• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    החלטה של המפקחת על הביטוח תחייב את חברות הביטוח להחזיר כ-12 מיליון שקלים למבוטחים בגין קיזוז לא חוקי של אגרת הרישוי. מדובר בנוהג חדש יחסית של חברות הביטוח, שניכו מהפיצויים לבעלי רכב שנגנב או הוכרז כאובדן גמור את החלק היחסי של אגרת הרישוי

    הרכב שלכם נגנב או הוכרז כאובדן גמור ("טוטאל לוס")? יש סיכוי שתקבלו בקרוב פיצוי נוסף מחברת הביטוח שלכם. מתברר שבתקופה האחרונה מצאו חלק מחברות הביטוח פטנט חדש להקטנת הפיצוי למבוטחים במקרה של גניבה או אובדן גמור: הן מנכות מתשלום הפיצויים את החלק היחסי של אגרת הרישוי – ממועד ההשבתה או הגניבה ועד סוף תוקף הרישוי. זאת, למרות שסכום זה משולם מדי שנה על-ידי בעל הרכב, ישירות למשרד הרישוי.

    ההחזר יעשה בעקבות הכרעה שהעבירה אתמול (ד') סגנית המפקחת על הביטוח, ליאורה הירשהורן, לבית המשפט המחוזי בת-אביב, שם תלויות ועומדות שלוש בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגד חברות הביטוח מגדל, שומרה ושלמה. ההכרעה, שהוכנה על-ידי היחידה לפניות הציבור בפיקוח על הביטוח, הועברה לבקשת בית המשפט ונקבעו בה ארבע הוראות אופרטיביות לחברות הביטוח:

    1. החברות יפסיקו לאלתר את ביצוע הקיזוז בכל תביעות הביטוח שתלויות ועומדות וכן באלה שתוגשנה בעתיד.
    2. בתוך 30 יום ממועד ההכרעה, תשיב כל חברת ביטוח לפונים (בפניות הרלוונטיות לגביה) את הסכום שקוזז בגין אגרת הרישוי מתגמולי הביטוח שהיו צריכים להשתלם להם ("סכום ההשבה"). סכום ההשבה יישא הפרשי הצמדה וריבית, ובמקביל להשבה תישלח הודעה על ביצועה תוך פירוט אופן חישוב סכום ההשבה.
    3. בתוך חמישה חודשים ממועד ההכרעה, ישיבו חברות הביטוח לכל התובעים שקיבלו תגמולי ביטוח בחסר את סכום ההשבה. סכום ההשבה יישא הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום תשלום התביעה ועד למועד תשלום סכום ההשבה בפועל.
    4. החברות ידרשו לדווח על השבת הכספים למפקח על הביטוח.

    אוהד מעודי, מנהל צוות ביטוח רכוש בפיקוח על הביטוח, אמר בכנס שערך אתמול איגוד השמאים כי ההערכה היא שחברות הביטוח יאלצו להחזיר למבוטחים בין 10 ו-12 מיליון שקלים בשל הקיזוז הלא-חוקי. עם זאת, מעודי אמר כי לחברות הביטוח יש עדיין אפשרות לערער על ההחלטה.

    אגרת הרישוי מהווה חלק מהמחיר
    בעקבות הנוהג של כמה מחברות הביטוח להפחית את החלק היחסי של אגרת הרישוי מתגמולי הביטוח, הגישו מבוטחים בקשות לתביעה ייצוגית נגד שלוש חברות ביטוח – מגדל, שומרה ושלמה. התביעות הוגשו באמצעות עו"ד הראל חסון, והן מגובות בחוות דעת שקיבל מהשמאי ישראל דרנוב מחברת "אומדנים". בתביעה נטען כי אין הצדקה לקיזוז, שכן אגרת הרישוי מהווה חלק ממחירה של המכונית.

    עו"ד חסון טוען כי החברות "מפחיתות שלא כדין מתגמולי הביטוח אותם הן משלמות למבוטחים את סכום אגרת הרישוי, המגיעה למבוטחים בחזרה ממשרד הרישוי – זכות אשר עומדת להם מכוח תקנות התעבורה". כתוצאה מכך, טוען עו"ד חסון, חברות הביטוח מרוויחות שלא כדין סכומי כסף גדולים. התובעים מקווים כי בית המשפט יורה לחברות הביטוח להשיב את ההפרש לבעלי הרכב.

    בדיקת המפקח על הביטוח העלתה כי חברות הביטוח החליטו לקזז את יתרת אגרות הרישוי, בטענה כי בעל הרכב מקבל ממשרד הרישוי את החזרי יתרת האגרה, ולכן אין הצדקה למתן פיצוי כפול. יש לציין כי לפי הגדרת מחירון המשומשות "לוי יצחק", "מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי יחסית לתקופת השימוש", וגם את ההחזר ממשרד הרישוי. לפי הפרשנות של עו"ד חסון, מחיר המכונית כולל את אגרת הרישוי ולחברת הביטוח אין זכות לקזז את אגרת הרישוי, גם אם בעל הרכב יקבל החזר ממשרד הרישוי.

    בבדיקות של המפקח על הביטוח התברר כי ההערה במחירון לוי יצחק, המציינת כי מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי היחסית לתקופת השימוש, הוכנסה למחירון רק באוקטובר 2011. זאת, לאחר שביולי 2010 הוכנסה הערה לפיה "מחיר מכונית משומשת כולל את אגרת הרישוי" (בלי התוספת "היחסית לתקופת השימוש"). עד יולי 2010 לא הייתה כל התייחסות במחירון לנושא.

    מיד עם הכנסת ההערה הזו למחירון, חברות הביטוח החלו לקזז מסכומי הפיצוי את הפרשי האגרה מה שחסך להן כ-10 – 12 מיליון שקל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חברות הביטוח ישיבו כ-12 מיליון שקלים למבוטחים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.