• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    דרך הנוף שבין קרית אתא לאלון הגליל חותכת את יערות קק"ל ואת הגליל התחתון, ומביאה אותנו אל נחל ציפורי. וגם: פריחה מרהיבה בכל רחבי הארץ

    צילום: דובי זכאי

    חבל על כל דקה בבית: מזג האוויר מושלם, הירוק שולט בכל, הפריחה משכרת והנוף מרהיב בכל אשר תפנו. זה לא יימשך כך עוד הרבה זמן, אז צאו לדרך!

    שישה עשר קילומטרים של דרך נוף נפלאה חותכים את הגליל התחתון לרוחבו, מקריית אתא במערב ועד לגבעות שגולשות אל נחל ציפורי במערב, אל אלון הגליל.

    הדרך מתפתלת מבעד לכ-30 אלף דונם של חורש אורנים צפוף, חלקה סלולה כדרך כורכר כבוש, חלקה באספלט, וכולה מתאימה לתנועת כל סוגי כלי הרכב.

    עצי החורש לאורך הדרך נטעו בחלקם על-ידי קק"ל כבר בשנות השישים של המאה הקודמת, וחלקם בני חורש ארץ ישראלי טבעי ומקורי. אורנים, עצי אלון עתיקים, כליל החורש (שעוד מעט קט יתחיל לפרוח בורוד עז), עצי אלה אשר עדין עומדים בשלכתם בימים אלה של חורף, ליבנה רפואית ועוד – כל היופי הזה נטוע לאורך הדרך כולה ומענג את הנוסעים לאורכה.

    בצד הדרך מעיינות זורמים, אתרים היסטורים וארכיאולוגים, ואם כל זה לא מספיק יש גם תצפיות נוף מרהיבות אל אפיקו של נחל ציפורי ואל עמק זבולון.

    בתצפית רחוקה יותר, אל הרי הכרמל, נראים יערות האלונים. בעונה זו מפגין הטבע את עוצמתו והעיניים מתקשות לשבוע משלל הרקפות שמכסות את המדרונות, כלניות שמציצות בביישנות עם כתרן האדום, עדיין לא מרהיבות עוז להתחרות ברקפות הסגלגלות.

    בפיסות גיא זעירות שכלואות בין המדרונות של הגבעות המיוערות מגדלים חקלאים חרוצים פאות שדה עם גידולי חיטה. בימים אלה כבר צבועה החיטה בירוק עמוק ופה ושם כבר רואים שיבולת מתגבשת.

    אבן השבת של אושה

    סמוך לכניסה ליער קריית אתא, בשוליים הדרומיים של החניון, נחה בשלווה 'אבן השבת של אושה'.
    אושה היה ישוב שבו ישב הסנהדרין לאחר מרד בר כוכבא, וכאן תוקנו על ידה 'תקנות אושה'. אבן השבת נמצאת בשולי היער, וככל הנראה סימנה את תחום השבת של הישוב. כתובת בשפה היוונית חצובה בסלע הגדול, ואחת המילים שניתנות לפענוח היא 'שבת'.

    אם אתם בענייני שבת, וחשקה נפשכם להתחזק ולכבד בנוכחות קדוש מהרוגי המלכות, תוכלו למצוא לא הרחק מכאן את קבר רבי יהודה בן בבא אשר הוצא להורג על ידי הרומאים.
    הקבר (המשוער) נמצא בתוך מערה שמוארת בנרות רבים, ריח של חלב נרות נח באוויר, ולרוב תמצאו שם תלמידי חכמים ששוקדים על תפילתם. אתם מומנים להצטרף.

    קבר ר' יהודה בן בבא
    קבר ר' יהודה בן בבא

    מקטע אחרון, שמסומן בסימון שבילים ירוק, מוליך עד לכניסה לאלון הגליל. חלק מן השביל עובר במנהרה תחת כבישים מרכזיים.

    בכניסה לאלון הגליל בנויה בקתה מקורות עץ עבים. היא נבנתה לראשונה בשנת 1840 בהרי האפלצ'ים בארה"ב, פורקה שם, הובאה לארץ, ונבנתה מחדש כאן, על-ידי משפחת אופיר בקצה היער.

    יקב יפתחאל
    יקב יפתחאל

    משפחת אופיר מנהלת במקום מרכז מבקרים חמוד, ובו מציעה למכירה יין מהיקב המשפחתי ודבש דבורים מהמכוורת שלהם. בקומה העליונה מוצגות תערוכות ציור מתחלפות. יקב יפתחאל, 052-2824644.

    מעיין הסוסים

    מעיין 'עין יבקע' שופע בסמוך לדרך הנוף, אם כי המקומיים מכנים אותו 'מעיין הסוסים', היות שבימי קדם נהגו לרחוץ במי המעיין את הסוסים והצאן.
    המעיין נובע מבעד לבריכה גדולה לצד ערוצו הזורם של נחל ציפורי, ומשם זורמים המים אל הנחל.

    עין יבקע
    עין יבקע

    הבריכה נבנתה כדי להעלות את מפלס המים ולהזרים אותם דרך אמת מים כדי להפעיל את טחנת הקמח 'טחנת הנזירים', אשר נבנתה מערבית למעיין. טחנת הקמח פעלה במקום עד לתחילת המאה ה-20, והופעלה על-ידי נזירים מהמסדר הכרמליתי. טחנה נוספת לאורך הנחל הוקמה במקום ציורי ב'גבעת עליל', ליד הישוב הערבי 'ראס עלי'.

     

    נחל ציפורי
    נחל ציפורי

     

    הדרך מתאימה לנסיעה ברכב, רכיבת אופניים או הליכה רגלית, ונקודת היציאה (או הסיום) היא ב'מרכז השטח אלון הגליל'.
    מקום זה משמש גם כתחנת מידע אזורית של קק"ל שבה אפשר לקבל מפות והצעות למסלולי טיול באזור, כמו גם מידע אודות אתרי פריחה, ואפשר גם לשתות במקום קפה.

     

    גן עדן לרוכבי אופניים
    גן עדן לרוכבי אופניים

     

    טיפ לרוכבי האופניים: בשישי ושבת יציאה לרכיבה מודרכת ללא תשלום. מרכז שטח אלון הגליל, 04-98698888. הדרכה עזרה וחניה ללא תשלום. מפה של המסלול ומסלולים נוספים ניתן לקבל במקום.

    כך מגיעים: מקרית אתא נוסעים אל צומת סומך (כביש 780), פונים שמאלה ברמזור הראשון (מזרחה), ממשיכים בדרך מנחם בגין עד לקצה הכביש (כ-3.5 ק"מ), בקצה הכביש, בכיכר, פונים מזרחה אל דרך נוף קרית אתא.

    טיפ שבועי:
    בעונה זו, כשהכל פורח, ישנו שפע של אתרים בהם אפשר לבקר וליהנות מן הפריחה המרהיבה.

    צפון:
    – משטחים של כרמליות בעליה לרמת הגולן מכיוון בית המכס העליון, לפני ואחרי הישוב חד נס משני צידי הכביש. גם בדרך לגן הלאומי 'כורזים' ישנם משטחים ענקיים של כרמליות

    – רקפת יוונית ביער אודם ברמת הגולן, תחילת הפריחה.
    – מנחת מגידו, כלניות בכל הצבעים, השנה אין משטחים צפופים, אך הפריחה רק החלה ויש למה לצפות. מצפון לצומת מגידו

    מרכז:
    – אירוס הארגמן פורח ממזרח ליער אילנות ליד הישוב קדימה. אירוס הארגמן החל לפרוח גם בגבעות של נס ציונה, ובשתי שמורות הטבע ממערב לבית חנן.
    – ביער שוהם: פריחת כלניות לבנות ואדומות. בכל שבת מתקיימת הדרכת טיולים במקום ללא תשלום.
    הרותם פורח בגבעות הכורכר של נס ציונה.
    – יער שוהם פריחת כלניות לבנות ואדומות. בכל שבת הדרכת טיולים במקום ללא תשלום.
    הרותם, עם פרחיו הלבנים שנראים כנקודת שלג, החל לפרוח בגבעות הכורכר של נס ציונה.

    דרום:
    להזכירכם, השבוע החל פסטיבל 'דרום אדום'.
    – משטחים של אדום, כלניות בוערות על דרך השקמה ממערב לשמורת פורה מצפון לגשר הרכבת התורכית, ומצפון לערוצו של נחל פורה. משני צידי השביל.
    – צפון הנגב, שוקדה, פריחה מרהיבה של כלניות, מומלץ להגיע מוקדם בבוקר.
    – חבל עדולם: פריחה נהדרת של כלניות מצידי הכביש שבין צומת לכיש לאמציה, בהמשך, ביער אמציה, פורחים משטחים אדירים של רקפות.

    עוד תכניות לסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: מן הקריות אל נחל ציפורי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.