• Ad
  • דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל
    תכינו את הפופקורן: שערוריות בטיחות ביפן כבר הביאו בעבר להתאבדויות של מנהלים ולהשתלטות על מיצובישי, והפעם נחשפה תרבות ארגונית קלוקלת בת שלושה עשורים שהחלה בשנות השיא של דייהטסו בישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    דייהטסו, יצרנית הרכב היפנית המוערכת ששייכת כיום לטויוטה, הפסיקה היום (ו') את הייצור במפעל המנועים שלה ובתחילת השבוע הבא תפסיק את הייצור בכל ארבעת מפעלי ייצור הרכב שלה ביפן.
    אתמול (ה') פשטו פקידי משרד התחבורה היפני על המטה של דייהטסו באוסקה, יום לאחר פרסום דוח חמור מאוד של ועדת חקירה חיצונית בנוגע להתנהלות החברה, ומסיבת עיתונאים שבה התנצלו בכירי דייהטסו וטויוטה בפני הציבור ולקוחות החברה.

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    נציגי משרד התחבורה היפני הורו לדייהטסו לעצור באופן מיידי את אספקת המכוניות ללקוחות עד לאחר שכלי הרכב יאושרו על ידם כעומדים בתקני הבטיחות והגנת הסביבה. המשרד שוקל להטיל על החברה קנסות מנהליים ולבטל את אישורי התקינה שדרושים לצורך ייצור ומכירת כלי רכב. במקרה כזה תיאלץ דייהטסו, אשר סיפקה בשנה שעברה 1.7 מיליון כלי רכב, לעצור את הייצור במפעליה למשך זמן רב.

    ביום רביעי השבוע ערכו מנהלי טויוטה ודייהטסו מסיבת עיתונאים משותפת שבה הציגו את הממצאים של ועדת בדיקה עצמאית חיצונית שהחלה לפעול בחודש אפריל השנה, מיד לאחר הצגת ממצאים ראשוניים שהצביעו על אי סדרים וזיוף תוצאות של מבחני בטיחות שבוצעו בעשרות אלפי מכוניות. באותה עת נאמר שרק כעשרה דגמים מתוצרת דייהטסו הושפעו מן המניפולציות אך עם פרסום הדוח הסופי הסתבר שכמעט כל מערך הדגמים של החברה עלול להיות מושפע, ושהיקף השערורייה גדול ארוך ימים.

    לנוכח ממצאים אלה, אשר יכתימו בוודאות את מוניטין האיכות והבטיחות של היצרנית, התנצלו בכירי דייהטסו וטויוטה באופן פומבי על המעשים וביקשו את סליחת הציבור והלקוחות. באותו מעמד התחייבו אנשי טויוטה לבצע "רפורמה יסודית", אלא שנראה שדווקא הם נמצאים כעת בלחץ מיוחד מפני שזאת לא הפעם הראשונה שטויוטה מעורבת בפרשה כזאת.

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    בנקודה זאת ראוי להזכיר את האופן הקיצוני שבו מתקבלות ביפן פרשות כאלה ואת ההשפעות ארוכות הטווח שלהן. בשנות ה-90 הסתבר שעובדים במיצובישי העלימו תלונות של לקוחות בנוגע לתקלות סדרתיות בכלי רכב, וזאת מפני שלא עמדו בלחץ הטיפול בהן. בעקבות חשיפת הפרשה התאבדו שניים מעובדי החברה ויש שסבורים שבאותה עת החלה סדרת משברים שדרדרה את מיצובישי ממעמדה כיצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן.

    לימים, פרשת זיוף אחרת במיצובישי, שנוגעת לנתוני תצרוכת דלק וזיהום אוויר, הביאה את החברה פעם נוספת אל סף פשיטת רגל ואפשרה לניסאן ורנו להשתלט עליה בשנת 2016 באופן כמעט עוין. כיום מיצובישי נשלטת על-ידי ברית רנו-ניסאן-מיצובישי.

    בשנה שעברה הודתה גם חברת 'הינו', יצרנית המשאיות הגדולה ביותר ביפן שכמחצית הבעלות בה מוחזקת בידי טויוטה, שאנשיה זייפו נתוני זיהום אוויר. אז גם נחשף שמדובר בפרקטיקה שהייתה נהוגה בחברה במשך כמעט 20 שנים. גם פרשה זאת נחשפה בזכות חקירה של גוף עצמאי, ובעקבותיה הבטיחו קברניטי הינו לבצע פעולות שימנעו מקרים דומים בעתיד. עם זאת, פרשנים ביפן מבקרים היום את ההתנהלות של טויוטה ורואים בה אחראית לכשלים של חברות הבת שלה.

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    התמחות במכוניות קטנות

    טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפן, נותנת את הטון בדייהטסו כבר משנת 1967 כאשר הפכה להיות בעלת המניות הבודדת הגדולה ביותר בחברה. טויוטה הגדילה את נתח הבעלות שלה בדייהטסו בשנות ה-90 עד ל-51.2% והשלימה בשנת 2016 את רכישת כלל הבעלות בדייהטסו.

    דייהטסו היא אחת מבין ארבע יצרניות רכב יפניות בעלות התמחות מיוחדת במכוניות קטנות וקטנטנות, והיא שנייה רק לסוזוקי במספר המכוניות הקטנות שהיא מייצרת. כמקובל ביפן, יצרניות רכב אחרות רוכשות מדייהטסו מכוניות מוגמרות ומוכרות אותן תחת הסמל שלהן, וכיום מדובר בטויוטה, מאזדה וסובארו. עצירת הייצור ואספקת המכוניות תשפיע גם על חברות אלה.

    כלל הייצור והמכירות של דייהטסו נמנה עם המכירות של בעלת הבית שלה, קבוצת טויוטה, ובעשרת החודשים הראשונים של השנה היא ייצרה 1.1 מיליון כלי רכב ומכירותיה היוו 7% ממכירות טויוטה.

    אספקת המכוניות החודשית של דייהטסו ברחבי העולם נאמדת כיום בכ-120,000 בחודש, וכ-40% מן הייצור שלה מבוצע מחוץ ליפן, בעיקר בתאילנד ובמלזיה. שווקי הייצוא העיקריים של החברה הם מדינות דרום מזרח אסיה ותת היבשת ההודית. כיום שולטת דייהטסו בנתח של כ-30% מפלח השוק של "מכוניות קיי" ומייצרת מכוניות כאלה גם עבור המתחרות-כביכול שלה, אבל היא מפורסמת גם בזכות ג'יפונים, טנדרים, מסחריות קלות ומכוניות סדאן זולות שהיא מוכרת ביפן ובכל רחבי דרום מזרח אסיה.

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    תרבות של זיוף

    ועדת החקירה שבדקה את ההתנהלות בדייהטסו מצאה שאי הסדרים בחברה החלו כבר בשנת 1989, כאשר דייהטסו הייתה בין יצרניות הרכב היפניות הראשונות שייצאו מכוניות לישראל ולימים גם אחת מן הפופולריות ביותר אצלנו. עם זאת, החוקרים מצאו שההתנהלות הזאת "החלה לצבור תאוצה" ביתר שאת בשנת 2014 – כלומר שנה לאחר שדייהטסו הפסיקה לשווק מכוניות בישראל ובאירופה.

    בין השאר חשפה ועדת החקירה שעובדי דייהטסו זייפו באופן נרחב את התוצאות של 25 סוגי בדיקות ומבחנים ובין השאר מדובר בזיוף של נתונים ובחבלה בכלי רכב ובציוד בדיקה. עוד העלתה החקירה שתוצאות ההתנהלות הפלילית-לכאורה כללה לפחות 174 "אי סדרים" שהשפיעו על 64 דגמים, מהם כעשרה שנמכרו תחת הסמל של טויוטה.

    ועדת החקירה חשפה דפוס התנהלות נגוע, וכדוגמא מובאת פרשה של שימוש ביחידת בקרה של מנגנון הניפוח של כריות האוויר. מסתבר שהמנגנונים שהותקנו במכוניות שנשלחו למבחנים ממשלתיים היו שונים מאלה ששימשו במכוניות שנמכרו בפועל לציבור, כולל גם תחת מותגים אחרים. בשלב זה לא ידוע על נפגעים או תאונות כתוצאה מן המניפולציות וגם לא ברור אם ומתי תידרש החברה לבצע קריאות לתיקון לצורך החלפת רכיבים כאלה או אחרים.

    במסיבת עיתונאים שנערכה ביפן בהשתתפות מקוטו קאיאמי, יו"ר ועדת החקירה, הוא אמר ש"תנאי העבודה (בדייהטסו) דמו לקופסה שחורה שבה האחראים על אתרי ייצור היו תחת לחץ כה רב לספק תוצאות טובות שהם לא יכלו לדווח על בעיות בהמשך שרשרת הפיקוד. העובדה שההנהלה הבכירה לא הייתה מעורבת היא כשלעצמה בעיה".

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    שערוריית דייהטסו מעלה כעת ביפן שאלות נוקבות לגבי האחריות של הנהלת החברה, במיוחד לנוכח מסקנות ועדת החקירה לפיהן הגורם העיקרי להתנהלות השערורייתית הוא לחץ של ההנהלה לקצר את זמני פיתוח הרכב כדי להגדיל את הרווחים. לצורך זה בחרו מנהלי דייהטסו לצמצם משמעותית את היקף הצוות במחלקה שאחראית על בדיקות התקינה. החוקרים מצאו שלחץ זה נתן את אותותיו במחלקה שאחראית על בדיקות ההסמכה, וקבעו ש"יש להאשים את ההנהלה ולא את עובדי הקו הראשון".

    בתגובה לפרשה פרסמה טויוטה, בין השאר, את הדברים הבאים: "על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלה נבצע בחינה מחדש של פעולות ההסמכה, ואנחנו מאמינים שבנוסף לכך נדרשת (מאיתנו) רפורמה יסודית כדי להחיות את דייהטסו כחברה. זאת תהיה משימה משמעותית ביותר שלא ניתן לבצע בן לילה. זה ידרוש לא רק את סקירת הניהול והפעילות עסקית אלא גם סקירה של הארגון והמבנה, כמו גם שינוי בפיתוח משאבי אנוש ומודעות של כל עובד ועובד. טויוטה תספק תמיכה מלאה להתחדשות של דייהטסו כדי שתוכל לחזור לשורשיה כ"חברת הניידות הקומפקטית" שטויוטה ודייהטסו שואפות להיות, כמו גם לזכות מחדש באמון של כל בעלי העניין".

     

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

     

    לקריאה נוספת:
    הונדה תתקן משאבות דלק ב-4,500,000 מכוניות, טויוטה תתקן חיישני כריות אוויר

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טויוטה בלחץ: דייהטסו זייפה מבחני בטיחות ונאלצה לעצור אספקת מכוניות לזמן בלתי מוגבל. גם טויוטה, מאזדה וסובארו מושפעות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.