• Ad
  • נתקלתם בבעיה ברכב? יש לכם שאלה לגבי תקלות סדרתיות, בעיות תחזוקה, קריאות לתיקון או אחריות של יצרניות הרכב כלפי בעלי רכב? סביר מאד שמישהו כבר שאל את השאלה הזאת לפניכם. קבלו תשובות לשאלות שנשאלות הרבה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יש לכם שאלה בקשר לתקלה ברכב?

    ראשית לכל עיינו ברשימת השאלות שכבר נשאלו.
    אם השאלה שלכם לא נשאלה או נענתה כאן – כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com ונשיב לכם במידה שנוכל.

     

    תקלות אופייניות ברכב

     

    ש: במוסך אמרו לי שלא נתקלו בתקלה כמו שלי, האם זה אומר שזאת לא תקלה סדרתית?

    "תקלה סדרתית" מוגדרת כתקלה שמופיעה ב-1% מכלי הרכב, או יותר, ולכן ייתכן שהמוסכניק באמת לא נתקל בה או שמע עליה. ייתכן גם שהמוסכניק לא מקשר בין דברים שהוא מכיר או שהוא קיבל הנחיות שאוסרות עליו לשתף מידע כזה או אחר עם הלקוחות.
    בכל מקרה – מה שהמוסכניק יודע או לא יודע, ומה שהוא אומר או לא אומר – לא יכול להעיד על מידת השכיחות של תקלה כזאת או אחרת.

     

    ש: במוסך אמרו לי שכבר נתקלו בהרבה כלי רכב עם אותה תקלה. האם זאת תקלה סדרתית?

    תקלה יכולה להיות נפוצה גם אם היא לא מוגדרת כ"סדרתית". לדוגמא, אם אל תחנת תדלוק כלשהי הגיע דלק מהול או מלוכלך ייתכן שהרבה מכוניות יסבלו מתקלות אבל אלה לא תקלות ייצור או תכנון. באותה מידה – ייתכן שהרבה בעלי רכב מדגם מסוים טיפלו במכוניות שלהם במוסכים שקיבלו סדרת מסנני שמן חליפיים פגומים, או שישנם הרבה בעלי רכב שדילגו על טיפולים ברכב – ואלה דוגמאות לנזקים שעלולים להיגרם לא בגלל תקלות סדרתיות.

     

    ש: איך אוכל לדעת עד כמה התקלה ברכב שלי נפוצה?

    דרך אחת היא לפנות אלינו ולתאר את הבעיה. ייתכן שאצלנו כבר נצברו תלונות דומות ונוצרה "מסה קריטית" שמעידה על חשש לתקלה נפוצה.
    אפשר גם לבדוק ברשתות החברתיות, בדגש על קבוצות של בעלי רכב ממותג או מדגם דומה.

     

    ש: בעולם פורסמה קריאה לתיקון של דגם הרכב שלי. מדוע בארץ אין 'ריקול'?

    יכולות להיות שתי סיבות עיקריות לכך שיצרנית רכב תפרסם 'קריאה לתיקון בטיחותי' במדינה אחת ולא באחרת, והנפוצה ביותר היא שהתקלה נובעת מרכיבים פגומים שיוצרו במפעל ספציפי, או מתקלת ייצור שהתרחשה במפעל הרכבה מסוים. אם, למשל, יוצרו, רכיבים פגומים אצל יצרנית אמריקנית ששלחה אותם למפעל הרכבה במישיגן, אבל המכוניות מאותו דגם שנמכרו בישראל יוצרו בקוריאה – אין סיבה לבצע קריאה לתיקון בישראל מפני שהרכיבים שיוצרו בקוריאה תקינים לחלוטין.

    במילים פשוטות – כאשר יצרנית הרכב זיהתה את מקור התקלה והגדירה אילו מכוניות נפגעו ממנה והיכן הן נמכרו – היא יכולה לזמן אותן לתיקון באופן ממוקד.

    סיבה אחרת שיצרנית רכב מבצעת תיקון סדרתי בשוק אחד אבל לא בישראל הרבה יותר מטרידה. זה קורה כאשר מנהלים בארגון מבצעים "ניהול סיכונים" ומגיעים למסקנה שאין הרבה סיכון שהתקלה שהם גילו תתגלה בישראל כתקלה סדרתית – כלומר שאף אחד לא יידע לעולם שהם מכרו אצלנו מכוניות פגומות. לעומת זאת, הסיכון – מבחינתם – בשוק אחר (למשל בארה"ב) עלול להיות הרבה יותר חמור. אם תיפתח חקירה ויתגלה שאותם מנהלים ידעו על הכשל אבל לא ביצעו נוהל קריאה לתיקון הם חשופים לחקירה פלילית ולהרשעה פלילית, ועלולים למצוא את עצמם בכלא. במילים פשוטות: יש סיכונים שאין שום בעיה לקחת בישראל אבל מסוכן מידי לקחת בחו"ל.

     

    ש: ברכב שלי יש תקלה. מותר לי למכור אותו?

    התשובה הפשוטה היא "כן, אבל". אין אף חוק שאוסר על מכירת רכב עם תקלה, אבל מי שרוצה למכור רכב כזה חייב ליידע את הקונה שהתקלה קיימת. מי שקנה רכב וגילה שהמוכר ידע על תקלה אבל לא יידע אותו יכול לתבוע אותו, לבטל את עסקת המכירה, ואפילו לזכות בפיצוי.

    "חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות) משנת 2008 מגדיר שכל סוחר רכב, מוסך וחברת ביטוח חייבים למסור לרוכש רכב את כל המידע שבידיהם אודות העבר שלו, ובין השאר זה אומר שרוכש שיגלה שמכונית נבדקה בגלל תקלה שהמוכר לא דיווח לו עליה יוכל לבטל את העסקה והמוכר ייאלץ להחזיר לו את הכסף ולהיתקע עם מכונית שנוספו לה שתי ידיים.

    אם למוכר ידוע על תקלה מומלץ לא רק ליידע את הקונה לגביה אלא גם להחתים אותו על טופס גילוי נאות שבו היא תתואר באופן מפורט.

     

    תקלות אופייניות ברכב

     

    ש: ברכב שלי יש תקלה ולא מתחשק לי לתקן אותה. מותר לי?

    בעל רכב חייב לוודא שהמכונית שלו תקינה, ומהחינה חוקית הוא האחראי לנסוע אך ורק ברכב תקין או להשבית רכב מקולקל. מותר לבעל רכב לא לתקן תקלות אבל אם מדובר בתקלה שעלולה להיות לה השפעה בטיחותית אסור לו לנהוג ברכב או לאפשר למישהו אחר לנהוג בו.

     

    ש: קיבלתי מיבואנית הרכב הודעה שעלי לבצע תיקון של תקלה סדרתית. מה לעשות?

    צריך להתקשר למוסך מורשה של יבואנית הרכב ולתאם מועד ביקור. מועד התיקון יתואם כך שלמוסך יגיעו כל החלקים שנדרשים לביצוע התיקון, ולכן אין טעם "לקפוץ למוסך" על הדרך. ייתכן שללא תיאום מראש פשוט לא יהיו במוסך חלקים נחצים.

    בכל מקרה, תיקון במסגרת 'ריקול', קריאה לתיקון', מבוצע על חשבון היצרנית והיבואנית והלקוח לא מחוייב בתשלום תמורתו. עם זאת – מי שלא יגיע למוסך כדי לבצע את התיקון לא יוכל לעבור את מבחן הרישוי השנתי הבא.

     

    ש: אני רוצה לתבוע את היצרנית או את היבואנית. מה לעשות?

    אם סכום הנזק נמוך מ-34,600 שקלים אפשר לתבוע בהליך של תביעה קטנה שבו לא מעורבים עורכי דין. אם קיים קושי להוכיח את הטענות או שהשאלה המשפטית לא ברורה כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בנזיקין ולבחור את הדרך המתאימה למקרה.

     

    ש: יש לי תקלה בצמיג או במצבר. אפשר לתבוע את יצרנית הרכב?

    ישנם חלקים ומכלולים – למשל צמיגים ומצברים – שהאחריות כלפיהם ניתנת ישירות על-ידי יצרן החלק ולא על-ידי יצרנית הרכב. זה לא אומר שלא יכולות להיות תקלות סדרתיות בצמיגים (יש לא מעט כאלה), אבל כדי לדרוש החלפה של צמיג או מצבר צריך להגיע אל נציג היצרן בישראל. לפעמים אפשר להיעזר במחלקת השירות של יבואנית הרכב, ולפעמים הם פחות נחמדים.

     

    יש שאלות אחרות? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שאלות שנשאלות הרבה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.