• Ad
  • טיול לסופ"ש: לגעת באושר
    ממרומי הר נחום משקיפה כנסיית האושר אל הכנרת וגם אל הנוף עוצר הנשימה של הרי הגולן, הגליל העליון והגליל התחתון
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קודקודו של הר נחום, שנקרא גם 'הר האושר' או 'הר המבורכים' (הביאטיטודים) מתנשא לגובה של כ-150 מטרים מעל לצפון הכנרת, כלומר כ-60 מטרים מעל פני הים. מכאן, במבט מזרחה, צפונה ומערבה, אפשר לחוש את עוצמת הרי הגולן והגליל העליון והתחתון.

     

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

     

    בימים אלה של מלחמת שמחת תורה נותר בינתיים אזור זה של צפון הארץ בטוח יחסית לטיולים, וכאשר ניצבים למרגלות 'כנסיית האושר' ומשקיפים אל עבר הנוף המרהיב שמסביב אפשר לעוף על כנפי הדמיון בין תקופות היסטוריות קרובות ורחוקות.

    לפני כ-88 שנים, 3 שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ו-12 שנים לפני הקמת מדינת ישראל – עמלו כאן בנאים על הקמת כנסיה קתולית שנועדה לציין את אחד האירועים ההיסטוריים החשובים בתולדות הנצרות.
    הימים היו ימי "המרד הערבי הגדול" ו"המאבק על העבודה": כ-20 שנים לאחר כיבוש המזרח התיכון על-ידי הבריטים והצרפתים חוותה חלקת האלוהים הארץ-ישראלית פריחה כלכלית חסרת תקדים, וגל של רבבות מהגרים יהודים וערבים היגר לארץ.

    לאחר מספר גלי פרעות אשר החלו כבר בשנות ה-20 ארגנו המופתי חג' אמין אל חוסייני ואנשיו שביתות בכל ענפי הכלכלה, וזימנו מחבלים מכל חלקי הלבנט אל מה שלשיטתם היה "דרום סוריה הגדולה". התוצאה: כ-500 הרוגים יהודים, כ-6,000 הרוגים ערבים, ופיתוח חסר תקדים של תשתיות בבעלות ובשליטה יהודית.

     

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

     

    במקביל לאותם ימים סוערים בארץ ישראל הרים הפשיזם ראש באירופה, וממשלתו של מוסוליני באיטליה מצאה זמן ומשאבים לתמוך כלכלית ב'הארגון הלאומי לעזרה למסיונרים איטלקים' שחפץ להקים כנסיה על פיסת אדמה פנויה וצחיחה על ראש הר האושר.

    התירוץ: כ-1,900 שנים קודם לכן, סביב שנת 40 לספירה, הסתובב כאן יהודי נמרץ שאסף סביבו עדת מעריצים מבין תושבי כפרי הדייגים שלחופי הכינרת. 'דרשת ההר', או "הבשורה על פי מתי", נחשבת לאחד הנאומים המכוננים של ישו או לאסופה חשובה של תובנות מפי ישו, אשר קובצה בידי תלמידו מתי.

    הר האושר הוא אתר קדוש לדת הנוצרית לא רק בזכות 'דרשת ההר', שבה שזורים עיקרי תורת ישו. על רקע הנופים האלה, כך מאמינים הנוצרים, בחר ישו בשנים עשר השליחים שלו, ובמשך מאות שנים, עד ימינו אלה, מאמינים נוצרים עורכים מסע צליינות קצר מראש ההר דרך המורד התלול ועד ל'עין שבע' שלמרגלותיו, על חופה הצפוני של הכינרת.

    פסגת הר נחום מארחת בנוסף גם מנזר, אכסניה שמנוהלת בידי נזירות פרנציסקניות, וחווה חקלאית קטנה ששייכת למיסיון האיטלקי בארץ ישראל. על אחת מפסגות ההר בנוי המרכז הבינלאומי דומוס גלילאה שבו כבר ביקרנו בטיול אחר.

     

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

     

    למרגלות הר נחום נמצאים שרידי כנסייה ומנזר ביזנטים שפעלו ככל הנראה מן המאה הרביעית לספירה ועד לכיבוש הערבי במאה השביעית.

    מוקד טיול הסופ"ש שלנו הוא הכנסייה עצמה, שהכניסה אליה כרוכה בתשלום, ואפשר גם לערוך בסביבה מספר טיולים מהנים אחרים, כמו הירידה לכיוון הכינרת על שביל שמתפתל בתוך שדות מוריקים או הליכה על המקטע האחרון של שביל 'דרך ישו'. שביל זה, שאורכו הכולל כ-65 קילומטרים, מחבר בין נצרת, עיר הולדתו של ישו, דרך ציפורי, כפר כנא, קרני חיטין ועד למצוק ארבל והכנרת אל כפר נחום, טבחה והר האושר. אפשר גם לבחור בנתיב חלופי שגם הוא שייך ל'דרך ישו' ועובר ליד טבריה, הר תבור והר הקפיצה.

     

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

     

    הוי כינרת

    רגע לפני שנכנסים לכנסיה אפשר להעיף מבט על הכינרת. בזכות מתקני ההתפלה שפועלים בישראל הופסקה כמעט לחלוטין שאיבת המים מן הכינרת והחלה הזרמת מים מותפלים לתוכה. כיום נראה שכבר חלפו הימים שבהם האגם הרדוד הזה הלך והתכווץ. כעת הוא קרוב יותר מאי פעם בהיסטוריה הקרובה אל "הקו השחור" שמסמן את הצורך לפתוח את סכר הירדן ולשחרר מים לנהר.

    כנסיית האושר בנויה בין השאר מאבני בזלת שחורות ומעוצבת כמבנה מתומן שכל צלע שלו מסמלת את אחד מפסוקי אשר חקוקים על החלונות שמקיפים את הכנסייה. תקרת הכנסייה צבועה בזהב ועל הרצפה מוטבעים שבעת סמלי המידות הרצויות באדם: תבונה, לב, צדק, גבורה, אמונה, כיבוש היצר ותקווה. סביבת המבנה תלויה מרפסת ארוכה עם קשתות ועמודים.

    מנזר הנזירות, מבנה נאה שנטוע בקצה הגן, ניצב לא הרחק מאכסנייה קטנה שבה לנים צליינים וגם ישראלים שמגיעים כדי להנות מהשקט והנוף. בגן שסביב המבנה סלולים שבילים שמהם יש תצפית נפלאה על הכנרת וסביבתה.

     

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

     

    כך מגיעים: לנוכח השיבושים של 'וויז' כדאי לשנן את מסלול הנסיעה. נוסעים על כביש 90 ממערב לכנרת צפונה מצומת כפר נחום, עד למפגש עם כביש 8177. כביש קצר זה מוביל הישר אל כנסיית האושר.

    8177, כביש קצר עד הכנסייה. או פשוט יותר לבחור בוויז' הר האושר ותגיעו בקלות (יתכן ויש שיבושים בוויז' בצפון בגלל בעיות ביטחוניות, ליתר בטחון קחו מפה.

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

    לקריאה נוספת:

    טיול לסופ"ש: אל נחל צאלים
    טיול לסופ"ש: אל עין חמד
    טיול לסופ"ש: אל תל אפק

     

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: לגעת באושר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.