• Ad
  • האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?
    שתי היריבות המרות ביותר בתעשיית הרכב היפנית חתמו על מזכר הבנות שעשוי להתפתח לשותפות היסטורית. תעשיית הרכב היפנית עשויה להתגבש סביב שתי קבוצות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בחודש שעבר הכריזו שתי יצרניות הרכב הכי שונות זו מזו בתעשיית הרכב היפנית על "בדיקת היתכנות לשותפות אסטרטגית" אשר עשויה להתפתח לברית ואפילו לשותפות מוצקה יותר או לאיחוד. ניסאן, שכבר שמה יד על חלק מן הבעלות במיצובישי, והונדה – שעשתה עד היום כל מאמץ להתגלגל לבדה – חתמו על מזכר הבנות כצעד ראשון לשותפות אסטרטגית בתחומי חשמול הרכב וטכנולוגיות תוכנה.

     

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

     

    ההכרזה הרשמית לא מלבה להבות גבוהות מידי ומסתפקת באמירה לפיה "שתי החברות הגיעו להבנות מתוך אמונה שיש לשלב את החוזקות של שתיהן ולבחון אפשרות לשיתוף פעולה עתידי". אלא שזהות שתי השותפות – אולי שתי יצרניות הרכב שמייצגות את ההפכים המוחלטים ביותר זו מזו מבין כל היצרניות היפניות – גרמה לאנליסטים יפנים לצאת מגדרם.

    לא צריך להיות גאון או מומחה ליפן כדי להבין שמה שמניע את המהלך הוא חשש מוחשי מאוד מפני ההתעצמות המהירה של תעשיית הרכב הסינית, במיוחד לנוכח העובדה שסין עקפה בסיכום השנה את יפן והייתה ליצואנית הרכב הגדולה ביותר בעולם.

    על אף שניסאן הייתה בין מובילות עידן החשמל לפני כמעט 15 שנים – כיום יצרניות הרכב היפניות נשרכות מאחורי סין בכל הקשור לטכנולוגיית הרכב החשמלי, לא רק ביפן עצמה ובשווקים המערביים אלא גם בשוק שבו זה הכי חשוב: סין עצמה.

     

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

     

    כל היצרניות המסורתיות, ובכלל זה גם היפניות, נשכרות מאחור גם בכל מה שקשור לפיתוח תוכנה, ושני המחותנים לא הסתירו את הרקע לברית המתהווה. מנכ"ל ניסאן, מאקוטו אוצ'ידה, אמר ש:"השחקנים החדשים אגרסיבים מאוד וקצב החדירה שלהם מהיר באופן מדהים. לא נוכל לנצח כל עוד שנדבוק בחוכמה המקובלת ובגישה המסורתית". נשיא הונדה, טושיהירו מיבה, אמר: "אנחנו לחוצים בזמן וצריכים להיות מהירים. כדי שנהיה במצב טוב בשנת 2030 אנחנו צריכים לקבל החלטה עכשיו. חברות שלא יגיבו לשינויים יימחקו".

    ניסאן, כמעט מאז ומעולם, היא יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן מבחינת היקף המכירות, ורק לרגע קצר בהיסטוריה, לקראת סוף האלף הקודם, הונדה עברה אותה ונטלה את המקום השני. הרגע הזה חלף זה מכבר אבל אף יצרנית אחרת לא מערערת על המיקום השלישי של הונדה. ההבדל הוא שהונדה – מאז ומעולם – עושה הכל לבד ואילו ניסאן נאלצה להיאחז בחבל ההצלה ששלחה לה רנו בשעתו.

    אבל כדי לשים דברים בפרופורציות – כל אחת משתי היצרניות היפניות מייצרת קצת יותר מ-3 מיליון כלי רכב בשנה. זה די דומה למספר המכוניות החשמליות והמחושמלות ש-BYD הסינית ייצרה בסיכום 2023 והרבה פחות ממה שהיא תמכור השנה.

    שאר תעשיית הרכב היפנית נשלט במידה רבה על-ידי טויוטה אשר רכשה את מלוא הבעלות בדייהטסו והבטיחה לעצמה בשני העשורים האחרונים אחוזי בעלות בסובארו, מאזדה, ואפילו באחת המתחרות הוותיקות שלה – סוזוקי.
    אם אכן תתהדק ברית ניסאן-מיצובישי-הונדה זה יהפוך את תעשיית הרכב היפנית לדו-גושית, וזה בדיוק מה שניסו לעשות פקידי ממשל יפנים כבר לפני כחמש שנים – אלא שאז נדחתה התוכנית שלהם על-ידי ניסאן והונדה כמעט בבוז.

    כמעט כל יצרניות הרכב היפניות, למעט טויוטה, ויתרו למעשה על השוק האירופאי ולכל הפחות צמצמו מאוד את ההשקעות שלהן שם. גם הונדה וגם ניסאן סגרו מפעלי ייצור רכב ותיקים שפעלו בבריטניה, והן משקיעות את מרב המאמצים שלהן בשוק הביתי, במדינות מזרח אסיה ובשוק האמריקני. ניסאן סיימה אך לאחרונה מאבק ארוך מול רנו והיא יכולה לרשום לעצמה ניצחון חשוב: רנו נאלצה למכור את האחזקות העודפות שהיו לה בניסאן וכיום זאת ברית של שווים.

     

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

     

    הבדל של יום ולילה

    קשה לחשוב על שתי יצרניות רכב יפניות כל כך שונות זו מזו כמו ניסאן והונדה, וזה ניכר כבר בשורשי החברות ובימים שבהם הן הוקמו. הונדה, הצעירה מבין שתי החברות, החלה את דרכה כיצרנית אופנועים ומה שהוביל אותה הוא החזון האישי של מייסד החברה שנושאת את שמו – סויצ'ירו הונדה.

    הונדה בנה חברה מוטת טכנולוגיה באופן קיצוני, שנייה אולי רק למאזדה ביפן (או להיפך) ולאורך רוב שנותיה ניכרה בהונדה ההתעקשות לפעול מהר ולבד, כחברה פרטית, ולהתבסס על פיתוחים טכנולוגיים.

    ניסאן, בניגוד מוחלט, הוקמה כמעט בתחילת דרכה כאיחוד של שתי חברות שאחת מהן בעצמה הייתה איחוד של שתי חברות אחרות. ניסאן נבנתה כקונגלומרט שהשיג את רוב הגידול שלו עוד לפני מלחמת העולם השנייה באמצעות רכישות ומיזוגים שהונעו באמצעות הנפקת מניות בבורסות. מנהלים בשתי החברות צוטטו שלא לייחוס על-ידי כלי תקשורת ביפן ואמרו שבשלב הזה אין כל כוונה ששיתוף הפעולה בין החברות יהפוך לאיחוד באמצעות החלפת מניות.

    שתי החברות מתכננות לקיים "שיתוף פעולה רחב" ולצורך בדיקת ההיתכנות הן "יקימו קבוצות עבודה מרובות שיבחנו שיתופי פעולה פוטנציאליים בכל אחד מהנושאים והאתגרים העומדים בפניהן".

    איחוד בין שתי חברות כל כך שונות מבחינה מנטלית הוא כנראה מחויב מציאות אבל בוודאי שלא יהיה קל או פשוט. לכל אחת מן החברות יש תרבות ארגונית אחרת ואויבים משותפים זהים.
    לשתי החברות יש גם ניסיון מר של חיבורים אסטרטגיים לחברות זרות. המאבק של ניסאן ברנו הותיר מן הסתם לא מעט משקעים וצלקות אבל גם הונדה נכוותה לאחרונה מניסיון לכרות ברית אסטרטגית עם ג'נרל מוטורס האמריקנית.

    לניסאן נדרשו כמעט 25 שנים כדי לחמוק מחיבוק הדוב של רנו ואצל הונדה זה היה הרבה פחות מחייב ויותר מהיר, אבל גם בהונדה – אשר אך לפני כשנתיים נכנסה לשיתוף פעולה אסטרטגי חשוב עם ענקית האלקטרוניקה סוני – מבינים שבעידן הנוכחי אי אפשר לשרוד לבד.

     

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

     

    לקריאה נוספת:

    האם פולקסווגן תפתח יחד עם רנו מכונית חשמלית שתעלה 80,000 שקלים?

    רנו ביטלה את ההנפקה המתוכננת של חטיבת הרכב החשמלי. מה זה אומר לגבי תעשיית הרכב?

    ניסאן הורידה את המחיר של אריה החשמלית ב-10% בארה"ב ופספסה לגמרי את השוק הישראלי

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.