• Ad
  • חושף התקלות ביונדאי וקיה יקבל 24.3 מיליון דולר

    חושף התקלות ביונדאי וקיה יקבל 24.3 מיליון דולר

    מנהל הבטיחות בדרכים האמריקני יעניק סכום מפנק במיוחד לאזרח קוריאני שחשף הסתרת כשלים סדרתיים על-ידי יונדאי וקיה. מינהל הבטיחות נאלץ לפעול לאחר שהמידע נחשף בתקשורת, אבל מצבם של האמריקנים טוב פי כמה יחסית לאזרחי ישראל בגלל חוסר תפקוד מביש של משרד התחבורה שלנו.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אפשר לסייע להציל חיים וגם להרוויח מזה לא מעט כסף. כך גילה השבוע האזרח הקוריאני קים גוואנג-הו – מהנדס שעבד עבור קבוצת יונדאי-קיה והחליט שלא לשתוק על הזלזול של המעסיקה שלו בחיי אדם ובכספי הלקוחות שלה. ההחלטה שקיבל בשנת 2016 זיכתה אותו כעת בסכום משנה חיים של 24.3 מיליון דולר.

     

     

    כפי שפרסמנו כאן עוד בשנת 2017, גוואנג-הו טס באוגוסט 2016 מסיאול לוושינגטון כדי להיפגש עם אנשי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, NHTSA, ולחשוף בפניהם מידע מפליל אודות הפעילות של קבוצת יונדאי.
    מצויד בדוח פנימי בן 250 עמודים של צוות בקרת האיכות בחברה הוא הציג להם ראיות לכך שביונדאי-קיה יודעים על כשל סדרתי שגורם להרס מנועים ודליקות במנועי תטא 2 הפופולריים של החברה, כמו גם על תשעה כשלים סדרתיים אחרים. כל אלה, כך הסתבר, לא דווחו על-ידי יונדאי-קיה למינהל הבטיחות האמריקני באופן שמחויב בחוק. למעשה – גוואנג-הו הציג לרשויות הבטיחות האמריקניות את "האקדח המעשן" שאמור היה לגרום להן לפתוח בחקירה פלילית כנגד אנשי יונדאי וקיה.

    אגב, גוואנג-הו העביר קודם לכן את אותו דיווח לרשויות של דרום קוריאה, אך בתגובה לכך פוטר מעבודתו. יונדאי נאלצה להשיב אותו לעבודה בעקבות התערבות בית משפט קוריאני שהעניק לו הגנה לחושפי שחיתויות.

    למרבה תדהמתו של קים גוואנג-הו הסתבר לו שגם הרשויות בקוריאה וגם הרשויות האמריקניות גוררות רגליים ולא פועלות מספיק מהר לחקר הפרשה, מה שלדעתו סיכן את חייהם של מאות אלפי נהגים ונוסעים ועלול היה לגרום לנזק של מיליארדי דולרים לבעלי הרכב. כחצי שנה לאחר שהעביר את המסמכים ל-NHTSA הוא פנה אל סוכנות הידיעות 'רויטרס' אשר פרסמה את הדברים בעיתונות העולמית. בשלב זה לא יכלו אנשי NHTSA להתעלם עוד מן העדויות שהובאו בפניהם והם זירזו את המגעים מול יונדאי וקיה בארה"ב. בסופו של דבר ביצעו יונדאי וקיה קריאה לתיקון של כ-1.6 מיליון כלי רכב בארה"ב (אך לא בישראל), והגיעו לפשרה עם מינהל הבטיחות בדרכים על קנס בהיקף כולל של 210 מיליון דולר. 81 מיליון דולר מתוך הסכום הכולל שולמו במזומן לממשלת ארצות הברית.

     

     

    בהקשר זה לא מיותר להזכיר שמינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני חטף בעבר ביקורת קשה מאד לגבי הכישלונות שלו בהתמודדות עם פרשיות חמורות אחרות, כמו פרשת כריות-האוויר מתוצרת טקאטה, ופרשת "סוויצ'גייט" של ג'נרל מוטורס. בעקבות ביקורת זאת נעשו פעולות רבות ושונות לתיקון ההתנהלות הארגונית של המינהל, אשר הפך להיות גוף הרבה יותר יעיל ופעיל. גם סביב הקריאה לתיקון של יונדאי וקיה קיימת מחלוקת ויש שטוענים שהיא צריכה לכלול יותר מ-8 מיליון כלי רכב.

    משרד התחבורה הפדרלי האמריקני הציג כבר בשנת 2015 תוכנית לאומית לעידוד חשיפת שחיתויות בתחום הרכב, אולם זאת לא הוכיחה את עצמה כמספיק אפקטיבית. בימים אלה מאושרות תקנות מתוקנות שנועדו להגדיל את המוטיבציה של חושפי שחיתויות, והנוסח המתוקן שלהן צפוי להיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה.

    האמריקנים מפיקים לקחים

    השבוע, כאמור בראשית הדברים, הכריז המינהל לבטיחות בדרכים האמריקני על הענקת הפרס הראשון בתולדותיו לחושפי שחיתויות. במקרה של גוואנג-הו, כאמור, לא מדובר בתעודת הוקרה מצהיבה בתוך מסגרת מהודרת, וגם לא בצ'ק צנוע על סך 1,000 שקלים חדשים, אלא בסכום אדיר של 24.3 מיליון דולר. אלא שבניגוד מוחלט להצהרה הרשמית של NHTSA – אפילו את התגמול הכספי על המעשה האמיץ הם לא מיהרו להנפיק.

    אנשי NHTSA כותבים כך: "המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים הודיע היום כי הוא מעניק את פרס חושפי השחיתות הראשון שלו אי פעם. NHTSA תיתן יותר מ-24 מיליון דולר… בקשר למידע שנמסר… הקשור ליונדאי … וקיה מוטורס. פרס זה הוא האחוז המרבי המותר על פי חוק (מתוך) 81 מיליון דולר במזומן שגבתה ממשלת ארצות הברית, וזה הפרס הראשון שהעניקה NHTSA מתוקף סמכותה. חושף השחיתויות סיפק ל-NHTSA מידע הקשור להפרות של יונדאי וקיה על חוק הבטיחות. בחודש נובמבר 2020 פרסם המינהל (הסכם פשרה) עם יונדאי וקיה, אשר מתאר את ההבנה של הסוכנות הפדרלית שגם יונדאי וגם קיה ביצעו קריאה לתיקון של יותר מ-1.6 מיליון כלי רכב שבהם מותקנים מנועי Theta II, אך דיווחו למינהל באופן לא מדויק אודות טבע הכשלים החמורים (שהיו בפועל) במנועים…
    סך הקנסות הכספיים שהוטלו על שתי היצרניות מסתכם ב-210 מיליון דולר, שמתוכם שולמו 81 מיליון דולר במזומן לממשלת ארצות הברית. על פי חוק, NHTSA רשאית להעניק למי שהביא לה את המידע המפליל לכל היותר 30% מן הכספים שנגבו בפועל בכל מקרה שבו היקף הקנסות שהוטלו עולה על מיליון דולר".

     

    חושף התקלות ביונדאי וקיה יקבל 24.3 מיליון דולר

     

    ד"ר סטיבן קליף, סגן המנהל של NHTSA, מצוטט בהודעת המינהל כאומר ש"לחושפי שחיתויות יש תפקיד מכריע בהבאת מידע (למינהל) אודות בעיות בטיחות חמורות שמוסתרות מהסוכנות. מידע זה הינו קריטי לבטיחות הציבור, וזאת חובתנו לתגמל את מי שמביאים לנו מידע". אנשי המינהל צוטטו ביממה האחרונה בעיתונות האמריקנית ואמרו שהם פועלים כדי לשפר ולשדרג את דרכי הפעולה שלהם מול חושפי שחיתויות, מכיוון שלהערכתם מדובר בכלי חשוב מאין כמותו אשר עשוי לאלץ את תעשיית הרכב לפעול בעתיד "בדרך הנכונה".

    אלא שלציטוטים החשובים האלה כדאי להוסיף עובדה צנועה אך חשובה: קים גוואנג-הו לא קיבל מן המינהל האמריקני בדואר צ'ק על סך 24.3 מיליון דולר וגם לא הזמנה להשתתף בטקס חגיגי. הוא נאלץ להיעזר במשרד עורכי דין אמריקני אשר דרש מן המינהל את הכסף שהגיע לו על-פי חוק.

    משרד התחבורה נגד אזרחי ישראל

    למרבה צערנו, אפילו הכשלים של מינהל הבטיחות האמריקני יכולים להיחשב כחלום אוטופי בעיניי אזרחי ישראל. בשעה שפקידים אמריקנים פועלים בסופו של דבר למען הציבור שלהם פקידי משרד התחבורה הישראלי מודעים מזה יותר מ-20 שנים לחשיבות של ביצוע תיקוני תקלות סדרתיות בכלי רכב אבל כמעט ולא עושים דבר כדי לאלץ את היצרניות השונות לבצע אותם. כתוצאה מכך יש יצרניות רכב אשר מבצעות "ניהול סיכונים" ומרשות לעצמן לא לבצע בישראל תיקונים שהן מבצעות בחו"ל.

    השיקול הכלכלי, במקרה הזה, פשוט: משרד התחבורה הישראלי לא יוזם בדיקה של תקלות סדרתיות ומתעצל אפילו לעקוב אחר תקלות שמפורסמות בחו"ל, לכן אין אף מצב שבו עלולות יצרניות הרכב להינזק אם אזרח ישראלי ימות בתאונה שנגרמת בגלל כשל סדרתי שידוע להן. לעומת זאת, ביצוע תיקון סדרתי בישראל עולה כסף, לפעמים אפילו המון כסף, ואם מעל הראש לא מונפת אף חרב אין כל סיבה כלכלית למהר ולבצע אותו.

    תפקידו של משרד ממשלתי הוא לפעול למען האזרחים, ובכל הקשור לתקלות סדרתיות משרד התחבורה יכול לאלץ בקלות את כל יצרניות הרכב "לעשות את הדבר הנכון" אם רק יקדיש לכך את תשומת הלב הראויה. אגב, את הכשל המתמשך של משרד התחבורה יכולה (וצריכה) לפתור כנסת ישראל בכך שתיאלץ אותו לעשות את תפקידו.

     

    יונדאי ix35 מלפנים

     

    נכון להיום (10 נובמבר 2021) לא מופיע ברשימת הקריאות לתיקון שפרסם משרד התחבורה הישראלי אף אזכור לכשל הסדרתי במנועים של יונדאי או קיה, למעט לגבי שני דגמים שוליים (יונדאי וולוסטר וג'נסיס).

    לעומת זאת, כבר בשנת 2019 הגישו עורכי הדין דוד מזרחי וד"ר אלעד אופיר תביעה ייצוגית בישראל כנגד יונדאי וקיה (והיבואניות שלהן לישראל), ובה נטען שהכשל שנחשף בארצות הברית מתקיים גם בעשרות דגמים של יונדאי וקיה, ובעשרות אלפי מכוניות מתוצרתן, שנמכרו אצלנו.

     

     

     

    תביעה זאת עדיין מתבררת (באיטיות שמאפיינת את מערכת המשפט הישראלית), ובינתיים נצברות במערכת TheCar עוד ועוד תלונות של בעלי יונדאי וקיה אודות כשלים במנועים. מבלי לקבוע אם הכשל הסדרתי שנחשף בארצות הברית קיים או לא קיים בישראל – העובדה החשובה כרגע היא שמשרד התחבורה שלנו מתרשל בהגנה על חיי אזרחי ישראל ועל רכושם, וזה כמובן מצב בלתי נסבל.

    אם נתקלתם בכשל במנוע מתוצרת יונדאי או קיה כתבו אלינו אל: editor.thecar@gmail.com.

     

    לקריאה נוספת:

    יונדאי וקיה נשרפות: 600,000 מכוניות נקראו לתיקון

    יונדאי וקיה שיחקו באש וחטפו סטירה

    יונדאי תשלם פיצויים לבעלי רכב עם מנועים פגומים. בינתיים רק בקנדה.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.