• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במשרד האוצר מציעים לתת כרטיס "רב-קו" לכל חייל ולכל מי שמשרת בכוחות הביטחון. המטרה היא לחסוך כסף לקופת המדינה, אך השימוש בכרטיס חכם יאפשר לצה"ל ומשרד הביטחון לעקוב אחר כל נסיעה שמבצעים החיילים, ולדעת מתי ואיפה בדיוק עלו לאוטובוס או ירדו ממנו. ומה עם הזכות לפרטיות? חיילים יוותרו עליה, בפקודה

    הצעת תקציב המדינה לשנת 2015 אינה כוללת חדשות מרעישות, אך מאחורי כמה סעיפים תמימים לכאורה מסתתרות הפתעות בעייתיות. למשל, אחד הסעיפים קובע כי שרי האוצר, התחבורה, הביטחון וביטחון הפנים יפעלו ליישום "הסדר חדש לעניין תשלום עבור שימוש כוחות הביטחון בכלל אמצעי התחבורה". המטרה, כך מובהר בהצעת התקציב, היא לחסוך כסף לקופת המדינה, אך נראה שאת המחיר ישלמו החיילים, שיידרשו לוותר על פרטיותם. התנאי העיקרי ליישום התוכנית הוא חיוב כל החיילים ומשרתי כוחות הביטחון – ללא יוצא מהכלל – לעשות שימוש בכרטיס-חכם, שמאפשר מעקב אחר כל נסיעה.

    "מוצע להסדיר את עקרונות הסדר ההתחשבנות בין הגופים הרלוונטיים במטרה לתמרצם לחיסכון תקציבי ויעילות משקית", מבהירים במשרד האוצר. "משרתי כוחות הביטחון הזכאים לכך יהיו רשאים, כנהוג כיום, לעשות שימוש בכלל אמצעי
    התחבורה הציבורית ללא תשלום". עד כאן ההצעה נראית תמימה וראויה, אך כעת מגיעה שורת המחץ: "אולם שימוש באמצעי התחבורה יהיה באמצעות כרטיס חכם או כל אמצעי אחר עליו יוסכם". מאחר שכרטיס חכם הוא אמצעי התשלום היחיד שיכול כיום להגשים את ההצעה, אין ממש בהצעה לאמץ "כל אמצעי אחר".

    הפצת כרטיס חכם בקרב חיילים כבר הוצעה בעבר: בינואר 2012 הציג סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף יאיר נווה, תוכנית אשר במסגרתה תוכננה הגבלת נסיעות חיילים במקביל לציודם בכרטיס "רב-קו" אישי. בצבא הסבירו כי המטרה של ההסדר שהוצע היא להקטין את תקציב הנסיעות הצה"לי, אשר בחלקו משמש למימון נסיעות שהוגדרו כ"לא הכרחיות". אולם, בעקבות ביקורת ציבורית חריפה נסוג צה"ל מתוכניתו.

    השימוש בכרטיס הרב-קו של משרד התחבורה נראה לכאורה כמו צעד הגיוני ומתבקש, ויש בצדו כמה תועלות ברורות, כמו למשל קיצור זמן השהייה של אוטובוסים בתחנות. אלא שהשימוש בכרטיס החכם בתחבורה הציבורית גם יאפשר לצה"ל ומשרד הביטחון לעקוב אחר כל נסיעה שמבצעים חיילים. יתרה מכך, מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית "יתעשרו" בן-לילה במידע אודות נסיעות של עשרות אלפי חיילים, וכך יהפכו למטרות רבות-ערך עבור גורמים עוינים.

    האם יש בכוונת משרדי הממשלה לשמור על פרטיותם של עשרות אלפי חיילים, והאם יש ביכולתם להגן על מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית? בהצעת התקציב לשנת 2015, בסעיפים הרלוונטיים לתוכנית, אין כל התייחסות לנושאים כמו פרטיות והגנה על מידע. כנראה שבמשרד האוצר מאמינים ביכולתם של משרדי הממשלה האחרים למלא את תפקידם, ולשמור על הזכות לפרטיות של חיילי צה"ל במקביל להגנה על מידע רגיש.

    אלא שבעניין זה ראוי לזכור מה אמרו על השימוש בכרטיס החכם בתחבורה הציבורית ברשות למשפט וטכנולוגיה (רמו"ט). בדו"ח שנתי שפרסמה הרשות בנובמבר 2012, נקבע כי במהלך השימוש בכרטיס החכם "נאסף מידע רב מתושבי המדינה, לרבות מידע על קטינים, בלי שניתנה הדעת לצורך לצמצם את היקף המידע שנאסף… אף לא נקבעה שיטת איסוף והחזקה המיועדת למנוע שימוש במידע שנאסף שלא למטרה שלשמה נמסרה. מערכת הרב-קו תוכננה ללא כל מודעות לצורך לאמץ עקרונות של עיצוב לפרטיות".

    וכך התייחסו ברשות להתנהלות משרד התחבורה, שאחראי על הסדרי החקיקה שעוסקים בשימוש בכרטיס החכם: "התנהלות זו חמורה בעינינו, כיוון שהיא חושפת מאות אלפים לקוחות 'שבויים' של מערך התחבורה הציבורית לפגיעה בזכותם החוקתית לפרטיותם… מערכת הרב-קו נבנתה ועוצבה במטרה לשרת את צרכי משרד התחבורה והמפעילים ותוך התעלמות מהצורך להימנע מפגיעה בפרטיות, ולכל הפחות – לצמצמה ולהפכה למידתית".

    מאחר שתאריך היעד שנקבע בהצעת התקציב ליישום התוכנית הוא ינואר 2015, ראוי שמשרדי הממשלה יזדרזו ויקבעו הסדרים שיבטיחו את זכותם לפרטיות של חיילי צה"ל והמשרתים בכוחות הביטחון, במקביל לקביעת נהלים חדשים וברורים להגנה על מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חיילים, שימו לב: הצבא יעקוב אחרי הנסיעות שלכם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.