• Ad
  • הרוח שמנשבת על רמת סירין מצננת את האווירה אפילו ביום לוהט ומסחררת את להבי טורבינות הרוח, והנוף נשקף ממנה הוא של הרי גלעד, רמת הגולן, הרי הגליל והכנרת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    ימי סוף אפריל הם ימים יפים על רמת סירין: התבואה נקצרת ונערמת, מראות השדות משכרים, להבי הטורבינות בחוות החשמל הירוק החדשה מסתובבים בריחוף מהפנט, ובסוף המסלול מגיעים אל האלה סחופת הרוח של מצפה אלות.

     

    dubi zakai 3

     

    שם, על המצפה הנהדר, משטה הרוח במטייל הנבוך, אבל אולי עושה כבר פחות רושם על עץ האלה. משך שנים רבות היא מכה בו בעוצמה וללא רחם, משחקת בענפיו, מותחת לרוחב את ענפי העץ האומלל.

    רכס 'רמת סירין', שנקרא כך על שם חורבת סירין שנמצאת עליו, תחום ממזרח על ידי עמק הירדן, מדרום על ידי הערוץ העמוק של נחל תבור, ומצפון על ידי נחל 'יבנאל' ובקעת יבנאל. בשיפולי הרכס נמצאים מספר אתרים ארכאולוגיים, רובם מתקופת התלמוד, ובהם תל עין חדה, חורבת אולם וחורבת שרונה.

    מטייליו המכורים של שביל חוצה ישראל מכירים את הצללית הייחודית של עץ האלה, פרי משחקי הרוח בענפים או הענפים עם הרוח, צללית שמתגלה לפתע למטייל המטפס לקראתה במעלה קשה שמתפתל אל התצפית מכיוון המושבה מנחמיה.

    'מצפה אלות', ויש שטוענים "מצפה איילות" על שם הצבאים שמקפצים בסביבה, ממוקם בסמוך ל'נקודת טריג' אשר מסמנת את הגובה: 368 מ' מעל פני הים, או 578 מטרים מעל הימה המתוקה הנמוכה ביותר בעולם.

    מצפה אלות הוקם על ידי רשות המים ואגודת המים בעמק הירדן, הוא נקרא על שמו של נח כינרתי וממוקם בסמוך ל"מאגר נח" שגם הוא נקרא על שמו של "איש המים" כינרתי.dubi zakai 2

    ליד סככת עץ שבנקודת התצפית, ולצד ספסל ישיבה, הוצב שילוט עם מידע בעברית ובאנגלית אודות המצפה ואתרי הנוף שבסביבה.

    הרוח על רמת סירין מנשבת לעיתים במשבים קלים, כאילו שהיא מעניקה למטייל הנבוך להתרגל אליה.
    או אז היא מתגברת, אוספת מוץ מן הקציר האחרון ומשלחת עננת אבק משתובבת, ואז היא מכה בעוצמה והופכת את העמידה על קצה המצוק למסוכנת.
    מטייל זהיר לוקח צעד לאחור פן תישא אותו הרוח ותטיח אותו על המדרונות התלולים, מטייל נבון מקדים את הרוח ומתיישב, ואילו מטייל גרגרן מבקש לעצמו מקום נסתר כדי להכין בו קפה וללגום אותו בנינוחות אל מול הנוף המרהיב.

    ברגעי חסד שבהם נרגעת הרוח אפשר להתייצב לתצפית בקצה המצוק – שביל קצר מוליך מעץ האלה אל נקודת התצפית – או אז נעתקת הנשימה באחת למראה משכר במיוחד של נוף מהמם: הרי גולן הרחוקים עטויים בערפל לבן ודק אשר מרכך נתיבי הנחלים שחרוצים בהם.

     

    dubi zakai 5

     

    כאשר מתקרבים עוד אל שפת המצוק מתגלה הכנרת במלוא הדרה. אפילו מן המרחק והגובה אפשר לחזות במראה המים שנסגו הרחק מקו החופים, אבל איכשהו מכאן, היות שלא מבחינים בכל הפרטים, אפילו המראה הזה יותר מרהיב מאשר כואב היות שצבע כחול עמוק ממלא את התמונה.

    עוד מספר צעדים וכתמים ירוקים של צמחיה אשר עוטפת את הישובים מתגלה לעין, גגות אדומים מציצים מתוך סבך ירוק, אלה הישובים בית ירח ולצידו דגניה אלף, עדיין מופרדת, עדיין ברוגז עם דגניה בית, עדיין ניצבת לצד הירדן.
    מכאן מתגלה גם ערוץ נחל יבנאל, מסומן בנתיב של צמחייה ירוקה.

    בסיבוב נוסף של הנוף אפשר להבחין בשרידי תחנת החשמל שבנהריים, באי השלום שעל הירדן ובישובים הירדניים שמעבר לגבול וכמובן במושבה מנחמיה – ממש למרגלות התצפית.

    כאשר העין מטפסת במדרון מבחינים בבתי הישובים אלומות ופוריה כשהם מוסיפים להיאחז בקצות המצוק, ומכאן נשקפים גם בקעת הירדן, הרי גלעד, המירון והרי צפת, ואפילו כמה מבתיה של העיר נצרת והר תבור.

    360 מעלות של יופי ישראלי אביבי, מחצית מהמדינה.

     

    dubi zakai 1

     

    מכאן אפשר להמשיך ברגל אל שמורת 'מצפה אלות', או בחזרה אל שביל ירוק שמוביל לחורבת 'אולם', פינת חמד ובה שרידי ישוב קדום ובוסתני הכפר הערבי הנטוש 'אל-עולם'.
    אפשר גם לטבול במימי עין אולם אשר מוגדר כ"מעיין אמיתי" במדריך 'המטייל' שמתאר טיול אופנועים באזור.

    בחורבת הכפר סירין נתגלו ונחפרו שרידיו של בית כנסת מימי התלמוד ולצידם מצודה צלבנית ומסגד עתיק, ואם תרצו גם זה חלק מסיפורה של הארץ הנהדרת שלנו.

    אפשר להמשיך עם השביל הכחול עד שהוא הופך לכביש שיורד אל מנחמיה, שם – במושבה בת המאה – נמצאים מספר אתרים בעלי עניין, המרכזי בהם הוא "מוזיאון בית הרופא".

     

    dubi zakai 7

     

    מטיבי לכת, או הנוהגים ברכבי שטח, יכולים לחפש את 'האגם הנעלם': מחצבה ישנה ונטושה אשר התמלאה במי נגר ונמצאת מצפון לכביש שיורד מסירין אל עבר המושבה, וכל זאת במרחק של עשר דקות נסיעה מן הכנרת.

    כך מגיעים: נוסעים מצומת גולני דרומה על כביש 65 ובצומת גזית, אחרי כפר תבור, פונים מזרחה אל כביש 7276.
    בהמשך פונים שמאלה אל כפר קיש, והשביל מתחיל מעט לפני הכניסה הצפונית לישוב. דרך זאת מתאימה בעיקר לכלי רכב בעלי עבירות טובה, לאורך סימון שביל אדום אשר מתחבר בהמשך אל סימון שביל ישראל. בדרך עוברים ליד עין רכש – בריכת מים צלולים, וליד עין אולם. מפת טיולים וסימון שבילים מס' 3, פרק 9 בספר 'שביל ישראל' (הוצאת מפה).

    מי שרוצה להגיע ישירות למצפה יכול לעלות דרך כביש אשר מתפתל מן הכביש שמוביל אל המושבה מנחמיה, במעלה הכביש שמוליך אל רכס סירין. המצפה עצמו, אגב, נגיש גם לבעלי מוגבלויות.

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול חג: אל רמת סירין

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.