• Ad
  • לא מה שחשבתם: רכבי ליסינג מעורבים פחות בתאונות

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חשבתם שרכבי ליסינג מעורבים בתאונות יותר מכלי רכב אחרים? חשבו שוב. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שמכוניות בבעלות ליסינג לא חריגות לרעה, אבל "מכוניות חברה" זה כבר סיפור אחר

    במהלך השנים התקבעה בתודעה הישראלית תפישה לפיה רכבי ליסינג מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה משמעותית מחלקם בצי הרכב. לכך תרמו הצהרות של בכירים במשרדי ממשלה ובגופים שעוסקים בבטיחות בדרכים.

    למשל, בכנס שנערך בשנה שעברה, הצהיר המדען הראשי לשעבר של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, כי "עשירית מההרוגים בכבישים נובעים מנסועה מיותרת, שנגרמת מתופעת הליסינג והרכב הצמוד".

    ד"ר זיו-אב, שלא הציג כל מחקר שיוכל לאשש את הצהרתו הדרמטית, הסביר כי טענתו מבוססת על כך שרכבי ליסינג נוסעים מדי שנה מרחק כפול מזה שעוברים כלי רכב בבעלות פרטית. "הנסועה הממוצעת לרכב ליסינג כפולה מרכב בבעלות פרטית ועומדת על כ-32 אלף ק"מ", אמר זיו-אב, "כי אין מחיר אלטרנטיבי, זה כמו חשמל חינם".

    אלא שנתונים עדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) סותרים את טענת המדען הראשי לשעבר, ומלמדים כי בניגוד למה שרבים בציבור חושבים – שיעור המעורבות של רכבי ליסינג בתאונות קטן מחלקם היחסי בצי הרכב. לפי הלמ"ס, מתוך 15,655 כלי רכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2013, כ-1,100 היו בבעלות חברות ליסינג – שיעור של כ-7%, בזמן שרכבי ליסינג מהווים כ-9% מצי הרכב בישראל.

    גם בהתפלגות לפי חומרת התאונות תופסים רכבי הליסינג חלק קטן מחלקם היחסי בצי הרכב: מתוך 211 כלי רכב שהיו מעורבים אשתקד בתאונה קטלנית, 12 היו בבעלות של חברות ליסינג (כ-5.7%). חלקם היחסי של רכבי ליסינג בתאונות קשות – תאונות שבהן נפגע לפחות אדם אחד באורח קשה – היה כ-8.1%, וחלקם בתאונות קלות כ-7%.

    רכבי חברה מעורבים יותר בתאונות
    על-פי נתוני הלמ"ס, שיעור המעורבות של כלי רכב בבעלות פרטית בתאונות עם נפגעים תואם או מעט נמוך מחלקם בצי הרכב: כ-83.4% מסך כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות אשתקד היו בבעלות פרטית, וחלקם בצי הרכב הוא כ-84.9%. פער דומה נשמר גם בהתפלגות התאונות לפי חומרתן.

    לאור זאת מתעוררת שאלה פשוטה: אם מעורבותם של רכבי ליסינג בתאונות דרכים קטן מחלקם בצי הרכב, וכך גם מעורבותם של כלי רכב בבעלות פרטית, אילו כלי רכב מעורבים בשיעור גבוה מחלקם בצי הרכב? התשובה, לפי נתוני הלמ"ס, היא שאלה הם כלי רכב בבעלות חברות ("רכב חברה").

    למרות שרכבי חברה מהווים כ-4.7% מצי הרכב הישראלי, חלקם בסך התאונות עם נפגעים בשנת 2013 היה כ-7.7%. גם כאשר נבחנים הנתונים לפי חומרת התאונות, רכבי חברה "שומרים" של שיעור מעורבות גבוה מחלקם בצי הרכב: כ-6.1% מסך התאונות הקטלניות, כ-6.4% מסך התאונות הקשות וכ-7.9% מסך התאונות הקלות.

    מה אפשר ללמוד מסטטיסטיקה?
    נתוני הלמ"ס הם נתונים סטטיסטיים בלבד, ולכן אין בהם הסבר לשיעורי המעורבות של כלי רכב בבעלות שונה. עם זאת, אפשר למצוא בנתונים של הלמ"ס עדות אפשרית לשינוי משמעותי שחל ב"תרבות הליסינג" בישראל: אם בעבר רכבי ליסינג היו בעלי אבזור בטיחותי דל וזכו ליחס בלתי סביר מצד הנהגים (וגם מצד חברות הליסינג עצמן), הרי שבשנים האחרונות הפכו רכבי הליסינג לבטוחים משמעותית, ובמקביל החמירו רוב חברות הליסינג את ה"ענישה" שלהן כלפי נהגים המעורבים בתאונות, למשל בכל הקשור להשתתפות עצמית.

    לשיפור רמת הבטיחות של רכבי הליסינג תרמו שני גורמים: החקיקה שלא מאפשרת יותר יבוא של מכוניות חדשות שלא מצוידות במערכות בקרת יציבות אלקטרונית (ESC), והטבת המס שקדמה לחקיקה, וכן השיפור הנמשך ברמת הבטיחות הבסיסית של כלי רכב חדשים.

    את השינוי "התרבותי" קשה למדוד או לכמת אך אפשר לייחסו לכמה גורמים, ובעיקר לשיקול כלכלי פשוט: ריבוי תאונות דרכים אינו יעיל כלכלית, ולכן חברות ליסינג – או חברות שעושות שימוש בשירותיהן – נקטו צעדים לצמצום המעורבות של רכבי (ונהגי) ליסינג בתאונות. "התמריצים" שניתנו היו בחלקם חיוביים (למשל, הדרכות נהיגה), ובחלקם שליליים (למשל, דרישת תשלום מוגדל מנהגים המעורבים בתאונה).

    לעומת זאת, חברות רבות אשר מנהלות את צי הרכב שלהן בעצמן לא מייצרות תחושת אחריות ואכיפה אצל מקבלי הרכב הצמוד, ומגלות יחס סלחני פיננסית כלפי מעורבים בתאונות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.