• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אפשר להתענג על השלג ברמת הגולן גם בלי לבזבז זמן בתור המייגע אל מעלה החרמון. טיול קר ומרהיב בסביבות מג'דל שמס, למרגלות חרמון הסבא

    השלג שנח על ראש הר החרמון ממגנט אליו, כמידי שנה, אלפי מטיילים ישראלים שרוצים לגעת בלבן הלבן הזה ומוכנים לבלות לצורך כך שעות ארוכות בתור מייגע. לנו, באופן אישי, קצת חבל לבזבז שם את הזמן אבל אם ממש חייבים את החוויה הרגעית הזאת מומלץ לכל הפחות להגיע מוקדם מאד אל האתר וכך לחסוך לא מעט ממשך "הבילוי" בתור.

    לאחר מכן, או במקום זאת, אנחנו דווקא ממליצים על ביקור בכפר הדרוזי מג'דל שמס ('מגדל השמש' בתרגום לעברית) שעל ההר.
    בין השאר אפשר לחוות כאן לא רק אירוח דרוזי אלא גם תחושת 'חוצלארץ': קר מאוד ברמת הגולן וחזאינו החרוצים דיווחו לאחרונה על כך שבאחד הלילות צנחה הטמפרטורה שם עד ל-17 מעלות מתחת לאפס. ממג'דל שמס נצא לטיול בסביבה, ברכב או ברגל, וההמלצה שלנו היא ללכת ברגל לאורך 'שביל הגולן' באזור שליד החרמון.

    שביל הגולן עצמו, שנחנך לפני כמעט 8 שנים במלוא 40 שנים להתיישבות הישראלית ברמת הגולן, מתוח לאורך 130 ק"מ. השביל חוצה את רמת הגולן לכל אורכה – מן החרמון בצפון ועד לעין תאופיק בדרום, ובדרך עובר גם בנקודות נהדרות שלא מוכרות לרבים מן המטיילים.

    אחד הכוחות שהניעו את יצירת השביל הוא ישראל אשד, מנהל עמותת תיירות גולן. סימון השביל, שעבר לאחרונה חידוש משמעותי, בוצע במקור על ידי אנשי החברה להגנת הטבע, וליתר דיוק 'הוועדה לשבילי ישראל'. הסימון בשטח הוא בצבעי לבן (שלג החרמון), כחול (ים כנרת), ירוק (הגולן). ישראל אשד, יחד עם יעקב שקולניק, כתבו גם את הספר (המומלץ) 'שביל הגולן' שמתאר את השביל, אתריו ונופיו, ומוצע לרכישה בעמותת תיירות גולן (04-6962885). פרטים רבים נוספים אפשר למצוא גם באתר אינטנט ייעודי לשביל זה.

    רמת הגולן משופעת בנחלים, תילים געשיים, חורבות, מרחבי בזלת, נופי כנרת, שטחי מרעה, וכמובן גם נופי החרמון. אחד הקטעים היפים בימים אלה של חורף הוא הדרך שעוברת ליד מג'דל שמס, ומתפתלת בחלקה בכביש הצר שבין מטעי הנשירים. את הקטע הזה אפשר לעבור גם בנסיעה, אבל לטעמי עדיף בהליכה.

     

    dubi zakai 43

     

    כאמור, שביל הגולן מלווה את המטייל אל הנקודות היפות שצופות אל נופי החרמון, ברכת רם, מג'דל שמס ומראות צפון הגולן, וכמו ב'שביל ישראל' גם כאן יש סיכוי שבדרככם תפגשו מטיילים שעמסו על גבם את כל ביתם, והם מהלכים לאורך השביל, אוחזים במפה, ועוצרים ב'זולות' קטנות שהוכנו מבעוד מועד על-ידי תושבי הגולן הדרוזים.
    בראש אחת הגבעות נפרש מראה נפלא של ברכת רם לכל אורכה, והמחזה משם מרהיב במיוחד בזכות גדות הברכה הלבנים משלג. קר, אבל מאד מומלץ.

    עונת הנקישות

    ימים אלה הם גם ימי 'עונת הנקישות' בצפון רמת הגולן: נקישות עולות ממטעי התפוחים, וזאת מנגינתן של מזמרות חדישות שבהן משתמשים החקלאים. אלה מופעלות באמצעות לחץ אוויר, ובעת דילול ענפי המטעים עולה קול הנקישות שנשמע קצת כמו קול דריכת נשק.

    ענפי העצים במטעי התפוחים, הנקטרינות והאגסים נשרו לאדמה ומצדיקים את שמם "עצים נשירים". עתה, כאשר הם עירומים, יכולים החקלאים לגזום חלק מן הענפים כדי לחזק את העצים, ואת כל היופי הזה אפשר לראות בהליכה (או נסיעה) על הכביש המשובש (מאד) שמתפתל בין המטעים שבין מסעדה למג'דל שמס.

     

    dubi zakai 40

     

    קברו של נבי יעפורי

    נבי יעפורי הוא אחד הקדושים החשובים לדרוזים, וערכיו המוסריים הגבוהים עוברים כתורה שבעל פה מדור לדור. יעפורי קבור בעמק יעפורי, אשר מוקף במטעי פרי לרוב.

    ההולכים צפונה בשביל הגולן מגיעים אל כביש רחב ולצדו טיילת ארוכה, ומשם פונים ימינה, אל ירידה תלולה. על הכביש עצמו זורמים יובלים צנועים של נחל סער, מימין לו נמצא השוק הדרוזי ומנגד בנוי מבנה גדול בעל כיפה לבנה, עטור קשתות ועמודים. זהו קברו של הקדוש יעפורי, שנח בלב העמק הפורה.

    מבנה הקבר המקורי הוקם בשנת 1840, ובמהלך השנים נוספו לו אגפים. משפחות דרוזיות רבות נפגשות מידי שבת ברחבה הגדולה שבחזית המבנה לתפילה, מפגש משפחתי ולקניות בשוק. הקבר עצמו ממוקם בחדר קטן ומסתורי בירכתי המבנה, עטוף בשטיחים רכים. כאשר נכנסים פנימה יש לכבד את המקום, לחלוץ נעליים ולשמור על השקט.

    בשוק, ברחבה שמול המבנה, מוצעים למכירה דבש מקומי, רכז רימונים, רכז חרובים מתוצרת ביתית, לבנה, וכרוב ענק שממנו מכינים ממולאים.

     

    dubi zakai 46

     

    תחילתו של נחל סער

    שביל טוף כבוש היטב לאורך כ-1.8 ק"מ, שמתאים לנסיעה בכל כלי רכב (או, מומלץ יותר, להליכה ברגל), מוליך את נחל סער. לאורך השביל שוצף הנחל שנחזה מדי חורף לסמבטיון, זהו נחל סער שנקרא בערבית ואדי חשבה.

     

    dubi zaka 44

     

    ראשיתו בעין סער סמוך לגבול הסורי, ממזרח למג'דל שמס. בכל ימות השנה מוטים מימי נחל סער להשקיית השדות וכך כמעט ואין זרימה בערוצו בימי הקיץ. בחורף נולד הנחל מחדש, אוסף את מימיו ממרגלות החרמון ומעמק יעפורי, והופך לאשד גועש. בהמשך הדרך נדחק הנחל מבעד לקניון בזלת צר, שם הוא מראה את כוחו בסדרת מפלים מרשימה אל מורדות הגולן.

    השביל החדש מתחיל (או מסתיים) בלב מטעי התפוחים של מג'דל שמס, מקום שממנו מתחיל נחל סער את מסלולו השוצף. לאורך הדרך גשרים קטנים מעל הנחל, מטעי תפוח ועצי צפצפה בשלכת, ומבני בזלת שנבנו בתחילת המאה הקודמת. המטייל זורם עם הנחל עד ליציאה לכביש היורד מהישוב נימרוד.

    כך מגיעים: הדרך הקלה להגיע לשביל היא מצומת מסעדה (כביש 98). נוסעים צפונה אל מג'דל שמס ועוברים את הגשר מעל נחל סער. מיד לאחר מכן ניצב שלט גדול על קיר בזלת: 'גן נחל סער'.

     

    dubi zakai 45

     

    נוסעים בשביל זה עד לקצהו, פונים ימינה לסיור בשוק בעמק יעפורי ובקברו של נבי יעפורי. מומלץ גם לחזור וללכת לאורך המסלול בכיוון ההפוך מפני שמראות הנוף בדרך זו שונים לגמרי.

    לעוד תכניות לשבת באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: צפון שביל הגולן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.