• Ad
  • שיפורים הנדסיים במכוניות הפחיתו בשליש את מספר הרוגי התאונות בדרכים בשלוש השנים האחרונות

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הגורם שתרם יותר מכל לצניחה במספר הרוגי תאונות הדרכים בעולם הוא תכנון טוב יותר של כלי רכב והוספת מערכות בטיחותיות. לידיעת שר התחבורה שטוען ש"זה דברים לא רציניים"

    בדיון שנערך בשנת 2010 במליאת הכנסת בנושא תאונות הדרכים זלזל שר התחבורה והבטיחות בדרכים שלנו, ישראל כץ, בחשיבות השיפור המתמיד בכלי הרכב כגורם המרכזי והעיקרי לצמצום מספר נפגעי התאונות: "גם שמעתי שאומרים – לא, אין פחות תאונות, פשוט הרפואה יותר משוכללת והרכב יותר בטוח. גם כן, זה דברים לא רציניים", הוא אמר שם, "יש פחות תאונות חמורות, השנה הזאת אפילו, בגרף שהולך ויורד".
    מה שבהחלט רציני, וכואב, הוא שלמעט בתקופה אחת לאורך רוב משך כהונתו של כץ עלה מספר ההרוגים בדרכים בישראל, וזאת מגמה הפוכה למגמה הכלל עולמית בתחום זה, מכך נובע שמצבנו בישראל חמור שבעתיים: לא רק שלא זכינו ליהנות מהשיפור הכלל עולמי בבטיחות בדרכים, אנחנו גם משלמים מחיר נוסף וכבד על משהו שלא עובד טוב בניהול הבטיחות בדרכים בישראל.

    דוח חדש שפורסם בסוף השבוע על-ידי ארגון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקניות מבהיר את חומרת מצבנו בישראל מפני שהוא מוכיח חד משמעית שהשיפור הטכנולוגי ברוב דגמי כלי הרכב הפחית משמעותית את מספר ההרוגים – עד כדי אפס הרוגים בחלק מכלי הרכב.
    לדברי עורכי המחקר, בשנה האחרונה בלבד נחסכו בארה"ב חייהם של כ-7,700 נהגים שנהגו במכוניות בנות ימינו, יחסית למצב שבו הם היו נוהגים במכוניות (חדשות) עם הטכנולוגיה שהייתה בנמצא בשנת 1985.

    באופן כללי צנחו ביותר משליש (!) הסיכויים של נהג להיהרג בתאונת דרכים כשהוא נוהג בכלי רכב מדגם חדיש, וזאת בשלוש השנים האחרונות לבדן: בשנת 2009 נרשמו בארה"ב 48 מקרי מוות בתאונות דרכים בקרב נהגים על כל מיליון מכוניות שיוצרו שנה קודם לכן. בשנת 2012, לעומת זאת, צנח מספר ההרוגים בקרב נהגים שנהגו בדגמי 2011 לשיעור של 28 הרוגים למיליון.

    למען חזון אפס הרוגים בתאונות

    חוקרי ארגון המחקר בחנו את כל דוחות תאונות הדרכים בארה"ב במטרה להשוות את רמת הסיכון בפועל בדגמי מכוניות שונים, ובודדו מהם רק את הדיווחים אודות נהגים הרוגים. זאת מכיוון שבחלק מן התאונות היו נוסעים נוספים ברכב ובאחרות לא, והמטרה היא לכלול במחקר כמה שיותר תאונות.
    החוקרים בודדו את כל דגמי המכוניות שמהן רשומים יותר מ-100 אלף יחידות בארה"ב בשנת 2012, והוסיפו דגמים שבהם נרשמו יותר מ-20 הרוגים.

    התופעה הבולטת ביותר, לדבריהם, היא "הרשימה (הארוכה) של דגמים עם שיעורי תמותה נמוכה ביותר, אשר ממחישה עד כמה השתפרו כלי הרכב". מדעני המכון מבצעים מחקרים זהים מאז שנת 1989, ולדבריהם אך לפני שמונה שנים כלל לא היו בנמצא דגמים שבהם שיעור התמותה של נהגים עמד על אפס, וכעת כבר ישנם תשעה דגמים כאלה.
    לא מדובר רק בדגמים של מכוניות ויצרני יוקרה, אלא גם בדגמים עממיים יחסית כמו קיה סורנטו וסובארו לגאסי (B4 בישראל).

    מדעני המכון מזכירים בהקשר הזה את "חזון אפס ההרוגים בתאונות דרכים" אשר אימצה ממשלת שבדיה בשנת 1997, וחזון דומה אשר אומץ לפני כשנתיים על-ידי עיריית ניו-יורק ועל ידי הארגון עצמו בשנת 2009, וטוענים שהנתונים החדשים מצביעים בבירור שמדובר ביעד שניתן להשגה.
    "מניעה מוחלטת של מקרי מוות בתאונות דרכים הוא יעד שעדיין מרוחק מאיתנו עשרות שנים, אבל הוא ניתן להגשמה באמצעות (המשך) השיפור ההנדסי בכלי רכב, ושיפורים נדרשים בהנדסת הכבישים אשר יסייעו להגנה על משתמשי הדרך" אמר דייב זובי, סגן מנהל מכון המחקר של ארגון חברות הביטוח. "מספרם הגדל של כלי הרכב עם אפס הרוגים מראה לנו מה אפשר להשיג", הוא הוסיף.

    ותודה לבקרת היציבות

    אחד הנתונים המדהימים שעולים מן המחקר החדש, ומוכיח את החשיבות האדירה של מערכות בקרת יציבות (ESC) בכלי רכב, הוא ששני שליש מן הדגמים שבהם לא נהרג אף נהג הם קרוס-אוברים ודמויי ג'יפ למיניהם.
    אך לפני פחות מעשור נכללו קרוס-אוברים וג'יפים בקבוצת כלי הרכב המסוכנים ביותר לנוסעים בהם, עם שיעורי הרוגים גבוהים ביותר יחסית למכוניות נוסעים, וזאת בעיקר בשל נטייתם להתהפך.

    מציאות זו השתנתה מן הקצה לקצה בזכות ההתקנה של מערכות בקרת יציבות, ומספר תאונות ההתהפכות בכלי רכב כאלה בשנת 2011 עמד על פחות מרבע(!) ממספרם בשנת 2004.
    מאידך, היתרון המובנה, תרתי משמע, של כלי רכב אלה הוא הגודל שלהם ותנוחת הישיבה שמשפרת את שדה הראיה של הנהג, לכן מצבם של הנוהגים בהם טוב מזה של הנוהגים במכוניות קטנות.

    ואכן, אחד הממצאים המדאיגים במחקר שפורסם הוא שרמת הבטיחות של כלי רכב קטנים לא זינקה באותו אופן כמו של קרוס-אוברים וכלי רכב גדולים. המכונית שבה נרשם השיעור הרב ביותר של מקרי מוות של נהגים בארה"ב בשנת 2011 היא קיה ריו, עם 149 מקרי מוות נהג למיליון כלי רכב. רק בשני דגמים נוספים בארה"ב נרשם שיעור תמותה גבוה מ-100 בשנת 2011.

    לדברי עורכי המחקר אלה נתונים מובנים מאליהם מכיוון שכלי רכב קטנים מספקים מידת הגנה נמוכה מזו שמספקים כלי רכב גדולים, וזהו נתון בעל אופי מובהק במחקרים שלהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.