• Ad
  • תשכחו מתאונות: כ-2,500 בני אדם מתים מזיהום בשנה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על-פי ארגון ה-OECD, מספר בני האדם שמתו בישראל בגלל זיהום אוויר גבוה כמעט פי 10 ממספר הרוגי התאונות – כאשר כמחצית מהזיהום מקורו בתחבורה. "מכוניות המצוידות במנועי דיזל פולטות את המזהמים המסוכנים ביותר", מזהירים בארגון

    על-פי נתונים שפרסם אמש (ד') ארגון ה-OECD, בשנת 2010 מתו בישראל 2,548 בני אדם בגלל זיהום אוויר, המיוחס בחלקו למזהמים שנפלטים מתחבורה יבשתית. חישוב שערך ה-OECD מעלה שעלות הנזק של זיהום אוויר בישראל נאמדת בכ-7.5 מיליארד דולר בשנה, או כ-26 מיליארד שקלים (ולפי הערכה מחמירה יותר – יותר מ-8 מיליארד דולר, שהם כ-28 מיליארד שקלים). על-פי נתוני ה-OECD, מספר בני האדם שמתו בגלל זיהום בישראל אמנם ירד בכ-4% בין 2005 ו-2010, אך למרות זאת זיהום אוויר עדיין מהווה סכנה בריאותית חמורה. לשם השוואה, בשנת 2013 נהרגו בתאונות דרכים 309 בני אדם, כאשר בנק ישראל מעריך שעלות נזקי התאונות בשלוש שנים (2008 עד 2010) הייתה כ-15 מיליארד שקלים.

    בארגון ה-OECD אמנם מציינים שבשנים האחרונות חלה ירידה בפליטת המזהמים שמקורם בתחבורה, אך ממהרים להבהיר שהמחיר שגובה זיהום האוויר מהחברה הוא כבד: ב-34 מדינות הארגון, עלות הזיהום נאמדת ב-1.7 טריליון דולר בשנה. "כמחצית העלות במדינות ה-OECD מקורה בכלי רכב", אומרים בארגון, "כאשר מכוניות המצוידות במנועי דיזל פולטות את המזהמים המסוכנים ביותר".

    דיזל הורס לכם את הבריאות
    אחת ההמלצות העיקריות של ה-OECD היא לבטל או לשנות לאלתר מדיניות מס שנותנת לנהגים תמריצים לרכוש מכוניות המצוידות במנועי דיזל. לפי הארגון, אין כל טיעון שיכול להצדיק מתן תמריצי-מס למכוניות בעלות מנועי דיזל: "זיהום אוויר הורס את הבריאות ואת כדור הארץ", אמר אנחל גורייה, מזכ"ל הארגון, "ביטול של הטבות-מס למכוניות בעלות מנועי דיזל יהווה צעד קדימה בהפחתת הנזקים (לבריאות וכדור הארץ) ובמאבק בשינויי האקלים".

    העמדה שמבטא הדו"ח של ה-OECD תואמת את העמדה שביטאה ועדת "מיסוי ירוק" בישראל כבר ב-2008, ולפיה מדיניות המס צריכה להתמקד בהפחתת סך הנזקים של הזיהום הנפלט מתחבורה, עם דגש על הפחתת הנזקים הבריאותיים. יו"ר הוועדה, בועז סופר, הסביר פעמים רבות כי בגלל ממדיה הקטנים של ישראל, השפעתה על שינויי האקלים זניחה, ולכן התמקדה הוועדה במציאת פתרונות שיובילו להפחתת הנזקים הבריאותיים. המדיניות שנבחרה בסופו של דבר עוררה ביקורת חריפה מצד כמה מיבואני הרכב, שאף הגישו עתירה לבג"ץ נגד רפורמת המיסוי הירוק וטענו כי המדיניות שמאמצת ישראל מנוגדת לזו שנהוגה באירופה.

    למרות שהעתירה נדחתה, המשיכו כמה מהיבואנים במאבקם במיסוי הירוק: כאשר עדכנה רשות המסים את הנוסחה המשמשת לחישוב הטבות המס שמקבלות מכוניות שפולטות כמות מופחתת של זיהום, שוב אותם יבואנים ואיימו כי מדיניות המיסוי אינה ראויה ופוגעת במכוניות בעלות מנועי דיזל.

    עוברים למכוניות שמזהמות יותר
    "בכל הנוגע לתרומת לזיהום אוויר, להבדיל מתרומתם לשינויי אקלים, מכוניות בעלות מנועי דיזל גורמות נזקים גדולים משמעותית", מבהיר הדו"ח של ה-OECD. בארגון מציינים כי בעוד שמנועי בנזין רושמים שיפור הדרגתי ומשמעותי בכל הנוגע לפליטת מזהמים, מנועי דיזל לא רשמו שיפור דומה בשנים האחרונות. "חלקית כתוצאה ממדיניות ותמריצי מס שנועדו להיאבק בשינויי אקלים, בשנים האחרונות נרשם (באירופה) המשך המגמה של מעבר למכוניות בעלות מנועי דיזל – כלומר, בהקשר של המחקר הנוכחי, (מעבר) ממכוניות שמזהמות פחות לכאלה שמזהמות יותר".

    ב-OECD קוראים לבטל לאלתר כל תמריץ שמוביל להעדפת מכוניות בעלות מנועי דיזל על-פני מכוניות המצוידות במנועי בנזין – קריאה המכוונת בעיקר למדיניות אירופה, שבהן שיעור המכוניות בעלות מנועי דיזל גבוה במיוחד. "אם מכוניות בעלות מנועי דיזל ימשיכו לחלוש על חלק גדול משוק הרכב מבלי להפחית משמעותית את פליטת המזהמים, יש סכנה אמיתית לכך שמגמת הירידה בזיהום האוויר שמקורו בתחבורה תיעצר ואף תתהפך", מסכמים ב-OECD את אזהרתם. "למעשה, בכמה ערים באירופה יש כבר סימנים מוקדמים להיפוך המגמה בשנים האחרונות – משנת 2011 ואילך".

    צעדים נוספים עליהם ממליצים בארגון ה-OECD כוללים החמרה של תקינת הרכב הנוגעת לפליטת מזהמים, השקעה בפיתוח תחבורה ציבורית וצמצום ההשפעה של זיהום האוויר על קבוצות פגיעות – ובעיקר ילדים וזקנים. צעד נוסף עליו ממליץ הארגון הוא שיפור מבחני צריכת הדלק הנהוגים כיום בתעשיית הרכב, כך שייצגו באופן מהימן את צריכת הדלק בתנאי נסיעה אמיתיים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.