WM מוטור הסינית בישראל: כרגע היא בוערת, אחר כך אולי תשנה את כל השוק

סדרת התלקחויות של מכוניות חשמליות מתוצרת WM היא הדבר האחרון שיצרנית רכב צעירה הייתה רוצה שיתאר את המהלכים הראשונים שלה בשוק. אבל זה לא הפריע למשקיעים, המודל העסקי של החברה מרתק, ויש מצב שבתוך שנים אחדות זאת תהיה אחת החברות המשפיעות ביותר בעולם הרכב החשמלי. תזכרו את השם: Weltmeister
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

לפני כחודש וחצי ביקרה משפחה של תיירים סינים בעיר סניה שבמחוז היינאן, ושכרה מכונית חשמלית מדגם EX5 מתוצרת Weltmeister, או WM כפי שהיא תכונה כאן בקיצור. כעשר דקות לאחר שיצאו מן המלון שלהם, בתוך כדי נסיעה על הכביש המהיר, שמעו בני המשפחה רעש מוזר והחלו להריח עשן. למזלם הם הספיקו לעצור את המכונית ולצאת ממנה בזמן, ולפי תיאור שהם מסרו לתחנת הרדיו "קולה של סין" – 10 שניות לאחר ששמעו את הרעש המכונית כבר עלתה בלהבות.

תאונות ושריפות רכב מתרחשות בכל מדינה בכל יום, וסביר שלא היינו שומעים על המקרה הזה לולא היה מדובר בשריפה חמישית מדווחת בכלי רכב מתוצרת WM Motor בתוך חודשים ספורים, והכל מתוך סדרה קטנה יחסית של מכוניות אשר יוצרה על-ידי יצרנית שאך לפני 3 וחצי שנים כלל לא הייתה קיימת.

בימים אלה מתחיל השיווק בישראל של WM Motor, ויהיה טוב אם השריפות שאיתן פתחנו, ואיתן גם נסיים, יגרמו לשם WM להיחרט אצל כולנו בראש. זה לא ששריפות רכב הן דבר טוב, חלילה, אבל בתוך המבול האדיר של יצרניות רכב סיניות אשר נוחת עלינו בימים אלה כדאי שיהיה משהו שיגרום לנו לזכור את WM, ועוד יותר כדאי להבין במה היא נבדלת מיצרניות אחרות. אחרי הכל – בעוד אי אילו שנים יש סיכוי שזאת תהיה אחת מיצרניות הרכב הבולטות ביותר בתעשיית הרכב העולמית, לא פחות.

לפני שנסביר מה לדעתנו עושה את WM ליצרנית רכב עם פוטנציאל מיוחד כדאי לספר מה היא הספיקה לעשות עד היום ומה יש לה להציע. WM החלה לייצר מכוניות בספטמבר 2018 תחת שם מוזר ביותר – "Weltmeister" – וזאת מילה גרמנית קשה להגיה בעברית שהתרגום שלה הוא "אלוף עולם".

בסין אי אפשר לקום בבוקר ולהתחיל לייצר מכוניות, לצורך זה נדרשים רישיונות מן הממשלה, ומאז שנת 2010, מסיבות ששמורות עם ממשלת סין, היא לא מעניקה רישיונות חדשים לחברות שרוצות לייצר מכוניות "אנרגיה חדשה" (כלומר מכוניות חשמליות). אנשי WM נאלצו לעשות את מה שעושות יצרניות חדשות אחרות שרוצות להשתלב בתעשייה: הם קנו יצרנית רכב כושלת שמחזיקה ברישיונות ייצור.

למען האמת הם לא הסתפקו ביצרנית אחת אלא – אולי ליתר ביטחון – רכשו שתיים כאלה: את חברת Shenyang Zhongshun אשר הוקמה על שרידי חברת Songliao Automobile, ולפניה את חברת Dalian Huanghai. שתי חברות אלה לא שיחקו תפקיד מפתח בהשקת הדגם הראשון של WM שייצורו החל חודשים ספורים לאחר מכן.

בספטמבר 2018 השיקה WM את הרכב החשמלי הראשון מתוצרתה – EX5 – שהוא קרוסאובר בגודל קומפקטי, ובשנה שלאחר מכן הושק EX6. לא קשה להבין שמדובר בקרוסאובר בגודל בינוני, אח גדול של EX5.

שנת 2021 הייתה שנת הפריצה הראשונה של WM מבחינת היקפי ייצור ובה, בין השאר, הושקו גם "דגם וחצי" חדשים: מכונית סדאן קומפקטית שנקראת M7, וגם קרוסאובר שנקרא W6 אם כי למעשה מדובר במחליף של EX6 לאחר שעבר שדרוג רציני שאליו נגיע בהמשך.

עוד דבר חשוב מאד ש-WM הספיקה לעשות מאז הקמתה הוא לגייס הון בכתריסר סבבים, ובסך הכל גוייס בהם סכום אדיר של 5.5 מיליארד דולר. זה אומר שלפחות בטווח הנראה לעין אין לחברה הזאת בעיית מזומנים.

אז מה כל כך מיוחד?

בסיכום ביניים ראשון אפשר לומר ש-WM Motor היא יצרנית רכב סינית שהשיקה דגם ראשון אך לפני שלוש וחצי שנים, גייסה כ-5.5 מיליארד דולר, ויש לה בעיה של סוללות מתלקחות. כעת הגיע הזמן לספר על מה כל ההתלהבות, ומה עושה אותה כל כך מיוחדת בתוך מבול של עשרות יצרניות סיניות חדשות ומתחדשות.

ראשית לכל צריך להזכיר בפסקה קצרה כיצד נחלקת כרגע תעשיית הרכב העולמית בכלל והסינית בפרט. מצד אחד יש לנו את כל יצרניות הרכב הידועות והוותיקות – אירופאיות, אמריקניות, יפניות וקוריאניות, וכולן נוצרו החל בתחילת המאה הקודמת והתעצבו כתוצאה של מאות מיזוגים ורכישות. הקבוצה הזאת מחזיקה ביד מאות אלפי פטנטים רשומים ומערכי ייצור אדירים אשר מעסיקים מיליוני עובדים (אצלה ואצל אלפי ספקיות המשנה שלה). לתעשיית הרכב העולמית ה"ותיקה" יש נכסים אדירים בתחומי השיווק, הלוגיסטיקה והשירות לרכב עם מנועי בעירה פנימית.

 

 

צלע שנייה היא של עשרות מיזמים לייצור והרכבת רכב במדינות מתפתחות, שרובם התקיימו בשווקים סגורים וייצרו כלי רכב מפגרים מבחינה טכנולוגית. בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת החלה ממשלת סין ללחוץ על היצרניות המקומיות שלה, שרובן ככולן ייצרו משאיות מיושנות וציוד צבאי, להטמיע טכנולוגיות זרות. חברות רבות יצאו למסע רכישות שבמהלכו ייבאו לסין דגמים מיושנים מכל העולם והחלו לייצר אותם עם או ללא רישיונות.

כמה מן החברות האלה צעדו צעד נוסף ויצרו שותפויות חשובות עם יצרניות רכב מן הקבוצה הראשונה, ובזכות גיבוי אדיר של ממשלת סין והבורסות המקומיות, והתחזקות הכלכלה המקומית, יצרו בסין את שוק הרכב הגדול ביותר בעולם. למרות זאת – קבוצת יצרניות זאת מרוכזת רובה ככולה בשוק הסיני ומיעוטה גם במדינות מתפתחות.

הצלע השלישית היא קומץ חברות טכנולוגיה שנכנסו בשנים האחרונות לתחום הרכב – טסלה היא כמובן הדוגמא הבולטת והמצליחה ביותר – ואלה פועלות בשיטות המקובלות בעולמות הטכנולוגיה בכל מה שקשור לגיוס הון והפעלת עובדים, מחזורי חיים של מוצרים, והפצת "גרסאות לא סגורות עד הסוף" אשר מתוקנות ומשופרות בתוך כדי תנועה. לרוב החברות האלה אין ניסיון מעשי קודם בייצור או בשיווק רכב, ואין להן מערכי תמיכה או "זיכרון ארגוני" בכל הקשור לטיפול בתקלות או בלקוחות. אגב, בנוסף ל'טסלה', שלושה שמות של יצרניות סיניות חשובות שכדאי להתחיל לשנן בהקשר של קבוצה זאת הם NIO, XPeng ו-Lixiang.

מכל מקום, תעשיית הרכב עוברת בימינו מהפך אדיר שמשנה סדרי עולם ונובע מחדירת טכנולוגיות מחשוב ותקשורת חדישות, ומן המעבר המהיר אל עידן הרכב החשמלי. בעידן כזה אמור לכאורה להיות יתרון לקבוצת החברות  השלישית, ושתי הקבוצות הראשונות נואשות להשיג בעצמן את אותן טכנולוגיות.

אלא שבמציאות של ייצור רכב הדברים יותר מסובכים, ולמרות ההצלחה הגדולה של טסלה נראה שפריצה של ממש מן הקבוצה השלישית תתאפשר רק באמצעות איחוד או חיבור עם אחת משתי הקבוצות הראשונות. מכאן בדיוק נובע הערך המיוחד של WM.

קבלו בבקשה את שן הוי

כולם כבר מכירים את אילון מאסק, ולמרות ש"אין להשוות" קל להדגים באמצעות אזכור שמו מה המשמעות של אישיות מרתקת אשר עומדת מאחורי חברה ודוחפת אותה קדימה. באותה מידה יכולנו להדגים את אותה נקודה גם עם יזם מדהים אחר – לי שופו – אבל אם אינכם יודעים מי הוא כדאי שנתקדם אל שן הוי (Shen Hui), מי שביום מן הימים עשוי להיות מוכר יותר תחת שמו ה"אנגלי" – Freeman Shen.

שן הוי למד הנדסת מכונות באוניברסיטת דרום סין ועבר לארצות הברית כדי ללמוד לתואר שני בהנדסה אזרחית באוניברסיטת קליפורניה. במקביל הוא החל לעבוד כמנהל פרויקטים בחברת TXU Group שבה התקדם עד לניהול המפעל של החברה בטקסס. בשנת 2000 נכנס הוי אל תעשיית הרכב כאשר התמנה למנכ"ל חטיבת הרכב של חברת איטון, שהיא אחת מספקיות המשנה החשובות בארצות הברית, בעיקר לתעשיית המשאיות. במקביל הוא השלים תואר שני נוסף, במנהל עסקים, מאוניברסיטת מינסוטה, ואז חזר לסין כדי למנכ"ל את החטיבה האסייתית של ספקית עצומה אחרת של תעשיית הרכב – 'בורג וורנר' (חברת האם של 'איטון'). משם עבר הוי לנהל את חטיבת מערכות ההנעה של פיאט בסין, וכעבור פחות משנתיים הוא "נשלף" משם כדי לשמש כיד ימינו של לי שופו – המייסד והרוח החיה מאחורי ג'ילייצרנית הרכב המדהימה ביותר בסין.

שן הוי מונה לסגן נשיא חברת האחזקות של ג'ילי ומיד קיבל אחריות לפרויקט החשוב ביותר של החברה באותה עת: השתלטות על וולוו השבדית ובניה מחדש של יצרנית הרכב החשובה הזאת. לאחר רכישת החברה מונה הוי לנשיא וולוו מכוניות בסין ונשאר גם כחבר במועצת המנהלים של קבוצת ג'ילי. אלא שבשנת 2013 החליט הוי שלנגן כינור שני לצד לי שופו זה פחות מתאים לו, והוא התפטר במטרה לייסד חברת רכב משלו.

לקריאה נוספת:

ג'ילי, יצרנית הרכב הסינית המרתקת – בדרך לישראל

בדצמבר 2015 הקים שן הוי את חברת WM Motor בשנחאי, סין, ורשם את שם המותג (המוזר) 'וולטמייסטר' אשר אולי מנבא ומתאר מה הוא רוצה להיות. זה הזמן לעוד סיכום ביניים קצר כדי לומר שאנחנו מדברים כעת על איש צעיר, משכיל ומוכשר עם ניסיון ניהולי חובק עולם וידע מעמיק לא רק של תעשיית הרכב ושל ספקיות המשנה שלה, אלא גם של חדרי החדרים של ג'ילי, שהיא יצרנית הרכב הסינית הנועזת ביותר, כאמור. אגב, עובדה שמוסיפה נדבך חשוב נוסף לאסטרטגיה של הוי ושל WM היא שמיד לאחר שהוא עזב את ג'ילי ולפני שהקים את חברת הרכב שלו הוי הספיק לייסד ולמנכ"ל את קבוצת פטאו אשר פיתחה קישוריות וטלמטיקה לרכב.

שנתיים בלבד לאחר הקמת WM Motor החזיק הוי בידו ארבעה נכסים אדירים: חזון ייחודי שמיד נסביר עד כמה הוא מיוחד, תכנון מפורט לדגמים חדישים של רכב חשמלי עם טכנולוגיה מתקדמת, קשר חזק עם ספקיות משנה של תעשיית הרכב המסורתית, ושני רישיונות לייצור רכב בזכות שתי החברות הוותיקות שעליהן סיפרנו קודם.

הוי מכיר היטב את תעשיית הרכב העולמית והסינית, והוא מציג חזון ייחודי: בשונה מ-NIO, XPeng ו-Lixiang – אשר מתמקדים בטכנולוגיית-על ובחלק היוקרתי של שוק הרכב, WM Motor תתמקד בנתח המרכזי ביותר של השוק, שבו אמנם ממוקדת רוב התחרות העולמית אבל שם נמצא גם רוב ציבור הלקוחות. יתרה מכך: בשעה שכל יצרניות העל ממוקדות בלקוחות עשירים, WM רוצה להתמקד בציי רכב.

אחד הביטויים המוחשיים לחזון הזה, ויתרון יחסי שהוי מביא איתו, הוא רמה מאוד גבוהה של שיתוף פעולה עם ספקיות משנה גם ברכש רכיבים וגם בפיתוח של טכנולוגיות חדשות. מבחינה זאת אנחנו מדברים על 180 מעלות ביחס לטסלה, אשר רוצה לשלוט לא רק בטכנולוגיות שהיא מפתחת אלא גם בכל שרשרת הערך של ייצור רכיבים ואפילו בחומרי הגלם.

כמו כל החברות החדשות WM ממוקדת כבר בתחילת דרכה ברכב חשמלי, אבל בזכות הוי יש לה קשרים חזקים מאד עם כל ספקיות המשנה ותעשיית החלפים, יש לה קשר וידע בכל הקשור לייצור רכב בעולמות הוותיקים ביותר וגם ספציפית בשוק הסיני, ויש לה רצון עז לשתף פעולה עם כל מי שמחזיק בידיו טכנולוגיה. במילים פשוטות, מה שמייחד את WM Motor הוא חיבור ייחודי בין שלושת העולמות, ומכיוון שזאת חברה חדשה היא לא סוחבת על גבה מורשת ביורוקרטית מסובכת שעלולה להאט את קבלת ההחלטות. מכאן ועד שיתוף הפעולה שנכרת בין WM לבין חברות הטכנולוגיה הסיניות המובילות הדרך הייתה קצרה מאד.

לקריאה נוספת:

יצרניות הרכב הסיניות שכנראה מעולם לא שמעתם עליהן

כשנה לאחר השקת הדגם הראשון של WM נחתם הסכם שיתוף פעולה בינה לבין "גוגל הסינית", חברת 'באידו', ובמקביל היא מפתחת קישוריות למערכות ההפעלה של יצרניות האלקטרוניקה הסיניות הבולטות כמו 'שיאומי'. 'באידו' אפילו חשפה את שירות החניה החדש שלה, בשנת 2019, בדגם של WM. באותו מעמד הצהירו שתי החברות על שותפות אסטרטגית ארוכת טווח לפיתוח משותף של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית ברמות 3 ו-4, ועל הקמת מרכז מו"פ משותף לפיתוח טכנולוגיות רכב "אינטיליגנטי".

WM בנתה מפעל ייצור חדש בעיר וונג'ואו שבמחוז ג'ה-ג'יאנג, ובספטמבר 2018 ירד מקו ההרכבה שלו הקרוסאובר החשמלי הקטן EX5 אשר מצויד בסוללה בסיסית צנועה, עם תכולת אנרגיה של 52.5 קילוואט שעה, ובאופציה לסוללה גדולה יותר עם תכולה של 69 קילוואט שעה.

לקרוסאובר הזה יש מידות קטנות יחסית, עם בסיס גלגלים צנוע באורך 270 סנטימטרים, אורך כולל של 458.5 סנטימטרים, רוחב של 183.5 סנטימטרים וגובה של 167 סנטימטרים. אבל גם המחיר לצרכן צנוע יחסית: 20,000 דולר בלבד לגרסה הבסיסית ו-27,000 לגרסה היקרה. טווחי הנסיעה (לפי התקן הסיני): בין 400 ל-520 קילומטרים בין טעינות, ואילו מנוע ה-215 כוחות סוס מגיע – כך אנחנו מנחשים – מיצרנית מנועים שמייצרת למספר רב של יצרניות רכב. אגב, גם בסוגיה הרגישה ביותר – הסוללות – בחרו אנשי WM לפזר את הסיכונים והם עובדים מול שלוש ספקיות שונות.

יחד עם EX5 חשפה WM שלוש "טכנולוגיות ליבה" שהפכו לנרטיב המוצהר של החברה: הנעה חשמלית שמוכתרת תחת הסלוגן 'Living Motion', מערכת סיוע לנהג (ADAS) שאמנם מבוססת על טכנולוגיה של 'בוש' אך נקראת בפיהם 'Living Pilot' (ומציעה אוטונומיה ברמה 2), ומערכת הפעלה/קישוריות שנקראת 'Living Engine' ומציעה קישוריות חכמה ותכונות אינטראקטיביות בתא הנוסעים.

עם השקתו נחשב EX5 למיניוואן "מיינסטרים" החשמלי הראשון בסין, אולי בעולם, שהציע רמת תחכום אלקטרונית כל כך גבוהה. בין המערכות שמותקנות עליו בולטות מצלמה קדמית ברזולוציה גבוהה, שלושה מכ"מים מתקדמים, מערכת מצלמות 360 מעלות ו-12 חיישני מכ"ם. כחצי שנה לאחר מכן קיבל הרכב הזה דרוג של 5 כוכבי בטיחות במבחני C-NCAP הסינים. מצד שני, כבר בשנת 2018 נאלצת החברה לבצע קריאה ראשונה לתיקון להחלפת סוללות בכלי רכב לאחר שהתברר שתאי סוללה שסופקו על-ידי אחת הספקיות שלה היו פגומים. גם בשנת 2020 היא ביצעה קריאה דומה לתיקון.

אגב, במקביל לכך ש-WM Motor מספקת כלי רכב לציי רכב ולחברות השכרה היא בונה נחשקות מותגית באמצעות דגם קונספט מרשים עם מנועים שמספקים יחד 800 כוחות סוס.

 

 

מגייסת

מאז ייסוד החברה, בשלהי שנת 2015 היא גייסה הון ב-12 סבבים שהכניסו לקופתה יותר מ-5.5 מיליארד דולר. כמה מן השותפות האסטרטגיות של החברה, בהן באידו, טנסנט ויצרנית הרכב SAIC הן גם בין המשקיעות ובעלות המניות. הכספים שגויסו שימשו, כאמור, לרכישת שתי יצרניות רכב עבור רישיונות הייצור, הקמת שני מפעלי ייצור בוונג'ואו ובהואנגגאנג, פיתוח אלקטרוניקה ותוכנה, והקמת מרכזי מו"פ בסין, גרמניה וארה"ב.

כלי הרכב, כאמור, נמכרים תחת המותג 'ולטמייסטר', אבל WM Motor מספקת גם שירותים נוספים ללקוחות בסין, בהם התקנת עמדות טעינה ביתיות ומוסדיות ופרישת רשת טעינה בפרישה ארצית שמונה כבר יותר מ-200,000 עמדות טעינה ציבוריות.

הדגמים

כאמור, EX5 הוא הדגם הבסיסי של החברה ולטובת הפרופורציות הוא מוצע בסין תמורת מחיר נמוך בכ-25% ממחירה של טסלה מודל 3. דגם זה בנוי על פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי שאותה מכנים אנשי WM 'אייאקס', והוא חולק אותה עם הקרוסאובר הגדול יותר, EX6 אשר הפך ל-W6.

EX6 חולק עם אחיו הקטן גם את מכלולי ההנעה ואת שתי הסוללות, לכן גם ביצועי טווח הנסיעה שלהם די דומים, אך המידות שלו גדולות יותר: בסיס גלגלים ארוך בכסנטימטר, אורך כללי של 480 סנטימטרים, רוחב של 184 סנטימטרים וגובה של 171 סנטימטרים. מחירו בסין התחיל בכ-37,000 דולר וטיפס עד 43,000 דולר.

 

לקריאה נוספת:

עשר המגמות החשובות ביותר בתעשיית הרכב העולמית בשנת 2022

 

WM מוטור הסינית בישראל: כרגע היא בוערת, אחר כך אולי תשנה את כל השוק

 

בשנה שעברה, כאמור, הושקה מכונית הסדאן M7 על פלטפורמה מוארכת עם בסיס גלגלים ארוך בכ-10 סנטימטרים מזה של EX6, אך באורך כולל קצר יותר של 472 סנטימטרים וברוחב של 184 סנטימטרים. מכונית זאת מצוידת בסוללה בסיסית גדולה יותר, עם תכולת אנרגיה של 58.6 קילוואט שעה, והיא מאובזרת באופן שמתאים לשימוש בחברות מוניות, חברות השכרה וציי רכב – אפילו ללא מערכת מולטימדיה. יש גם גרסה מאובזרת יותר עם סוללת ה-69 קילוואט ומסך מולטימדיה בגודל 12.3 אינטש. בכל מקרה המכונית מונעת באמצעות מנוע חשמלי שמספק 163 כוחות סוס וטווח הנסיעה שלה הוא 505 קילומטרים עם הסוללה הקטנה ו-520 עם הגדולה (תקן סיני).

בפסגת ההיצע כרגע מוצע הקרוסאובר "המשודרג" W6 שהוא למעשה הפרי הראשון של שיתוף פעולה עם באידו. כלי זה מצויד בין השאר בטכנולוגיית החניה האוטונומית הבלתי מאוישת ובתרחישים ספציפיים הוא מסוגל לבצע נהיגה אוטונומית על בסיס פלטפורמת 'אפולו' של באידו.

 

 

פתחנו בלהבות ואיתן גם נסיים. בנוסף לקריאות לתיקון ולמכוניות הבוערות התלוננו לקוחות רבים של WM בסין גם על צניחה משמעותית בטווחי הנסיעה של המכוניות שלהם לאחר עדכון תוכנה שבוצע על-ידי החברה.

מבלי להכיר את הפרטים הרושם שמתקבל הוא ש-WM, כמו לא מעט יצרניות אחרות של רכב חשמלי אשר לא מייצרות בעצמן את הסוללות (וגם כאלה שכן) – סובלת ממחלות ילדות של תעשיית הסוללות לרכב חשמלי, ועליה להתגבר עליהן. WM לא לבד בסרט הזה. יחד איתה נמצאות גם ענקיות כמו יונדאי-קיה עם ספקית הסוללות שלה LG. ההבדל הוא שיונדאי היא חברת ענק ואחת מיצרניות הרכב הגדולות, וזה אומר שהמנוף שלה על ספקיות הסוללות גדול יותר, וכך גם היכולת שלה לתמוך בלקוחות במקרים של תקלות.

האם זה אומר שלקוחות צריכים להעדיף יצרניות רכב גדולות על-פני יצרניות חדשות ככל שמדובר ברכיב עיקרי ומשמעותי כמו סוללות ברכב חשמלי? ההיגיון אומר שכן, אבל הניסיון המעשי בשטח לא בהכרח תומך בזה. אחרי הכל, יונדאי-קיה בעצמה הוכיחה לפחות במקרה אחד איך היא שמה אינטרס כלכלי מעל זה של הלקוחות שלה.

WM Motor היא יצרנית סינית קטנה וצעירה שכלולה ב"קבוצה השלישית" של יצרניות רכב: למרות שתחת ידה יש שתי חברות סיניות "ותיקות" לייצור רכב אי אפשר להתייחס אליה כאל חברה עם ניסיון כלשהו בייצור או שיווק של רכב חשמלי, וכרגע זה עקב אכילס שלה. מצד שני – מסלול החיים המיוחד של המייסד והמנכ"ל שלה, התמיכה הכלכלית המאסיבית שהיא קיבלה ממשקיעים אסטרטגיים, והמודל העסקי הייחודי שמשלב בין פניה אל מרכז השוק לבין שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר טומן בחובו פוטנציאל אדיר.

נקודה חשובה אחרונה נוגעת ספציפית לשוק הישראלי. מי שמחזיקה בזיכיון היבוא של WM Motor לישראל היא חברת EV Motors שמחזיקה אמנם גם בזיכיונות יבוא של יצרניות רכב נוספות אבל אין לה כמעט כל ניסיון ביבוא ושיווק רכב בארץ או בעולם, ואין לה היסטוריה מוכחת של תמיכה בלקוחות. חיבור בין שתי חברות כאלה יוצר סיכון לא מבוטל עבור לקוח פרטי מפני שקשה לדעת אם המערך הישראלי יוכל לתמוך בו בעת צרה, ואם היצרנית הסינית תפעל בנחישות כדי למנוע פגיעות ותקלות – למשל במקרה של צורך בקריאה לתיקון.

 

 

  • Ad