• Ad
  • קוראים לי קישקשתא: סיטרואן קקטוס במבחן צברי

    סיטרואן חוזרת לשורשים ומציגה מכונית מקורית ומעוצבת עם מאפיינים של רכבי פנאי ובניחוח רטרו. יצאנו לבדוק האם החבילה הלא שגרתית תקרוץ לצברים מהלבנט, למרות תיבת ההילוכים הידנית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    cactus_0014כמי שבמסגרת עבודתם נוהגים בכל מכונית חדשה שנוחתת כאן וגם ביום יום מתניידים במכוניות לא הכי שגרתיות, כבר די התרגלנו למשוך את תשומת הלב של הישראלים שנמצאים בפחיות הליסינג סביבנו.
    עם זאת, באמת שקשה לנו להיזכר מתי בפעם האחרונה הפכנו לכזו אטרקציה בקרב הורים מותשים במשפחומטיות משמימות, ילדים ללא אלוהים על אופניים חשמליים, דתיים יראי שמיים בשחור מכף רגל ועד ראש, בחורות לוהטות במיני קצרצר שלא מסתיר דבר ואפילו מבקרי מפגש רכבי אספנות משופצים שכבר פגשו כמה מכוניות מרשימות בחיים, כמו באותן 48 השעות שבילינו בחברתו של הקקטוס החדש.

    אמנם במחלצות אדומות לוהטות ובליווי קמפיין פרסומי אגרסיבי מכל עבר הערכנו שהצרפתי העוקצני יעורר עניין, אבל התגובות במציאות עלו בהרבה על הציפיות וכעת נותר לראות אם הן יתורגמו גם למספרים מרשימים בדוח המסירות השנתי.

    כשלזכותו תג מחיר סופר אטרקטיבי של 89,900 שקלים ומראה כובש ולחובתו גיר מהסוג שמחייב את הצברים להפעיל את יד ימין, יצאנו לבחון מה בדיוק יש לקקטוס להציע.

    cactus_0001
    מתרשמים

    cactus_0003בשנים האחרונות סיטרואן די חיפשה את עצמה ובמסע לאיתור קהל לקוחות נראה שהמעצבים והמפתחים קיבלו הוראה למתן את העיצובים ולהפחית את המוזרויות ככל הניתן.
    התוצאה הייתה עגומה למדי וליין הדגמים הפך ברובו למשמים ולחסר כל ייחוד ויותר מכל – לכזה שלא העניק ליצרנית הצרפתיה כמעט שום יתרון אל מול המתחרות.

    המשבר הגדול שפקד את קונצרן פיג'ו-סיטרואן בעשור השני של המילניום השלישי ואשר כמעט הסתיים בפשיטת רגל, אילץ את הצרפתים לחשב מסלול מחדש ולהבין שדווקא התמקדות בתכונות שהפכו את סיטרואן ליצרנית אייקונית בתולדות ימי הרכב של המאה ה-20 תעניק למותג תכלית קיום גם במילניום השלישי.

    הקקטוס הוא הרכב הראשון של "סיטרואן החדשה" והוא בהחלט מעורר ציפיות לבאות ונראה כמי שיכול להחזיר את החברה לדרך חדשה-ישנה המשלבת בין עיצובים לא שגרתיים לבין חדשנות ושימושיות, תוך שמירה על רמות מחירים הגיוניות.

    cactus_0026הקקטוס החדש מצליח למזג בין חדשנות אופנתית להשראה מעולמות הרטרו ומציג קוקטייל פיוז'ן שעורבל היטב בין דה-שבו, ניסאן ג'וק, אייפון וריהוט וינטאג'.

    לא מדובר ברכב יפה במובן הקלאסי של המילה, אבל השילוב בין פאנלי פלסטיק רכים וממולאי אוויר בצידי המרכב ובפינותיו, אותם מכנים בסיטרואן Airbumps, פנסים צרים בפרונט, חרטום בולט ומעט בולבוסי, קווי מתאר מעוגלים, מסילות גגון אגרסיביות, חיפויי בתי גלגל מסיביים וחישוקים קלים בעיצוב לא שגרתי מעניק מכלול רענן מאין כמותו המאפשר לקקטוס להיראות הכי נכון ועדכני, אך בה בעת, למרות העושר הסגנוני, לא להיתפס כמתאמץ מדי וכמאולץ.

    בניגוד ליצרניות אחרות שמרשות לעצמן להשתולל בעיצוב החיצוני אך שומרות על קבינה בפריסה סופר סטנדרטית, הצרפתים המשיכו את החגיגה העיצובית גם בתא הנוסעים המציג שילוב בין חדש לישן בין ידיות, דלתות ותא כפפות גדול המעוצבים בהשראת מזוודה ישנה מעור לבין צמד צגים דיגיטליים דקים במקום כפתורים ולוח מחוונים שנוצר בהשראת עולם הטאבלטים.

    המושבים מציגים שילוב מעניין בין שני סוגי אריגים ומתגלים כרחבים ונוחים מאוד. מאחור ניתן לפגוש ספסל שטוח המציע שפע מקום לשני נוסעים ויכול גם לאכלס נוסע שלישי בצורה סבירה.

    הקבינה, ללא ספק, ממשיכה את הרושם החיצוני החיובי שהקקטוס משדר אך ניכר שעל מזבח העיצוב הנקי, הפחתת המשקל ופילוסופיית "פחות זה יותר" הוקרבו כאן לא מעט דברים די מתבקשים.

    סיטרואן C4 קקטוס תא נוסעים

    cactus_0033דווקא מאחר שהקקטוס עשה עלינו רושם כל כך טוב אנו מרשים לעצמנו לנצל את הבמה של מבחן זה ולפנות לכל יצרני הרכב באשר הם (עם דגש על האירופאים ובמיוחד על הצרפתים) ולצרף רשימה של דברים שלדעתנו גם במחיר של תוספת משקל, פגיעה בניקיון העיצוב, חסכון בעלויות הייצור ושאר ירקות אסור – אבל אסור – לוותר עליהם בשום אוטו שיורד מפסי הייצור בשנת 2015.

    אנחנו מדברים על הבייסיק של הבייסיק, כמו למשל 4 פתחים למערכת המיזוג בקדמת הרכב, מד סיבובי מנוע, מד חום מנוע, מחוונים שניתן לקרוא בקלות גם באור מלא של יום קייצי, מראות איפור בשני סכי השמש, הגה עם אפשרות כיוונון מלאה, אופציה לשלוט במערכות כמו המזגן והרדיו בכפתורים ולא דרך מעבר בין תפריטים שמחייבים הסחת דעת מסוכנת, וכמובן 4 חלונות עם אפשרות פתיחה מלאה (החלונות האחוריים בקקטוס לא יורדים ומספקים אפשרות פתיחה של חרך צידי).

    cactus_0017בשלב זה הקקטוס מיובא לארץ במגוון צבעים בוהקים ובגרסת אבזור בודדת שתשאיר לכם, כאמור, עודף מ-90 אלף שקלים וכוללת, מעבר לעיצוב שזועק מכל עבר, גם אבזור נדיב למדי עם מחשב דרך, בקרת שיוט, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת מולטימדיה עם קישוריות בלוטות', גלגל הגה מצופה עור עם כפתורי שליטה במערכת השמע, מחשב הדרך ובקרת השיוט, חישוקים קלים בעיצוב מרהיב, פסי גגון, תאורת יום ועוד.

    בחזית שוכן לו מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים המפיק בגרסה אטמוספרית זו 82 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית עם 5 יחסי העברה.
    בעתיד (אך כנראה לא בחצי השנה הקרובה) תתווסף גרסה שתצויד ביחידה מוגדשת של אותו מנוע המפיקה 110 כ"ס וחשוב מכך, במיוחד בעבור השוק הישראלי, גם בתיבת הילוכים אוטומטית מלאה עם 6 יחסי העברה מתוצרת AISIN היפנית.

    נוהגים

    cactus_0034הספק של 82 כ"ס נחשב נמוך מאוד בסטנדרטים של 2015 למכוניות בסדר גודל של הקקטוס, אבל צריך לזכור שהעליה ברמות ההספק שאנו חווים בשנים האחרונות באה בעקבות בעיית ההשמנה הקיצונית בה לוקות כל המכוניות בעידן יורו NCAP.
    בסיטרואן החליטו לשים לזה סוף ובלי לוותר על רמת הבטיחות קיצצו כמה גרמים פה, חצי קילו שם ובסך הכל העמידו בסופו של תהליך את הקקטוס על כף המאזניים ואלה הצביעו על משקל של 965 ק"ג – הישג שאסור לזלזל בו בעידן בו משפחתיות ממוצעות שוקלות כ-1.4 טון.
    על כן, ובשילוב גיר ידני, מתקבל קצב תנועה סביר פלוס בתנועה במרחב העירוני וגם בשיוט, אפילו מהיר למדי, בכביש הבין עירוני.
    עם זאת, בתנאים קצת יותר מאתגרים כמו נהיגה בכבישים הרריים או עקיפות, המנוע חסר מחץ וכשהוא מאבד את המומנטום לוקח לו זמן רב לחזור לעצמו.
    cactus_0042צריכת הדלק שהשגנו בתנאי מבחן מגוונים ביותר לאורך של כ-400 קילומטרים לא הצליחה להתקרב לנתון האופטימי הרשמי המדבר על 23.2 קילומטרים לליטר, אך הציגה ממוצע מכובד של כ-12.8 קילומטרים לליטר.
    בסיכום הקילומטרים שנצברו ניתן לקבוע גם שבידוד הרעשים מוצלח למדי ולמרות המבנה הרבוע רעשי רוח כמעט ואינם נשמעים. עם זאת, רעשי דרך ומנוע בעת מאמץ מצליחים להפר את השלווה הצרפתית ומה שעוד מפר את השלווה הם כמה מאותם גליצ'ים שהזכרנו בפסקה הקודמת. על אף שהמזגן התגלה כיעיל למדי בצהרי היום בהחלט הורגש חסרונו של פתח נוסף וכשהנוסעת לצידך מבקשת לחזק את המאוורר קשה שלא לתת על נקודה זו את הדעת.
    ממשק ההפעלה הטאבלטי שמחייב לעבור בין תפריטים ולנסות ללחוץ על מקשים תוך כדי נהיגה אף הוא נקודה הטעונה שיפור. בבקשה, עזבו אותי, התקינו כפתור נורמלי ואל תשגעו אותי בשם העיצוב הנקי.

    כמו בסיטרואנים של "פעם", לקקטוס יש מתלים רכים התורמים, יחד עם המושבים המוצלחים, לנוחות נסיעה טובה מאוד וכמעט מרחפת מהסוג שמצליח להעלים את כל נפלאות הסלילה הקלוקלת כאן בלבנט ומהסוג שקשה לקבל אפילו ברכבים שעולים פי כמה וכמה ממנו.

    את מחיר הרכות ישלמו הנהגים הספורטיביים שבינינו שעלולים להתלונן על נטיה מוגזמת של המרכב לרכון קדימה בעת בלימות (התאוצה לא מספיק חזקה לרכינה לאחור) ובמיוחד לצדדים בנהיגה אגרסיבית בנתיב מפותל.

    אמנם הקקטוס כלל לא נוצר לריגושים מסוג זה, אבל אחרי שמתגברים על הרתיעה הראשונית מזוויות הגלגול, מתגלה שלדה די מאוזנת שקשה מאוד, במיוחד עם יחידת ההנעה הצנועה הזו, להוציא משלווה.

    cactus_0016

    מסכמים

    cactus_0021הקקטוס הוא בדיוק מסוג הרכבים שחושבים עליהם בהקשר של סיטרואן – מרענן, מקורי, שימושי וממש לא שגרתי.
    לא מדובר במעיין גרסת רטרו עדכנית לדה-שבו וגם לא בעוד שעתוק לנוסחה שהציג הג'וק, אלא ברכב שהוא גם קצת ג'יפון, גם מוביל משפחתי עממי, קצת רטרו ובעיקר מאוד ייחודי.
    אמנם לא הכל מושלם ויש בקקטוס כמה מגרעות שבהחלט עשויות לעצבן, אבל מנגד הוא מעניק בתמורה מלוא החופן אופי, עיצוב, אמירה נוחות ונוכחות ואין ספק שהכף נוטה כאן באופן ברור לצד החיובי, וזה עוד לפני שהזכרנו את תג המחיר בו הוא משווק בארץ.
    בעבור 90 אלף שקלים קשה לחשוב על עוד הרבה רכבים שמציעים כל כך הרבה ובניגוד למתחריו בקצה הנמוך של סקאלת המחירים כמו גרסת הכניסה של הדאצ'יה דאסטר, כאן אין תחושה ש"חסכו על הלקוחות" מכל עבר כדי להציג תג מחיר אטרקטיבי בשלטי החוצות אלא באמת בנו מפרט שעושה חסד עם הקקטוס ומפרגן ללקוחותיו.
    cactus_0049בחום המהביל של אמצע הקיץ אין ספק שהצברים הישראלים נשבו בקסמיו של הקקטוס מצרפת וחשקו בו כאילו היה סברס קריר שזה עתה נקטף. עם זאת, למרות ההתלהבות הגורפת מכל עבר, במציאות העדרה של גרסה אוטומטית תגרום ל-90 אחוזים מהישראלים לפסול אותו מראש על הסף, וחבל.
    מתישהו במהלך 2016 צפויה להצטרף גרסה אוטומטית והקקטוס יוכל לנפץ את תקרת הזכוכית המגבילה את צמיחתו ולפרוח באמת.
    אם גרסה זו תתומחר בצורה תחרותית כמו הידנית (טיפ קטן: בשום פנים לא מעל ל-105 אלף שקלים) הרכב הנקרא על שם הצמח העוקצני בהחלט יוכל להוביל את סיטרואן ללב נוה המדבר.

    cactus_0024cactus_0020

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.