• Ad
  • מנהל פרויקט הנהיגה האוטונומית של טסלה העיד במשפט והצהיר שסרטון שהחברה פרסמה והציג מכונית נוהגת את עצמה היה "הגזמה גדולה של המציאות". משפחת הקורבן: "טסלה בחנה את הטייס האוטומטי שלה על בני אדם"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    טסלה מסתבכת והולכת. בעיצומו של גל תביעות כנגד החברה בעקבות מספר תאונות קטלניות שבהן הייתה מעורבת מערכת "הטייס האוטומטי" של החברה (Autopilot), ובעת שמשרד המשפטים האמריקני מנהל חקירה פלילית אודות ההצהרות של טסלה לגבי המערכת הזאת, וימים לאחר שמכונית עם תכונת FSD האיצה בקנדה ללא התראה והתנגשה ברמפה של מעבורות – מגיעה עדותו של מנהל פרויקט הנהיגה האוטונומית של טסלה ומחטיפה לה מכה נוספת על הראש.

     

    תאונה שבה נהרג לנדן אמברי במדינת יוטה כאשר טסלה פגעה בו מאחור. קרדיט צילום: מחלקת הבטיחות בדרכים של מדינת יוטה

     

    למעשה – הצהרתו של המהנדס אשוק אלוסוואמי (Elluswamy)– מי שעמד בראש פרויקט הנהיגה האוטונומית של טסלה – לא מוסיפה פרטים חדשים ביחס למה שפרסמנו כאן לפני כשנה על סמך תחקיר של הניו יורק טיימס. מה שחדש ומשמעותי זה שהפעם נאמרים הדברים באופן רשמי על-ידי עובד בכיר בחברה ובמסגרת הליך משפטי, וגם לתזמון – בתוך כדי כך שטסלה נמצאת בעין הסערה, יש משמעות.

    במשפט שבו מדובר נתבעת טסלה בגין אחריותה כביכול לתאונה שהתרחשה בשנת 2018 שבה נהרג ווי "וולטר" הואנג בשעה שנהג בטסלה מודל X והתנגש בגדר בטיחות. הואנג נסע ברכב בזמן שתוכנת הטייס האוטומטי של טסלה פעלה. אשוק אלוסוואמי העיד בשבועה ואמר שאחד מן הסרטונים שטסלה פרסמה בשנת 2016, ושאותו שיתף בהתלהבות המנכ"ל אילון מאסק, היה מבויים או אפילו מזויף. בסרטון נראית טסלה מודל S כשהיא נוסעת לכאורה באופן אוטונומי ומבצעת תמרוני נהיגה וחניה, אלא שלדברי אלוסוואמי, הסרטון שכותרתו "חומרה של נהיגה אוטונומית על רכבי טסלה", שנפתח בהודעה כתובה בנוסח: "האדם ברכב יושב בו רק מסיבות משפטיות. הוא לא נוהג בדבר, המכונית נוסעת בעצמה", לא תיאר את המציאות. לדבריו, "הסרטון נועד לתאר מה אפשר לבצע עם מערכת כזאת אבל לא את מה שלקוחות באמת יכלו לצפות שהמערכת תעשה".

    בסרטון רואים את המכונית נוסעת בעצמה בדרכים מפותלות, מזהה סכנות כמו רוכבי אופנוע שמפתיעים אותה בעקיפות מימין, חונה בעצמה, ומצייתת לרמזורים ולסימוני כביש. אלוסוואמי הצהיר שההדגמה הייתה ספציפית למסלול קבוע מראש ו"השתמשה במידע שהוגדר מראש". לדבריו, המסלול שהמכונית נסעה עליו לא באמת היה מסלול דינאמי כפי שצופה סביר עשוי לשער, אלא מסלול נסיעה שמופה בתלת ממד לפני צילומי הסרטון.

    בפועל, היכולות הטכניות של מערכת "הטייס האוטומטי" של טסלה באותה עת לא הייתה מסוגלת להתמודד אפילו עם רמזורים – למרות שזה מה שנראה שהמכונית עושה בסרטון, והוא אף הוסיף שבמהלך הצילומים מכונית המבחן התנגשה בגדר במגרש החניה של טסלה כאשר ניסתה להחנות את עצמה ללא נהג. בנוסף, בהזדמנויות שונות נדרשה התערבות ידנית של נהג אנושי בפעולות הנהיגה – וזאת בניגוד לאמור בכיתוב. טסלה גם לא פרסמה כתב הבהרה שבו נאמר שהמכונית הייתה מעורבת בתאונה. למרות זאת, אילון מאסק קידם את הסרטון בעצמו בשעתו ואף צייץ בטוויטר שרכבי טסלה נוהגים ללא מעורבות אנושית כלל ונוסעים ברחובות עירוניים, בכבישים מהירים, ובסופו של דבר אף מוצאים מקום חניה.

     

     

    משפחת הקורבן, שתבעה את טסלה, טוענת שהחברה "מבצעת ניסויים בבני אדם". בכתב התביעה נטען שטסלה ידעה או שהייתה צריכה לדעת שהמכונית מתוצרתה עלולה לגרום לתאונה גם כאשר נעשה בה שימוש סביר וזאת מפני שחסרו בה תכונות בטיחות "בסיסיות" כמו מערכת בלימת חירום אוטונומית.

    ביוני 2019 פרסמה המועצה הלאומית האמריקנית לבטיחות בתחבורה (NTSB) דו"ח חקירת-תאונה ראשוני שייחס אותה לטעות ניווט של תוכנת "הטייס האוטומטי". בדו"ח החקירה הסופי נמצאו גם ליקויים שלא קשורים רק לטסלה, אלא גם לתשתיות, לאישורים רגולטוריים שהוענקו לטסלה וגם לקורבן עצמו – הואנג, אשר ככל הנראה היה עסוק במשחק בטלפון הנייד שלו במקום בנהיגה. הדוח קבע שתכונת ניטור תומת הלב של הנהג שהותקנה במכונית לא יעילה ולא זיהתה את הסחת הדעת של הואנג ואת מגבלות המערכת.

    לא מיותר להזכיר שכאשר חברת הסטארט-אפ ניקולה, שמייצרת משאיות תא-דלק חשמליות, פרסמה סרטון שבו אב הטיפוס של המשאית נסע במורד גבעה כאשר הוא מונע למעשה על-ידי כוח הכבידה ולא באמצעות מנוע – נפתחו חקירות פליליות גם נגד ניקולה וגם נגד היו"ר והמייסד שלה, טרבור מילטון. חקירות אלה נוהלו גם במישור הפדרלי וגם ברמת המדינה ובסופו של דבר ניקולה הואשמה והודתה בזיוף סרטון, ומילטון נמצא אשם באשמת הונאה בניירות ערך. על פניו המעשים שמיוחסים לטסלה ולאילון מאסק חמורים פי כמה, אבל נראה שאף אחד לא מעז לגעת בילד הפלא שהוא גם אחד האנשים העשירים ביותר בעולם כיום.

     

    לקריאה נוספת:

    שמרו מרחק! הטייס האוטומטי של טסלה מיירט אופנועים

    על טסלה נאסר להטעות לקוחות עם התואר "נהיגה עצמית מלאה"

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.