• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לא מעט מגולשי TheCar מגלים פינות חמד מרתקות ברחבי ארץ ישראל בזכות סדרת טיולי הסופ"ש של דובי זכאי שמפורסמות אצלנו, ולשם שינוי אנחנו מציעים הפעם טיול מסוג אחר, בעקבות יצירותיו של דובי עצמו.

     

     

    החל מיום חמישי השבוע, ועד לסוף אוגוסט, תוצג תערוכת איורים של דובי בגלריית משמר העמק, בקיבוץ שבעמק יזרעאל, על כביש 66 בין צומת מגידו לצומת התשבי.

    דובי, יליד 1948, עובד ועבד מזה כארבעה עשורים ברוב העיתונים החשובים בישראל, כמאייר, מעצב גרפי וצלם, וגם ככותב אודות טיולים ואתרים בארץ ובעולם. בשגרה משמשים רוב האיורים לעיטור כתבה אחת בעיתון שלמחרת יום הופעתו, כמאמר הפתגם, "עוטפים איתו דגים". כך נצברים האיורים וגודשים מגירה אחר מגירה ולאחר הופעתם בעיתון לא זוכים עוד לראות אור יום.

    לקראת יום ההולדת 70 החליט זכאי לאוורר מעט את המגירות ולדלות מתוכן כמה מיצירותיו, ובעזרת אוצרת התערוכה, הגב' דפנה לב אור, נבחרו 70 מהם לתצוגה בתערוכה. "רוב האיורים", מספר דובי, "בוצעו עבור העיתונים בטכניקות פשוטות: דיו, טוש וצבעי מים, וזאת למען הנוחות והמהירות שנדרשים בתהליך ההפקה של עיתון. חלקם צוירו בעיפרון, עם צבעי מים וצבעי מים בהתזת מברשת, ובצבעי פסטל. נוסף ל-70 האיורים מוצגות גם עשר יצירות ממוסגרות שמקשטות כדרך קבע את ביתם של בני משפחת זכאי.

    טיול אל קיבוץ משמר העמק הוא הזדמנות טובה להתוודע לאחד הקיבוצים הוותיקים בישראל, ישוב שהוקם בשנת 1926 על ידי אנשי 'השומר הצעיר' שעלו מפולין ומגליציה בתקופת העלייה השלישית והקימו גרעין הכשרה בחיפה ולאחר מכן בנהלל. הקיבוץ הוקם על אדמות שקק"ל רכשה בשנת 1924 מכפרים ערביים בסביבה, יחד עם היישובים שריד, רמת דוד, גבת וכפר ברוך.

    בעת הקמתו היה קיבוץ משמר העמק נקודת ההתיישבות הראשונה בדרום עמק יזרעאל, ובשלוש השנים הראשונות לקיומו התנהלה כל התנועה בינו לבין חיפה על שביל עפר קשה לתנועה. בתחילת שנת 1929 אמור היה להגיע לישראל ג'ון רוקפלר הבן כדי להשתתף בחפירות ארכיאולוגיות בתל מגידו, ושלטונות המנדט הבריטי מיהרו לסלול לרגל הביקור את הכביש שידוע בימינו כ"כביש 66", שמוליך עד למגידו וחולף ליד הקיבוץ. בסופו של דבר רוקפלר לא הגיע ארצה, ואם לשפוט לפי מצבו העגום, המוזנח והקטלני של הכביש הזה בימינו נראה כאילו שאנשי נתיבי ישראל (מע"צ) עדיין ממתינים לרוקפלר.

    באוגוסט 1929, במהלך "מאורעות תרפ"ט", הותקף הקיבוץ על ידי ערביי הסביבה אשר נהדפו בידי חברי הקיבוץ בסיוע שוטרים בריטים. למחרת פונו התושבים והערבים, שלא ממש התרגשו מן ההבטחה של הבריטים לשמור על הרכוש היהודי, שרפו את האסם, עקרו עצים, גנבו תירס וניפצו מצבות בבית הקברות. בתחילת ספטמבר 1929 שבו החברים למשמר העמק וביצרו את הקיבוץ, והוא עמד על המשמר גם במהלך "מאורעות תרצ"ו".

    מתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת הורחב הקיבוץ והפך גם לבסיס להכשרות של קבוצות התיישבות נוספות שהתיישבו לאחר מכן בכל רחבי הארץ, ובתקופת המרד הערבי הגדול (1936) הוא עמד במשך כשנתיים במתקפות כמעט יומיות של ירי והצתות שבוצעו על-ידי כנופיות ערביות שחדרו לארץ ישראל.
    במלחמת העצמאות נורתה על הקיבוץ אש תותחים, וזאת, אגב, הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בארטילריה במלחמה זאת, והקיבוץ נמצא תחת התקפה גדודית של כוחותיו של קאוקג'י. מספר מאנשי הקיבוץ נהרגו במתקפה, ולבתי הישוב נגרם נזק רב. הקיבוץ לא נכבש, במידה רבה בזכות סיוע של כח פלמ"ח שנשלח להגנה.

    כביש 66, שמצפון מזרח לקיבוץ, שימש בין מלחמת העצמאות ועד למלחמת ששת הימים כקו הגבול בין ישראל לירדן.
    לקיבוץ משמר העמק יש כיום מפעל למוצרי פלסטיק, וכן פעילות חקלאית בתחומי הרפת, הלול, מטעים ושלחין.

    בשנת 2010, במהלך עבודות תשתית להקמת הרחבה לקיבוץ, נתגלה תל רב שכבתי ובו ממצאים רבים שמתוארכים על-פני רוב ההיסטוריה הידועה של ארץ ישראל – מהתקופה הנאוליתית המוקדמת ועד לתקופה העות'מאנית המאוחרת.

    פתיחת התערוכה של דובי ביום חמישי, 9 באוגוסט, בשעה 19:00. הכניסה חופשית.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 70 עד לצומת יקנעם וצומת התשבי, ופונים ימינה, מזרחה, לכביש 66. חולפים על פני קיבוץ הזורע וממשיכים עד לפניה הבאה, ימינה, למשמר העמק. אפשרות נוספות: נוסעים על כביש 65 ("ואדי ערה") עד לצומת מגידו, ופונים שמאלה לכביש 66. חולפים על פני תל מגידו ומדרך עוז ופונים שמאלה למשמר העמק.

    איורים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות ולטיולים באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לאמצע השבוע: אל האיורים של דובי במשמר העמק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.