• Ad
  • וולוו קוראת לתיקון ל-120,000 מכוניות ברחבי העולם כדי להחליף כריות-אוויר מסוכנות מתוצרת TRW. אל תמתינו לוולוו, פנו אליה עכשיו.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתום כמעט שנה של דיונים בין וולוו השבדית לבין מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) פרסמה וולוו קריאה לתיקון של כ-120,000 מכוניות מדגמי S60 ו-S80 אשר יוצרו בין השנים 2001-2003.

     

     

     

    הסיבה: אזרח אמריקני נהרג כתוצאה מפיצוץ לא מבוקר של כרית-אוויר מתוצרת TRW, אשר מותקנת באותם דגמים, לאחר שחלקי מתכת של מנגנון ההפעלה שלה פגעו בו וגרמו למותו. בשונה מאלפי תאונות אחרות, תאונה זאת נחקרה יותר לעומק ובעקבות החקירה הסיקו אנשי מינהל הבטיחות האמריקני שמנגנון ההפעלה של הכריות פגום ומסוכן.

    התאונה שנחקרה בארה"ב מזכירה לנו, באופן טבעי, את התאונה הקטלנית שבה נהרג יותם וייסברג זכרו לברכה, ב-7 באוקטובר 2015, כתוצאה מכשל במנגנון הניפוח של כרית-אוויר מתוצרת TRW שהותקנה בטויוטה קורולה. בזכות הנחישות של משפחת וייסברג, אשר לא קיבלה את חקירת המשטרה הישראלית ולחצה לקיום חקירה מעמיקה, התגלה כשל סדרתי בכריות מתוצרת TRW. זה הוביל את טויוטה לבצע קריאה לתיקון של כ-650,000 מכוניות ברחבי העולם, וגם בישראל.

    אם יסתבר בעתיד שמדובר באותו סוג של כשל, וש-TRW ביצעה החלפת מנגנוני ניפוח רק בגלל לחץ של טויוטה אבל לא אצל יצרניות רכב אחרות שאצלן הותקנו מנגנוני ניפוח דומים – הרי שחומרת הרשלנות של אנשיה תתקרב מאד לזו של אנשי טקאטה היפנית. אלה הסתירו מידע שהיה ברשותם וכך גרמו למותם של עשרות ולפציעתם של מאות. צריך להגדיש, עם זאת, שכל שידוע לנו כרגע זה שמדובר במנגנוני ניפוח מתוצרת אותה יצרנית ובשנות ייצור דומות, אבל ייתכן שאופן וסיבת הכשל במקרה של וולוו שונה מאשר במנגנוני הניפוח שהותקנו במכוניות טויוטה.

    מה שידוע, לפי פרסומי מינהל הבטיחות האמריקני, זה שחקירה משותפת של הפרשה החלה כבר לפני יותר משנה, באוגוסט 2019, ושרק כעת היא הפכה לקריאה לתיקון. מדובר במנגנון ניפוח מדגם FG2 ובחומר נפץ מסוג 5AT-148N – חומר שונה לגמרי מחנקת האמוניום שבה השתמשה טקאטה.

     

     

    לא רק טקאטה: גם TRW ייצרה כריות-אוויר קטלניות

    לא מיותר להזכיר שחברת TRW (האמריקנית במקור) נרכשה בשנת 2015 על-ידי חברת ZF הגרמנית, שהיא אחת מספקיות החלקים לרכב הגדולות בעולם. דובר של חברת ZF מסר, בין השאר, את הדברים הבאים: "לאחר שקיבלה הודעה על ידי וולוו באוגוסט 2019 על אירוע שבו נראה שסוג ספציפי של מנגנון ניפוח של כריות אוויר התפרק בעת פתיחת כרית, הודיעה ZF באופן מידי ל-NHTSA, ויחד עם וולוו החלה בחקירת האירוע". דובר מטעם החברה טען שלא ידוע לו אם אותם מנגנוני ניפוח נמכרו גם ליצרניות רכב אחרות.

    הדוח של NHTSA קובע שלאחר שחומר הנפץ שבתוך מנגנון הניפוח – שמגובש שם לתצורה של כדוריות – נחשף ללחות ולחום באופן קבוע עלולות הטבליות להתפורר וליצור סביבן חלקיקי אבק. זה גורם ל"שינויים נפחיים של הכדוריות, בעוד שהאבק מגדיל את שטח הפנים של חומר הבעירה ולכן גם את עוצמת הפיצוץ – מה שגורם ללחץ גבוה מידי ולסיכון של קרע במיכל שבו אגור חומר הבעירה". אנשי המינהל אמרו שהם בוחנים כעת מול וולוו האם נדרשת הרחבת הקריאה גם לתיקון של דגמים או שנתונים אחרים של דגמי וולוו.

     

     

    בהודעת הקריאה לתיקון של וולוו נכתב ש"במקרה של תאונה שבה מופעלת כרית האוויר של הנהג עלולים, במקרים מסוימים, שברים של מיכל מנגנון הניפוח לצאת החוצה ובמקרה הגרוע ביותר לפגוע בך, דבר שעלול לגרום לפציעה חמורה או למוות".

    מה עושים?

    בישראל לא נמכרו הרבה מכוניות מדגמי S60 ו-S80 שיוצרו בין השנים 2001-2003, ומבין אלה לא ברור כמה שרדו כעבור 16-19 שנים על כבישי הארץ. יחד עם זאת, אין סיבה שוולוו תחליף כריות ב-120,000 מכוניות בעולם אך לא תעשה זאת בישראל, ולכן צריך כל מי שמחזיק במכונית מדגמים אלה לפנות אל היבואנית הישראלית, חברת מאיר, ולקבל ממנה אסמכתא כתובה בנוגע לקריאה לתיקון.

    בכל מקרה של חוסר בהירות בנושא זה או בהתנהלות מול היבואנית תוכלו לכתוב לנו לדוא"ל: editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    כריות או לא להיות: כשל קטלני בכריות אוויר של TRW

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יש לכם וולוו S60 או S80 שיוצרה בין 2001-2003? כרית-האוויר עלולה להרוג אתכם.

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.