• Ad
  • יורה לכל הכיוונים: וולוו 360c מפנטזת בעולם אוטונומי

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    וולוו חשפה תמונות ופרטים מלאים אודות דגם התצוגה 360c אשר מתאר את הפנטזיה של הוגי הדעות בחברה על עידן אוטונומי שבו "מכונית" היא כלי רכב שאין בו הגה, דוושות או… נהג.

     

     

    צריך לומר כבר בתחילת הדברים שכל אחד יכול לבנות או לומר מה שהוא רוצה ורק חלק קטן מתוך מה שמוצג בדגמי קונספט מתממש בסופו של דבר ומגיע אל אולמות התצוגה. אבל באותה נשימה בואו לא נשכח שלוולוו יש הרבה יותר קבלות מאשר ליצרניות רכב גדולות ממנה ככל שמדובר במערכות סיוע לנהג, זיהוי סביבת נהיגה ובניסויים מעשיים עם כלי רכב אוטונומיים.
    מותר, על הרקע הזה, להתעלם קצת מן העיצוב ולא להיות דקדקן יתר על המידה ככל שהדברים נוגעים לפרט זה או אחר בדגם שהוצג או בתיאוריות סביבו, ובמקום זאת להציג תחילה לא את המכונית אלא את העקרונות המרכזיים בפילוסופיה של וולוו ובאמירה שהיא משדרת באמצעות 360c.

    השינוי הדרמטי ביותר שצפוי ברגע שבו אדם נכנס למכונית שנוהגת את עצמה בעצמה הוא שהוא מפקיד (יש שיאמרו "מפקיר") את עצמו בידיה, סומך עליה לחלוטין, ובה בשעה גם פנוי לעסוק בענייניו מבלי להיות מוטרד בנהיגה.
    מבחינה זאת יש הבדל עצום בין נסיעה לטווח קצר – סוג של תחליף למונית עירונית, שזה התחום שאליו מכוונת 'אובר', לבין נסיעה לטווחים ארוכים, וכאן – כפי שיפורט בהמשך – מוצגת פריצת הדרך הרעיונית המשמעותית ביותר של הקונספט הזה. עד היום הורגלנו לחשוב על מכוניות אוטונומיות כעל כלי רכב שיבצע את המשימות השגרתיות של המכונית שלנו, כלומר ייקח אותנו מהבית לעבודה ובחזרה, או לקניות ולבילויים, ובמהלך הזמן הזה אנחנו נבזבז את הזמן שהתפנה לנו על גלישה באינטרנט או, לכל היותר, על ביצוע משימות שבמצב רגיל אנחנו מבצעים במשרד.

     

     

    360c מרחיב את המעטפת ואומר שרכב אוטונומי יכול לקחת אותנו למרחקים של מאות קילומטרים, וזה פתרון טוב עבור מי שלא נהנה לנהוג בנסיעות ארוכות במשך שעות, וכך להוות תחליף לרכבת או למטוס. אגב, אנשי וולוו לא אומרים את זה כאן, אבל אין מניעה לשלב את 360c כיחידה אחת ("תרמיל", "POD") מתוך עשרות או מאות יחידות שמונעות לאורך קטע דרך נתון על גבי רכב או 'היפרלופ' ובשלב מסוים נוטשות את ההנעה המשותפת ופונות לדרכן.
    רעיון נוסף, שקשור במידת מה לראשון, אומר שבעידן האוטונומי – כאשר משך זמן הנהיגה מוחלף ב"זמן נסיעה", כלומר זמן שאפשר לנצל לעבודה, לנוסעים לא יהיה אכפת להימצא ברכב ובדרך היות שזה לא יהיה זמן מבוזבז מבחינתם. במצב כזה אנשים יוכלו לבחור לגור רחוק יותר ממרכזי ערים או ממקומות עבודה, ולבחור בשכונות פחות יקרות ו/או באיכות חיים גבוהה יותר, מרוחקת מן העיר.

    רעיון מרכזי נוסף של 360c מתעמת חזיתית עם הטענה שהמגבלה שתעכב את פריצת הרכב האוטונומי היא חוסר היכולת שלו (או הסכנה) לפעול בסביבה הטרוגנית שבה עליו לקחת בחשבון לא רק מחשבים שנוהגים בכלי רכב אוטונומיים אחרים (ויכולים לתקשר זה עם זה כדי למנוע קונפליקטים) – אלא גם עם כלי רכב שנהוגים בידי בני אדם שמבצעים טעויות ועבירות וגורמים לתאונות.

     

     

    הפתרון של 360c הוא להיות מסוגל "להביע" את עצמו באופן מאד ברור כלפי חוץ, כדי שכל נהג אנושי יבין מה הוא עומד לעשות. ל-360c יש מגוון אמצעי "הבעה" שכוללים מערכת הגברה שמשמיעה קולות וצלילים, מאירה תאורות בצבעים, מפעילה אמצעים חזותיים ותנועות ומשלבת בין כל אלה כדי להעביר למשתמשי הדרך ה"אנושיים" – נהגי רכב, רוכבי אופניים והולכי רגל את ה"כוונות" של הרכב כדי שתמיד יהיה ברור מה "הצעד" הבא שהמכונית תעשה.

    השוודים המנומסים מדגישים שהמכונית תביע רק את הכוונות שלה אבל "לעולם לא תיתן הוראות והנחיות למשתמשים אחרים". בוולוו מאמינים שמכוניות אוטונומיות חייבות "לפתח שפה", וזאת חייבת להיות שפה אוניברסלית כחלק מתקן בינלאומי אחיד של תעשיית הרכב, כדי שכולם יבינו את כולם ללא כל תלות ביצרן הרכב.

     

     

    סעו לשלום, המחשב שולט בעניינים

    כמובן ש-360c מייצג רכב אוטונומי מ"רמה 5", כלומר רמת אוטונומיה מלאה שבה הנהג לא רק לא צריך אלא גם לא יכול לשלוט ברכב, ומבחינה זאת "עוד חזון למועד". נכון להיות אף רכב לא יכול לנהוג בכוחות עצמו גם מבחינה טכנית ובעיקר מבחינה רגולטורית, וההערכות הן שעד שנגיע לשם יחלוף לכל הפחות עשור. זה כמובן לא אומר שאסור לפנטז, ובעיקר לתכנן, קדימה, והציטוט הרלבנטי מתוך ההודעה לעיתונות הוא של מרטין לבנסטאם, סגן נשיא בכיר בוולוו שאחראי ל"אסטרטגיה הארגונית": "כאשר האחים רייט המריאו לאוויר בשנת 1903 לא היה להם מושג כיצד תיראה התעופה המודרנית. גם אנחנו לא יודעים מה צופן עתיד הרכב האוטונומי, אבל (מובן מאליו) שתהיה לכך השפעה עמוקה על האופן שבו אנשים נוסעים, על הדרך שבה אנחנו מתכננים את הערים שלנו וכיצד אנחנו משתמשים בתשתיות".

     

     

    360c מציג ארבע אפשרויות שימוש אפשריות לרכב אוטונומי: סביבת שינה, משרד נייד, סלון וחלל בידור. אבל מכיוון שאנחנו מדברים על יצרנית שבנתה לעצמה מוניטין רב בתחום הבטיחות ברור שוולוו לא הזניחה את הצורך להרגיע את הנוסע שחושש להפקיר את עצמו בידי המחשב. כך, למשל, בסביבת השינה הגו מהנדסי הבטיחות של וולוו "שמיכת בטיחות" מיוחדת אשר תחליף את מערכת הריסון הקונבנציונלית של חגורת בטיחות שלוש נקודות.
    ככל שמדובר בטווחי נסיעה יומיומיים מהבית לעבודה, מעצבי וולוו מציעים חלל מותאם כמשרד, מה שאומר שמרגע שיצאתם מפתח הבית תוכלו להתחיל לעבוד עד שתגיעו אל החניה שלצד המשרד שלכם (ובחזרה).

    לעוף על וולוו

    את הטוב ביותר שמרנו לסוף. 360c מציע את האפשרות שרכב גלגלי יבשתי אוטונומי ייקח אותנו לנסיעות ארוכות, בטווחים של 300 ק"מ, כלומר סדרי גודל של 3-4 שעות נסיעה, וכך יהווה תחליף למטוס או לרכבת. היתרונות ברורים: לא צריך לנסוע אל תחנת רכב או אל שדה תעופה, לעבור בידוק, להמתין לכלי התחבורה, ואז למצוא את כלי התחבורה הנוסף שיביא אותנו מהתחנה או השדה בנקודת הפריקה עד לנקודת היעד שלנו. אפשר פשוט לנסוע מנקודה לנקודה ולחסוך זמן רב.

     

     

    בוולוו מזכירים לנו שבסיכום שנת 2017 הטיסו מטוסי נוסעים ברחבי ארה"ב יותר מ-740 מיליון נוסעים בטיסות פנים, וחלק לא מבוטל מהם – לדברי וולוו – בזבזו יותר זמן בלהגיע מנקודה לנקודה מכפי שהיו מבזבזים לו נהגו ישירות מן הבית אל היעד שלהם.
    אז מה נעשה במשך 3-4 שעות של נסיעה אוטונומית? אפשר, למשל, לישון. פשוט לישון. "תא השינה (של 360c) מאפשר לכם ליהנות מנוחות מעולה ונסיעה שלווה במהלך לילה ולהתעורר רעננים עם ההגעה אל מחוז חפצכם", אומר מרטין לבנסטאם, "זה מאפשר לנו להתחרות בתעשיית התעופה".

     

     

    ציטוט נחמד של רובין פייג', סגן נשיא בכיר לעיצוב בוולוו, מסכם את מה שבאמת מיוחד ויוצא דופן ב-360c: "מכוניות קונספט נוטות להציג לראווה עיצוב וטכנולוגיה במקום את החזון של איך אנשים משתמשים בהן. אבל וולוו היא מותג שמרוכז באדם ומתמקד בחיי היומיום של הלקוחות שלנו, ובדרכים שבהן אנחנו יכולים לשפר אותם… 360c הוא צעד ראשון… לקראת דיון רחב אודות הפוטנציאל של טכנולוגיית נהיגה אוטונומית לביצוע שינוי יסודי של החברה האנושית בדרכים רבות ושונות".

    מילה אחרונה וחשובה אודות הקשר בין הפנטזיה למציאות: וולוו מפתחת את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה עם ספקית המשנה הגדולה 'אוטוליב', במסגרת מיזם משותף שהודם בשנה שעברה ונקרא Zenuity. חלק מן התוכנית העסקית של המיזם היא למכור את הטכנולוגיה שמפותחת בו גם ליצרניות רכב אחרות, מה שבוודאי יסייע לסטנדרניזציה של התעשייה המתפתחת הזאת.

     

     

    וולוו כבר מפעילה ניסוי מעשי של מכוניות אוטונומיות, שנקרא Drive Me ובמסגרתו נוהגים לקוחות רגילים במכוניות מדגמי XC90 בתחום שמסביב ל"עיר הבירה" של וולוו, גוטנברג. הלקוחות משתמשים במכוניות בחיי היום יום שלהם ומדווחים לוולוו על הנעשה איתם ועם המכוניות שלהם. שיטה זאת דומה מאד לאופן שבו וולוו פיתחה ומפתחת את תחום הבטיחות באמצעות קשר קרוב ואיסוף נתוני אמת מן הקהילה ומגורמי האכיפה והחילוץ.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.