• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מאז סוף שנות ה-80 הישראלים מעדיפים בבירור מכוניות אוטומטיות ואלו מהוות היום את הרוב המוחלט עם מעל ל-90 אחוזים מסך כל המכירות.
    בעוד שעד לפני מספר שנים כמעט כולם כאן למדו נהיגה ועשו רישיון על מכונית עם גיר ידני ורק מתי מעט, שממש התקשו עם כל הקטע הזה של הקלאץ', בחישת ההילוכים והזינוק בעליה, ויתרו לבסוף והסתפקו ברישיון על מכונית אוטומטית, נראה שכיום חלק משמעותי של הצעירים, מכל המינים והמגזרים מחליטים מראש לוותר על הטרחה ולעשות רישיון על אוטומט מתוך הבנה שהסיכוי שידרשו לנהוג על מכונית עם גיר ידני שואף לאפס.

    בארצות הברית המצב אפילו קיצוני יותר והמעבר הגורף למכוניות עם גיר אוטומטי החל כבר כמה עשורים לפני ישראל ומאחר שבמרבית המדינות שמרכיבות את ארץ בדוד סם לימוד הנהיגה מתבצע על הרכב הפרטי (שהוא מן הסתם אוטומטי) בעזרת בן משפחה או מכר, הסיכוי של הצעירים האמריקאים לרכוש את הניסיון והמימוניות הנדרשים להפעלת מה שהם נוהגים לכנות "STICK SHIFT" הוא כמעט בלתי קיים ובעבור עשרות אם לא מאות מיליוני אמריקאים נהיגה במכונית ידנית נראית כמו משימה בלתי אפשרית.

    אפילו באירופה, בה עדיין מכוניות עם גיר ידני נמכרות היטב גם בסגמנטים ממש לא עממים, בשנים האחרונות מכוניות עם תיבת הילוכים אוטומטית הופכות למבוקשות יותר ויותר ותופסות כבר יותר ממחצית מסך כל המכירות ואין ספק שהאחוזים אלו יעלו באופן חד עם מעבר נרחב למכוניות המצוידות במערכות בטיחות מתקדמות ויכולות אוטונומיות מסוימות ולא יהיה מוגזם לקבוע כי הגיר הידני נמצא בישרות האחרונה של חייו.

    עוד ב-TheCar:

    בכיר ב-ב.מ.וו טוען: תיבות הילוכים ידניות וכפולות מצמדים יעלמו בקרוב מהעולם
    מהירות ועצבניות – מכוניות הספורט של תערוכת ז'נבה
    מאזדה חוגגת מיליון סיבות ללכת טופלס

    על אף שמדובר בתהליך טבעי עם התקדמות הטכנולוגיה, יש מי שבכל זאת מוטרדים מהאובדן ההולך וגדל של אותה יכולת של האנשים לנהוג במכוניות ידניות מתוך חשש שבתוך כמה שנים לא יהיו בקרבנו יותר אנשים שיכולו לנהוג במכוניות אספנות קלאסיות או מכוניות ספורטיביות קטנות (מרבית הספורטיביות הרציניות כבר עברו בשנים האחרונות לגירים אוטומטיים מסיבות שונות) ממש כמו שכיום רק מטי מעט מסוגלים לנהוג במכוניות מראשית המאה ה-20 כמו המודל T של פורד בה השליטה במצערת נעשת בעזרת מנוף במרכז ההגה, דוושת הבלם מופעלת ברגל ימין, הדוושה האמצעית אחראית לשילוב להילוך אחורי והשמאלית למעבר בין הילוך נמוך לגבוה.

    לפני מספר שנים במוזיאון הרכב גילמור בהיקורי קורנר שבמדינת מישיגן החליטו לעשות מעשה ולפתוח כיתת אימוני נהיגה כדי ללמד עוד ועוד נהגים כל מה שצריך לדעת כדי לתפעל פורד מודל T ולנהוג בה, ולאחרונה  אנו פוגשים בארצות הברית צמד יוזמות דומות ללימוד של נהגים צעירים יחסית בגילאים שבין 17-25 להבין, לתפעל ולנהוג במכוניות עם תיבת הילוכים ידנית.

    היוזמה הותיקה יותר שייכת ל – Hagerty,סוכנות ביטוח אמריקאית המתמחה ברכבים קלאסיים והאחראית ל"מחירון" המכוניות הקלאסיות הנחשב בעולם, המקיימת  כבר מזה זמן אירועים ברחבי ארצות הברית בהם מדריכים ובעלי רכבי אספנות מגיעים בהתנדבות ללמד צעירים את רזי הנהיגה במכוניות עם תיבת הילוכים ידנית ומאפשרים להם להתנסות בחוויית  ה "STICK SHIFT" בעזרת מגוון משתנה של מכוניות אספנות פרטיות המגיעות לכל אירוע ואשר במפגשים האחרונים כלל מכוניות מעניינות למדי מפורד מודל A שנת 1930 ועד אסטון מרטין DB4 מ-1962.

    כעת מצטרפת ליוזמה יצרנית הרכב הונדה שערכה לאחרונה אירוע ראשון בנושא באזור לוס אנג'לס תחת השם "Shifting Gears."

    לאחר הסברים טכניים ואימון על יבש המשתתפים באירוע קיבלו את ההזדמנות לנהוג במספר מכוניות מתוצרת הונדה עם גיר ידני מהגוון שהחברה מכרה בארצות הברית במשך קרוב ליובל שנים של המותג בארצות הברית מהסיוויק הקטנה הראשונה, דרך מכוניות ספורטיביות כמו הפרלוד משהות ה-90, S2000 ארדקוריסטית מראשית המילניום ועד למכוניות חדשות כמו FIT ואקורד שמוצעות עדיין גם בגרסאות ידניות.

    גם הדלוריאן "מבחזה לעתיד" הייתה ידנית

    משתתפים ללא שום ידע בנוגע לגיר ידני תרגלו נהיגה במהירות נמוכה עם מדריך במתחם סגור  וכאלה שתפסו את העניין מהר, או בעלי ניסיון כלשהו בעבר בנהיגה על ידני, הורשו לקחת את הסיוויק SI (קופה) החדשה בגרסה הידנית כמובן להתנסות על כבישי ציבורי מפותל.

    התגובות לאירוע היו נלהבות והונדה מתכוונת לערוך אירועים נוספים שכאלה ברחבי ארצות הברית. עם זאת, מאחר שמן הסתם היא כמובן לא תוכל להגיע לכל נהג צעיר שמעוניין ללמוד לתפעל מכונית ידנית, הונדה העלתה לאתרי הצפייה ברשת סרטון הדרכה עם הסברים עקרונות ודרך התפעול של תיבת הילוכים ידנית ובניגוד לעבר, נראה כיום שגם הרבה ישראלים צעירים בהחלט יוכלו ללמוד משהו מהסרטון.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יוזמה: ללמד נהגים צעירים לנהוג במכונית עם תיבת הילוכים ידנית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.