• Ad
  • המכונית החשמלית הסולארית הראשונה לא תראה אור יום
    חברת 'אטלס טכנולוגיות' שפיתחה את המכונית החשמלית הסולארית הראשונה בעולם הגישה בקשה לפשיטת רגל. החברה פיצלה מעצמה לא רק את החובות אלא גם חברה-אחות שמבטיחה להמשיך לפתח מכונית סולארית עממית יותר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף נובמבר האחרון, בקול תרועה רמה, ירדה מקו ההרכבה של חברת 'ואלמט' (Valmet Automotiv) בפינלנד מכונית ראשונה מדגם Lightyear Zero – זאת שאמורה הייתה להיות מכונית חשמלית יוקרתית בייצור סדרתי שתונע באמצעות אנרגיה סולארית. חברת 'אטלס טכנולוגיות', שפיתחה אותה ואף מכרה ככל הנראה כמה עשרות ממנה "על הנייר" – התכוונה לבנות בפינלנד 946 מכוניות כאלה ולהציע אותן ללקוחות תמורת כ-272,000 אירו לכל אחת.

    בתחילת החודש, בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שנערכה בלאס וגאס, חשפה 'אטלס' את אב הטיפוס של Lightyear 2 – מכונית האצ'בק חשמלית-סולארית עם תג מחיר משוער של כ-50,000 דולר.

     

    המכונית החשמלית הסולארית הראשונה לא תראה אור יום

     

    Lightyear Zero היא גרסה סדרתית של מה שנחשף כבר בשנת 2016 כאב טיפוס שנקרא Lightyear One – והרעיון הטכנולוגי המעניין אך הלא לגמרי אפוי שייחד אותה הוא פאנלים סולאריים שבנויים על גבי מרכב המכונית ומשתרעים על-פני שטח של חמישה מטרים רבועים. אלה אמורים היו להוסיף לסוללה החשמלית של הרכב בכל שעת יום אנרגיה שתספיק לטווח נסיעה של עד 12 קילומטרים, ולאסוף אנרגיה גם בתוך כדי תנועה של המכונית. לטענת היצרנית – המכונית הסולארית אמורה הייתה לספק טווח נסיעה של עד 725 קילומטרים והיא "יכולה לנסוע במשך חודשים לפני שאי פעם יהיה צורך לחבר אותה לעמדת טעינה".

    אנשי החברה הבטיחו לייצר אותה בקצב של מכונית אחת בשבוע, כלומר שעד לסוף השבוע שעבר יוצר לכל היותר מספר חד ספרתי של מכוניות כאלה, ומעכשיו אלה יהיו פריטי אספנים נחשקים במיוחד. חברת 'אטלס טכנולוגיות' ההולנדית הגישה לבית המשפט במדינה בקשה לפשיטת רגל, ובית המשפט כבר מינה נאמן שלקח אחריות על כל פעילויותיה.

    חברת 'אטלס' פרסמה הודעה די משונה בהתחשב בנסיבות, ובה היא טוענת שהיא החליטה להפסיק את הפעילויות שקשורות ב- Lightyear Zero כדי להתרכז בפיתוח המכונית העממית יותר. במקום להתייחס באופן ישיר להליך פשיטת הרגל נכתב שם שמדובר בשתי חברות נפרדות ושהזכויות לנכסים הרעיוניים שייכות לחברה שלא הוכנסה לפשיטת רגל.

     

    המכונית החשמלית הסולארית הראשונה לא תראה אור יום

     

    בכל מקרה, כונס הנכסים שמונה על-ידי בית המשפט הבטיח לנהל משא ומתן עם כל גוף שיראה נכונות להחיות את המיזם, ובכלל זה גם עם חברת VDL ההולנדית אשר מייצרת במפעל 'נדקאר' בהולנד מכוניות עבור ב.מ.וו.
    התקשורת ההולנדית חוגגת כבר שבועות אחדים על שותפות אפשרית בין VDL לבין Lightyear וזאת מפני שב.מ.וו תפסיק בשנה הבאה את ההתקשרות שלה עם 'נדקאר' והחברה ההולנדית הזאת תישאר ללא לקוח קבוע.

    ניסיון שני תחת השמש

    נכון להיום עדיין לא פורסם מה היקף החובות שהחברה מותירה אחריה וגם לא נמסר כמה לקוחות שילמו מקדמה או אף מעבר לכך, והנאמן מטעם בית המשפט ירצה בוודאי לבחון גם את השיקולים העסקיים שעומדים מאחורי מכונית שמוצבה עם תג מחיר מאד יקר בשעה שהטכנולוגיה שהיא מציעה נועדה, בעקרון, לחסוך סכומי כסף לא משמעותיים עבור מי שיכול להרשות לעצמו מכונית במחיר כזה. ייתכן שיהיה מקום לבדוק גם את ההבטחות הטכנולוגיות שהוצמדו לדגם הזה – יעילות אנרגטית יוצאת דופן וטווח נסיעה מדהים של יותר מ-700 קילומטרים עם מארז סוללות קטן יחסית של 60 קילוואט שעה בלבד.

     

    המכונית החשמלית הסולארית הראשונה לא תראה אור יום

     

    כאמור, 'אטלס' הכריזה על כוונתה להתרכז ב-Lightyear 2 ולדבריה עד כה כבר נרשמו לא פחות מ-40,000 לקוחות מתעניינים בדגם הזה, מהם כ-20,000 הזמנות של ציי רכב. מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה לקס הופסלוט הגיב ואמר: "לצערנו היינו צריכים לקבל את ההחלטה הזאת. תהליך הפיתוח של Lightyear 0 סיפק לחברה שלנו הרבה ידע רב ערך במהלך השנים האחרונות וכעת אנחנו מפנים את כל האנרגיה שלנו לבניית Lightyear 2 על מנת להפוך אותו לזמין ללקוחות לפי לוח הזמנים.

    "באמצעות חדשנות, מסירות ותעוזה אנחנו מעצבים את העתיד", נכתב בהודעת החברה שנעדרת, כך נראה, כל שמץ של מודעות עצמית. "החזון שלנו הוא להציע ניידות נקייה לכולם, בכל מקום. תחילה פיתחנו את Lightyear 0, המכונית הסולארית הראשונה בעולם. במקביל פיתחנו את Lightyear 2, הרכב החשמלי הסולארי במחיר סביר הזמין לקהל רחב יותר. כדי להפוך את זה למציאות, אנחנו כחברה מתגברים על אתגרים רבים…
    בחודשים האחרונים עבדנו קשה כדי להתמודד עם האתגרים האלה. על מנת לשמור על החזון שלנו, היינו צריכים להחליט להפנות את המיקוד והמשאבים שלנו לחלוטין לכיוון Lightyear 2. המשמעות היא שלמעשה היינו צריכים להשעות את הייצור של Lightyear 0…
    החלטה זו לא נלקחה בקלות ראש מכיוון שהיא משפיעה על כל מי שיצא איתנו למסע הזה. אלה כמובן העובדים שלנו, שעובדים יום אחר יום כדי להפוך את הניידות הסולארית למציאות, לצד המשקיעים, הלקוחות, הספקים והממשלה שלנו… לפיכך הגשנו הבוקר לבית המשפט בקשה לפתוח בהליכי השעיית תשלומים ביחס לאטלס טכנולוגיות בע"מ…"

     

    המכונית החשמלית הסולארית הראשונה לא תראה אור יום

     

    אגב, Lightyear Zero אמורה הייתה להיות המכונית החשמלית הסולארית הראשונה אבל לא היחידה שנועדה להיות מיוצרת השנה בפינלנד. במקביל אליה אמורה הייתה חברת הסטארט-אפ הגרמנית 'סונו מוטורס' לייצר שם מכונית בשם 'סיון' ולהשיק אותה באירופה השנה תמורת תג מחיר סביר יותר של כ-30,000 אירו. חברה זאת אף אספה לטענתה מקדמות בסך 2,225 אירו מכ-1,900 לקוחות אירופאים עד לסוף השנה שעברה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.