• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרויקט הבטיחות Euro-NCAP ומקבילו האמריקני – מבחני הריסוק של מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח (IIHS) – אילצו את יצרניות הרכב לחולל מהפך אדיר ברמת הבטיחות שמספקים לנו כלי רכב מודרניים.

     

     

    בהשוואה לכלי רכב שיוצרו אך לפני עשור אחד – מכוניות חדשות מפצות טוב יותר על טעויות נהיגה ומונעות את רוב מצבי אובדן השליטה ברכב, ובמקרה המצער של תאונה הן מגנות על הנהג והנוסעים הרבה יותר טוב. למי שנמצא בתוך מכונית מודרנית יש סיכוי גבוה לצאת ללא שריטה מתאונה שבה היה נפצע קשה או נהרג לו היה בתוך מכונית שיוצרה לפי הסטנדרטים שהיו נהוגים לפני עשר שנים בלבד.
    המהפך הדרמטי הזה, שאחראי לעיקר הצניחה במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות בינעירוניות, התחולל רק בזכות העובדה ששני הגופים האלה מבצעים מבחני ריסוק השוואתיים ומפרסמים אותם באופן פומבי, ואף יצרנית רכב לא יכולה להרשות לעצמה שלא להשיג ציון מרבי. שיפורי הבטיחות נובעים מתכנון הנדסי מתקדם של איזורי קריסה וספיגת אנרגיה ברכב, הוספת אמצעי בטיחות, והטמעה של מערכות סיוע לנהג.

    כעת מסתמנת תת זירה חדשה במאבק הבלתי פוסק להפחתת מספר התאונות, וזאת בזכות הדגש ששמים אנשי מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקניות על פנסי החזית ורמת התאורה שאלה מספקים. פנסי חזית אמורים לספק לנהג שדה ראיה רחב ככל האפשר במהלך נהיגה בלילה, לאפשר לו להבחין מבעוד מועד בהולכי רגל, כלי רכב ועצמים שונים על הכביש ובסביבתו, ולייצר כמה שפחות "זיהום אור" שעלול לסנוור את הנהגים שנוסעים ממול.
    מכון המחקר פרסם כבר בחודש יוני 2017 את תוצאות המבחנים ההשוואתיים שמבוססים על פרוטוקול חדש לבחינת פנסי החזית של כלי רכב. באותה הזדמנות נחשפה העובדה שהמעבר המאסיבי של לקוחות ממכוניות נוסעים לקרוסאוברים גובה מחיר – היות שבכלי רכב גבוהים קשה יותר לתכנן תאורת חזית לא מסנוורת.

     

     

    מסתבר ששיטת המבחן הזאת פוגעת משמעותית בציונים המרביים שמקבלים כלי רכב חדשים, מה שאומר שליצרניות הרכב לא תהיה יותר ברירה, והן תיאלצנה להשקיע מאמצים בתכנון טוב יותר של תאורת חזית.
    בחודשים האחרונים "פיספסו" הרבה מאד דגמי מכוניות וקרוסאוברים את הציון המרבים של מבחני IIHS, וזאת למרות שהם תוכננו לפי סטנדרטים גבוהים בהגנה על יושבי הרכב וצוידו במיטב מערכות הסיוע לנהג. בנוסף, מספר דגמים שזכו לציונים גבוהים בעבר נפלו בדירוג לאחר הכנסת הסטנדרט החדש.

    בהערת אגב צריך להדגיש שהמהפך בהתייחסות של יצרניות הרכב לתאורת החזית בוא יבוא, אבל הוא צפוי להשפיע עלינו רק כעבור זמן מה היות ש-Euro-NCAP, אשר משפיע בראש ובראשונה על התקינה האירופאית שנהוגה בישראל, טרם אימץ אותו. תאורת החזית בצפון אמריקה שונה מזאת האירופאית בכך שהיא סימטרית (ולכן יוצרת יותר בוהק וסינוור), לעומת הסטנדרט האירופאי הא-סימטרי.

     

     

    מכל מקום, הממצאים בארה"ב מעידים על כך שבשלב הזה לקבוצת פולקסווגן היה הקושי הגדול ביותר לעמוד בסטנדרט החדש, ו-9 דגמים של הקבוצה פיספסו בגללו את ציון הבטיחות המרבי. קבוצת ג'נרל מוטורס איבדה את הכבוד המרבי עם 7 דגמים. בין הדגמים ש"נשלחו לפינה לחשוב על איך הם יכולים להשתפר" בולטים דגמי A4, A5, A6, Q5 ו-Q7 של אאודי, X1 של ב.מ.וו, להקרוס של ביואיק, קאדילק XT5, שברולט מאליבו, פיאט 500X, פורד F-150, פורד מונדיאו (פיוז'ן), הונדה סיוויק, יונדאי אקסנט, יונדאי קונה, אינפיניטי Q70 ו-QX60, ג'יפ קומפאס, קיה נירו ו'ריו', מרצדס C קלאס, מיני קאנטרימן, ניסן סנטרה, טויוטה C-HR, פולקסוואגן ג'טה, פאסאט וטיגואן, ווולוו XC90.

     

     

    כאמור, המבחן החדש של מכון המחקר האמריקני בודק את יעילות וטווח התאורה ואת כמות ה"בוהק" שיוצרים פנסי החזית של המכונית, וזאת באמצעות מספר מכשירי מדידה שמוצבים לאורך מסלול מבחן קבוע שעליו נוהגים ברכב. לקרוסאוברים יש בעיה מיוחדת להשיג הישגים גבוהים במבחן הזה היות שהם מוגבהים ולכן פנסי החזית שלהם מסנוורים יותר. אנשי המכון הביאו כדוגמא את הפער הגדול בין הגרסה האמריקנית של קיה סורנטו לבין זאת של וולוו XC60 (בגרסת אבזור אופציונלי) והדגישו ש"ראיית לילה היא קריטית לבטיחות בדרכים היות שכמחצית מתאונות הדרכים מתרחשות בחושך או עם שחר, או בין ערביים".

    אנשי המכון גם "רומזים" ליצרניות הרכב מה עליהן לעשות כדי לעמוד בסטנדרט החדש ולזכות בציון הבטיחות המרבי שלהם כשהם אומרים ש: "יש מספר סוגי טכנולוגיות חדשות שנראות מבטיחות", ובין השאר הם מתכוונים לתאורת LED אדפטיבית ולחיישנים שמזהים תנועה ממול ומסיטים בהתאם את אלומת האור. סוגי התאורה הנפוצים כיום בכלי רכב הם ה'הלוגן' הוותיק, טכנולוגיית 'קסנון' (HID) ו-LED שמתחיל להתמצב כסטנדרט הבא במכוניות יוקרה. כל אחד מסוגי התאורה האלה יכול להיות מתוכנן למיקום קבוע או לאלומה עם זווית שמשתנה באמצעות עדשה אחת שמאירה ומספר רפלקטורים שמסיטים אותה.

    נכון להיום רוב דגמי הרכב שנבחנו בארה"ב לא משיגים את הציון המרבי של פרוטוקול המבחן (שהוצג ליצרניות כבר בשנת 2016), אבל חוסר היכולת שלהן לזכות בציון הכולל המרבי ייאלץ אותן להתאמץ ולשפר את נקודת התורפה הזאת באופן מיידי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הקרב הבא במלחמת הבטיחות: פנסי הרכב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.