• Ad
  • מפעל המים שבנו הרומאים כדי לאסוף את מי נחל התנינים ונחל עדה שוקם בחלקו ושוחזר, והוא מפאר כיום את שמורת תנינים. אגם של מים זכים, סכר מרשים ומבנה טחנת קמח. טיול מושלם לימי הקיץ
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כך כתב אהוד מנור ז"ל על נחל תנינים: "הכרמל ניצב איתן, ירוק צבעו של התלתן, מימיך לעולם זורמים בנחת.
    גם היום וגם אתמול, ימינה כביש ועץ משמאל, ורק עיניים אחרות, אני רואה בתוך המים".

    בשלהי חורף 1991 הכו גשמי זעף ברמות מנשה. מיד לאחריהם הגיעו השיטפונות והציפו שטחים חקלאיים סביב קיבוץ מעגן מיכאל, ואת חלקו התחתון של הכפר פורדייס.

    נזקים כבדים נגרמו, בתים ושטחים חקלאיים הוצפו. תושבים פונו, וחלק גדול מהאזור הפך לאגם ענק.

    חוקרים שבחנו את ההצפות מצאו שהן נגרמו מפני שחלק מאמת מים ביזנטית עתיקה אשר נבנתה מנחל תנינים ועד לעיר קיסריה נסתמה, וכך נמנעה זרימת המים אל הים.

    הסתבר שמבין כל קשתותיה של אמת המים נותרו רק שתיים פתוחות, ואילו האחרות נסתמו במהלך השנים, מה שהפך את האמה העתיקה למעין סכר ענק.

    את נזקי השטפונות אין להשיב, אבל מעז יצא מתוק: לצורך עבודות הניקוי ופתיחת החסימות בוצעה בחלקו המזרחי של נחל תנינים עבודת שחזור מרשימה, ובזכותה נחשף חלק ממפעל המים המרשים שבנו מהנדסים ביזנטים לפני כ-1,600 שנים במטרה להזרים את מי נחל תנינים ונחל עדה אל העיר קיסריה.

    אמת מים זו היא הצעירה מבין ארבע אמות שונות, והיא נוספה בתקופה הביזנטית לשלוש קודמותיה, המרשימות והארוכות יותר, שנבנו החל מימיה הראשונים של העיר קיסריה בתקופת הורדוס, "המלך הבנאי".

     

    dubi zakai 3

    בשונה מן האמות הקדומות יותר נבנתה מערכת המים הביזנטית באיזור ביצות נמוך שנוצר על תוואי נחל תנינים, וכדי להעלות את מפלס המים כך שהם יוכלו לזרום לכיוון העיר נבנתה מערכת סכרים אשר יצרה אגם מלאכותי, ונוצלה גם לטובת טחנת קמח שהופעלה על-ידי כח המים.

    שום תנינים לא יבואו

    כפי שאפשר לדמיין, נחל תנינים קיבל את שמו מתנינים שאכן חיו כאן באזור, בעיקר בביצות 'כבארה', בחלקו המזרחי של הנחל. אבל אין מה לדאוג: תנינים אחרונים נצפו בארץ עד תחילת המאה ה-20 ומאז לא נראה כאן אפילו ציור של תנין.

    נחל תנינים מנקז את מי הגשמים ממורדותיה המערביים של רמת מנשה, וכאן נבנה בתקופה הביזנטית סכר גדול שיצר אגם. שחזור חלק מהסכר יצר מחדש את האגם, ודרך הסכר זורמים המים בחדווה אל תעלות קטנות שמהן הם מווסתים על-ידי סכרים קטנים נוספים וזורמים במהירות אל טחנת הקמח. במסגרת השחזור נבנתה גם מרפסת תצפית מיוחדת, והמראה שנצפה ממנה, ובעיקר רחש המים, ממש משגעים.

     

    dubi zakai 2

     

     

    הסכר עצמו ניצב במלוא הדרו על מכונו בלב שמורת נחל תנינים, קיר אבן ענק ומרשים באורך של 194 מטרים וברוחב של כארבעה עשר מטרים.

    בצידו המזרחי של הסכר נושקות כיום אבניו לאגם תכול, ומערכת המים המתוחכמת שוקמה ושוחזרה לרווחת המטיילים.

    מדרגות עץ יורדות למבנה העתיק של טחנת הקמח, מבנה כורכר שבתוכו סובבו פעם המים אבני ריחיים גדולות, ומכאן צונחים המים בפכפוך עליז דרך סכר קטן אל האגמון. אלה מים צלולים וזכים והסכר הענק מגמד את הדקלים הצמודים אליו.

    סמוך למים משתעשעות כמה אנפות, צבען הלבן משתקף במים. כאשר מתקרבים אליהן הן נעלמות בין האשלים והפטל המצוי. ברווזים יפי נוצות משייטים להנאתם במים. צבים רכי שריון מתחרדנים בשמש האביבית על הסלעים הכהים. דג ה'שפמנון' נראה זעוף תמידי, מוציא את שפמו מעל המים, נמייה אחת על הגדה גוררת אחריה בעייפות את זנבה הארוך.
    זו פינה קסומה בנחל נטול התנינים, וכמה עיקולים אחריה נפרדים מי הנחל התכולים מן השמורה בדרכם לים.

    כל היופי הזה ממתין לכם בשמורת טבע נחל תנינים, 04-6265151. (הכניסה בתשלום).

    כך מגיעים: במחלף קיסריה יורדים מכביש 2 ("כביש החוף") לכיוון מזרח, ובכביש 4 ("כביש החוף הישן") פונים שמאלה, צפונה, וממשיכים למרחק של כ-7 קילומטרים.
    פונים שמאלה אל כביש הגישה ל'גיסר א-זרקא', ממשיכים לאורך כ-3 ק"מ נוספים וממשיכים לפי השילוט "ג'יסר א-זרקא צפון ושמורת תנינים".

    בסביבה: מסלול הליכה לאורך נחל תנינים, עד לים, ומשם לאורך החוף היפה עד לקיסריה.

    בסביבה 2: חוף ג'יסר א-זרקא, (פירוש השם "הגשר מעל הנחל הכחול"), זהו אחד החופים היפים במדינה. בחלקו הדרומי קיים נמל דייגים קטן, מראה פסטורלי של סירות דייגים יוצאות וחוזרות מהים.

    בסביבה 3: אמת המים העתיקה. לאורך המסלול על החוף נחשפת אמת המים הרומית העתיקה, רובה טמונה בחול הים וחלקים שונים שלה מגיחים ממנו במלוא יופיים.

    תכניות נוספות לסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: דרך המים לקיסריה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.