• Ad
  • מה בוער? יונדאי טוסון

    קרוב ל-800,000 קרוסאוברים מדגם 'טוסון' נקראו לתיקון בגלל חשש משריפה. יונדאי מבקשת מכל בעלי הרכב לחנות בחניות פתוחות ורחוק מכלי רכב אחרים.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יונדאי הוסיפה בסוף השבוע האחרון כ-471,000 קרוסאוברים מדגם 'טוסון' לקריאה לתיקון בצפון אמריקה בגלל קצר אפשרי ביחידת הבקרה האלקטרונית-הידראולית (HECU) – אשר עלול לגרום לשריפה בתא המנוע, הצתת הרכב ולנזקים היקפיים כמו שריפת בתים. החברה מבקשת מכל בעלי הרכב לא לחנות בתוך חניות סגורות ובצמוד לבתים או לכלי רכב אחרים עד לאחר ביצוע התיקון.

     

     

    הקריאה לתיקון המקורית פורסמה בארה"ב בספטמבר האחרון והיא כוללת 'טוסונים' משנות הדגם 2016 עד 2018, וכן דגמי 2020 עד 2021. כלי הרכב שכלולים בקריאה נבנו בדרום קוריאה בין התאריכים 19 במאי 2015 עד 16 בנובמבר 2020. בהודעה שפרסמה יונדאי בארה"ב ביום שישי נכתב שקריאה זאת לתיקון מהווה "חלק מהמשך חקירת הבעיה" על-ידי החברה.

    הקריאה לתיקון תבוצע בארה"ב ובקנדה במהלך פברואר הקרוב, ותכלול החלפת נתיך למערכת מנתיך בהספק של 40 אמפר לנתיך רגיש יותר, של 25 אמפר. בעלי רכב צפון אמריקנים (אבל אולי גם ישראלים) יכולים לבדוק אם הם כלולים בקריאה לתיקון באתר של יונדאי בכתובת www.hyundaiusa.com/recalls. חשוב להדגיש שטוסון שנמכר בישראל על-ידי היבואנית הרשמית, חברת כלמוביל, מיוצר בצ'כיה, ולא בדרום קוריאה, אבל חלק מן הרכיבים של דגמי יונדאי השונים מהונדסים באופן דומה ואף נרכשים אצל אותם ספקים.

    בהיעדר כושר פעולה או הרתעה של משרד התחבורה הישראלי, בעלי רכב בישראל נאלצים לסמוך על כך שיצרנית הרכב תחליט – משיקולים פנימיים שלה בלבד – לבצע או לא לבצע קריאה לתיקון בישראל, ואפילו היבואנית לא תמיד חשופה לאותם שיקולים. נכון להיום אין אפשרות למצוא באתר של משרד התחבורה קריאות לתיקון של יונדאי בנושא זה, כך שסביר שיונדאי לא דיווחה למשרד התחבורה על צורך בביצוע קריאה חוזרת (ריקול) בקשר לשריפות שנובעות ממערכות הבלמים. זה לא אומר שתקלות כאלה לא התרחשו גם בישראל (אבל גם לא אומר שכן). באתר של משרד התחבורה הישראלי כן מופיעות שתי קריאות לתיקון אחרות – של יונדאי סנטה פה משנות הייצור 2005-2009 ושל i30 משנת ייצור 2008, שלגביהם נכתב ש"תיתכן תקלה חשמלית במערכת בקרת היציבות ESP", וללא כל הסבר נוסף.

     

    הקריאה לתיקון הנוכחית, בצפון אמריקה, היא חלק מסדרת קריאות לתיקון שמבצעות יונדאי וקיה בגלל שריפות לא מעטות שכילו מספר דגמים שלהן, ובמקרים אחדים אף הבעירו רכוש סביב הרכב. עד כה נחקרו בארה"ב והתגלו מספר סיבות שונות לשריפות האלה – חלקן בגלל מה שהיצרניות הגדירו כתקלת ייצור במפעל (או מפעלי) מנועים, ואחרות – כמו זאת שבה מדובר כאן – בגלל קצר במחשב מערכת הבלמים.

    הקריאה הנוכחית החלה, למעשה, בספטמבר האחרון בצפון אמריקה לאחר מספר שנים שבהם מספר קטן של טוסונים בערו בעת נסיעה או בשעה שחנו עם מנועים דוממים, בחניות. במקור היא כללה כ-180,000 כלי רכב מדגמי טוסון שיוצרו בין 2019 ועד 2021. בשעתו טענו אנשי יונדאי שמקור התקלה הוא חלודה (קורוזיה) שעלולה לגרום לקצר במעגלים החשמליים, מה שעלול לגרום לקצר ולשריפה גם אם המנועים כבויים.
    בסיכומם של דברים מגיע כרגע היקף הקריאה לתיקון בצפון אמריקה לכמעט 797,000 כלי רכב שאסור להחנות אותם ליד כל דבר שעלול להישרף, לפחות עד לביצוע התיקון.

    לקריאה נוספת: יונדאי תשלם פיצויים לבעלי רכב עם מנועים פגומים. בינתיים רק בקנדה.

    במחצית הראשונה של 2020 בוצעה חקירה של תשע הצתות עצמיות של טוסונים על-ידי חוקרים חיצוניים, והם איתרו את מקור הכשל. עם זאת, גם אחרי שיונדאי כבר החלה לתקן את המערכות טוענים אנשיה ש"גורם השורש המדויק (של הבעיה) טרם נקבע". אנשי יונדאי מאמינים ש"לוח הבקר הראשי (PCB) של מודול ABS עלול, בתנאים ספציפיים שכוללים חום ולחות, לחוות קצר בגלל התנגדות חשמלית".

    בעלי טוסון (ודגמים אחרים בכלל) צריכים להיות קשובים ולשים לב לנורות ה-ABS ו-ESP על לוח המחוונים, כמו גם לריחות של בעירה או עשן שיוצא מתא המנוע. עם זאת, אנשי יונדאי טוענים שבעלי הרכב יכולים להמשיך לנהוג בהם באופן רגיל כל עוד שהם מחנים אותם בחוץ, במיקום מרוחק מכל מבנה או מכלי רכב אחרים, וזאת עד לביצוע התיקון. "על הדרך", נוסף להחלפת הנתיכים, אנשי יונדאי ינצלו את ההזדמנות לעדכון תוכנת בקרת היציבות האלקטרונית בכלים משנות הדגם 2020-2021.

    נתקלתם בבעיה דומה בדגם של יונדאי-קיה או בכל דגם אחר? כתבו אלינו לדוא"ל: editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.