• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חוסר הודאות לקראת הבחירות, והחשש מפני מיתון צפוי, פיחתו בשבועות האחרונים את השקל ביחס למט"ח. האם עליית מחירי המכוניות כתוצאה מכך היא בלתי נמנעת? פרק חמישי בסיכום שנת 2014

    ב-11 במרץ 2011 גרמה רעידת אדמה אדירה לצונאמי קטלני אשר היכה בחופי יפן וגרם בין השאר לנזק רב לתשתיות. נוסף לסבל האנושי נגרמו לתעשיית הרכב היפנית נזקים עצומים בתשתיות הייצור והיקף היצוא של כלי רכב מיפן צנח. יצרני רכב שעיקר בסיס הייצור שלהם ביפן ובתאילנד (שנפגעה זמן קצר לאחר מכן משיטפונות) נאלצו לצמצם משמעותית את היקף היצוא, והנפגעות העיקריות בישראל היו מאזדה וסובארו.

    באופן מוזר ומופלא, שלא לומר ספקולטיבי, שערו של היין היפני לא רק שלא נפגע מן האסון אלא דווקא האמיר לרמות כל כך גבוהות שיצוא מיפן לישראל הפך לבלתי משתלם בעליל.
    אלה היו הנסיבות שהובילו לצניחתה של מאזדה, אחרי כ-16 שנות שלטון ללא מצרים, מראשות טבלת המסירות אל הספסלים האחוריים בעשיריה הראשונה. בשל אותן נסיבות גם נאלץ גד זאבי להיפרד מזיכיון היבוא של סובארו.

    בימים כתיקונם ההשפעות של שערי מטבע אינן כל כך דרמטיות כפי שתוארו כאן, אבל הן לא פחות חשובות ומשמעותיות מכל המעשים והמחדלים של מנהלים ומקבלי החלטות אצל יבואני הרכב.

    מיקומם של יצרנים שונים, ובעיקר של דגמים שונים, בטבלאות המסירות מושפע לאורך השנים הרבה יותר משערי המטבע – גם ביחס לשקל וגם בין המטבעות הזרים לבין עצמם – מאשר מן הנחשקות שלהם בעיניי הלקוח או הערך האובייקטיבי שלהם. יבואני הרכב רוכשים אמנם "הגנות מטבע", וחלקם אף נוטלים הלוואות במטבעות זרים, אבל בטווח הארוך אחד הגורמים המשפיעים ביותר על כושר התחרותיות שלהם הוא מעמדם היחסי של המטבעות.

    בזכות גיוון המקורות

    שערי מטבעות משפיעים על היבואנים בשני אופנים: בטווח המידי מושפע יחס ההמרה משקלים, כלומר המחיר שמשולם בפועל תמורת כל העברה כספית, ובטווח הבינוני והארוך מושפעות עלויות הייצור במפעל מסוים ובארץ מסוימת.

    הטווח המידי מושפע מן המטבע שאיתו עובדים היבואנים והיצרנים, זה יכול להיות דולר מול יצרן קוריאני או אירו מול אירופאי אבל לא בהכרח, ובטווח הבינוני והארוך משפיע שער המטבע על עלויות הייצור של הדגמים השונים.
    בשנים עברו ניכר קשר ישיר בין "משחקי המטבעות" לבין רמת המכירות של כלל המכוניות שנשאו סמל של מותג מסוים ולרוב גם הגיעו מיבשת כלשהי.

    מצב זה עדיין נכון עבור יצרנים כמו מאזדה וסובארו, ועבור רוב היצרנים האירופאים, אבל כבר פחות משמעותי עבור טויוטה, ניסאן, הונדה, סוזוקי וגם עבור יונדאי – מפני שכל אלה מייצרות כיום במדינות שונות ולכן גם חשופות למטבעות שונים.
    טויוטה ויונדאי, למשל, מייבאות כיום לישראל את רוב המכוניות שלהן מטורקיה, שמושפעת מערך האירו, ושתיהן גם מייצרות באירופה חלק מן הדגמים האחרים שהן שולחות לישראל.

    ככלל, המחצית הראשונה של 2014 הייתה המשך די שגרתי של 2013, אבל המחצית השנייה, וסוף השנה, עשויות להלחיץ חלק מן היבואנים.

    היין היפני דרש עצבים חזקים לנוכח התנודתיות הרבה שלו, אבל בסיכום 2014 נסגר עם ירידה של 4% במחירו ביחס לנקודת המוצא. מתחילת השנה ועד לפברואר עלה אמנם מחיר היין היפני בכ-5%, אבל משם ועד לאוגוסט הוא רשם צניחה בשיעור של כ-6% ואז עלה שוב סביב נובמבר בכ-7%. משם, ועד היום, שער היין הוסיף לרדת, כאמור כך שהשנה הסתיימה טוב מאד בראייתם של המייבאים מיפן.

    שער היין היפני לאורך 2014

    שער היין היפני לאורך 2014

     

    גם האירו רשם סיפור דומה לזה של היין היפני, אם כי לאו דווקא באותו אופן או באותם פרקי זמן. 2014 החלה עם עליה של כ-2% בשער, ולאחר מכן, עד לאוגוסט, בירידה מתמשכת של כ-5.5% במצטבר. משם החל טיפוס די מהיר, שהסתכם בסוף התקופה ב-7.55 תוספת למחיר, אבל לקראת סוף השנה שוב נרשמה ירידה, אל מעט מתחת לנקודת המוצא של 2014.

    שער האירו לאורך 2014

    שער האירו לאורך 2014

     

    מי שנפגעו יותר מכל ב-2014 הם המייבאים בדולר, שספגו עלייה של כ-14% בין ינואר לדצמבר. שער הדולר, שעמד על כ-3.5 ₪ לפני שנה טיפס בהדרגה, ואח"כ בחדות, עד לרף ה-4 שקלים בסוף דצמבר, ומשם ירד ל-3.9 ש"ח בסוף דצמבר.

     

    שער הדולר לאורך 2014
    שער הדולר לאורך 2014

     

     

    לאורך השנה נמשכה מגמה שהחלה כבר ב-2013 ולא הטיבה עם המייבאים מאירופה: אחוז המכוניות שמיובאות מן היבשת הישנה צנח מ-46% בסיכום 2013 (ולרוב אורך 2013) ל-40.4% במחצית 2014 ועד 40.2% בסופה (וזאת לעומת יותר מ-50% נתח שוק בתחילת 2013). היפנים, לעומת זאת, הגדילו את נתח השוק שלהם מ-12.9% בסיכום 2012 ו-13.7% בסיכום 2013 עד ל-15.7% בסיכום 2014.

    הקוריאנים (קיה, יונדאי ושברולט) שמרו על רמת יצוא קבועה כמעט של סביב ה-19% מסך המכוניות שנמכרו אצלנו לכל אורך 2012-2014, אבל בל נשכח שיבוא הקורולה החדשה של טויוטה מטורקיה, והעברת הייצור של כמה מדגמי יונדאי לשם, מגדילה בקצב די מהיר את נתח השוק של תוצרת טורקיה בישראל – מרמות של 8.6% בסיכום 2012, אל 12% בסיכום 2013 ו-14.4% בסיכום 2014.

    פילוח מסירות 2014 מקור: דוח רישוי איגוד יבואני הרכב
    פילוח מסירות 2014
    מקור: דוח רישוי איגוד יבואני הרכב

     

    בחירות? פיחות?

    עד גבול מסוים יכולים יצרני הרכב והיבואנים להתמודד עם שינויים בשערי המטבעות, אבל ברור שאם השקל יוסיף להיחלש לנוכח הבחירות ו/או המצב הכלכלי בארץ הדבר יתבטא בהעלאת מחירים.
    נכון להיום נראה שהאירו נחלש ביחס לדולר, וזה עשוי כמובן לשפר מחדש את מצבם של המייבאים מאירופה אם מגמה זו תימשך.
    התחרות ביו היבואנים, וההשקה הצפויה של דגמים חדשים ואטרקטיביים על-ידי מאזדה במהלך 2015, עשויים להוות מחסום נוסף מפני העלאת מחירים, אבל, כאמור, הכל עד לגבול מסוים.

    לפרק הבא: הרגולטור: מי משפיע יותר משרד האוצר או משרד התחבורה?

    לפרק הקודם: האנשים: תחלופת מנהלים בענף הרכב ב-2014

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הנדנדה: כיצד השפיעו שערי המטבעות על מכירת רכב בישראל בשנת 2014

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.