• Ad
  • המכונית החשמלית האירופאית הזולה בדרך אלינו. תגידו תודה לסין
    האם ההחלטה של רנו והקשיים של פולסטאר ושל ניו מעידים על התפכחות של משקיעים ועל חישוב מסלול מחדש לתעשיית הרכב - או שהבלון בסך הכל משחרר קצת אוויר? ומה לגבי פולקסווגן?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בהודעה לעיתונות שפרסמה אמש יצרנית הרכב הצרפתית רנו נכתב שהחברה החליטה לבטל לפי שעה את התוכנית להנפיק את חטיבת הרכב החשמלי החדשה שלה, שנקראת 'אמפר', בבורסה האמריקנית, וזאת לאחר שהתוכנית הזאת כבר נדחתה פעם אחת. לטענת רנו – "תנאי השוק הנוכחיים לא מתאימים" להנפקת החטיבה לציבור.

     

    המכונית החשמלית האירופאית הזולה בדרך אלינו. תגידו תודה לסין

     

    הנפקת מניות של חברות בכלל, וחברות מתחום הרכב בפרט, מאפשרת להן לגייס הון ולפתח מוצרים ואת הפעילויות השונות שלהן, ובעשור האחרון זרמו כך מאות מיליארדי דולרים לחברות מתחום הרכב והתחבורה. טסלה, אובר, ורוב יצרניות הרכב הסיניות החדשות הן רק דוגמאות אחדות מתוך רשימה ארוכה של חברות שחייבות את קיומן למשקיעים מרחבי העולם.

    רנו, אשר בחודש הבא תחגוג 125 שנים להיווסדה, מימשה בשנה שעברה את התוכנית שלה לחלוקת החברה לשתי חברות נפרדות: 'אמפר' – שממוקדת בפיתוח וייצור רכב חשמלי, ו'סוס' – שממוקדת בהמשך הפיתוח ובייצור של מנועי בעירה פנימית. שתי החברות הנפרדות קיבלו השקעות חיצוניות של גורמים מתוך תעשיית הרכב – למשל קבוצת ג'ילי הסינית שרכשה נתח בעלות ב'סוס' וניסאן שרכשה חלק מן הבעלות ב'אמפר', אך שאפו לגייס בנוסף לכך הון גם בבורסות ברחבי העולם.

    המשמעות של ביטול ההנפקה היא ש'אמפר' תצטרך לצמצם את תוכניות הפיתוח שלה או שרנו תצטרך להעמיק את היקף המימון של החברה אשר מעסיקה כיום כ-10,000 עובדים ומספר מפעלי ייצור בצפון צרפת. עם זאת, ברנו עדיין מאמינים שהחברה תגיע לאיזון תזרימי כבר במהלך השנה הבאה לנוכח הכנסות צפויות של קרוב ל-11 מיליארד דולר.
    תשקיף ההנפקה חזה איזון מסחרי בשנה הבאה והכנסות של כ-27 מיליארד דולר בשנה בתחילת העשור הבא.

     

    פולסטאר חתכה 35,000 דולר מן המחיר של 3 בסין

     

    ובינתיים בשבדיה

    בשבוע שעבר הכריזה חטיבת 'פולסטאר', שאותה הפרידה ג'ילי מתוך וולוו לפני כשלוש שנים והנפיקה אותה בבורסה בארה"ב לפני כשנתיים, על תוכנית קיצוצים ופיטורי עובדים. החברה השבדית בבעלות סינית תקצץ כ-15% מכלל כוח העבודה שלה, וזאת על רקע "תנאי שוק מאתגרים".

    פולסטאר קיצצה בנובמבר האחרון באופן ניכר את תחזיות המכירות שלה, ורשות שוק ההון האמריקנית הודיעה בשבוע שעבר שהיא "לא יכולה לייחס לחברה ערך מכיוון שקצב שריפת המזומנים המתמשכת שלה מקשה על מציאת קו תחתון להערכת שווי כזאת".

    אנליסטים של תעשיית הרכב הסבירו שבמצב הנוכחי, כאשר פולסטאר נאבקת להשיג לעצמה נתח שוק מול תחרות מתגברת מצד יצרניות רכב סיניות שמציעות דגמים חשמליים במחירים נמוכים יותר, וכאשר גם טסלה חותכת מחירים באופן משמעותי – עדיף היה לו פולסטאר "תתקפל בחזרה" אל תוך וולוו שממנה היא הופרדה.

    מיותר לציין שפולסטאר מייצרת את המכוניות שלה בסין וגם נתח משמעותי מן הייצור והמכירות של טסלה מבוצעים בסין. אלא שגם יצרניות הרכב הסיניות לא מלקקות דבש, ובמיוחד נכונים הדברים ליצרניות שעוצבו ונוצרו בחסות הבורסות של שנחאי והונג קונג.

     

    ניו הסינית תשיק שני מותגי רכב חדשים לפלחי השוק העממי והחצי-יוקרתי

     

    רגע האמת של ניו

    ניו הסינית חוותה בסוף השנה שעברה ובתחילת השנה הזאת ירידה משמעותית בערך המניה שלה בארה"ב והיא מתכננת לבצע פיטורים מאסיביים. היצרנית הסינית גם הכריזה על מספר שיתופי פעולה שנועדו לאפשר לה לממן ולקדם את תשתית החלפת הסוללות שלה ולשפר את הרווחיות, אך כל זה לא עשה יותר מידי רושם על המשקיעים.

    ניו נרשמה למסחר בארה"ב בסוף שנת 2018 ומאז עבר ערך המניה שלה צלילות ונסיקות. בנקודה הנמוכה ביותר התרסק הערך אל כ-20% מן הערך המקורי אבל באמצע 2020 היא זכתה לתשומת לב חיובית וערך המניה זינק פי 17 תוך כעשרה חודשים. מאז השיא, בינואר 2021, נשחק ערך המניה של ניו בכמעט 90%, ואנליסטים צופים שבחודשים הבאים תחול תנודתיות רבה מאוד בשוק שלה – בין השאר לנוכח גלי חדשות טובות ורעות שצפויות לצוץ.

    ניו צפויה לקצץ 20%-30% מכוח העבודה שלה ביחס לגודלו בנובמבר האחרון, וזאת בשעה שהיא שורפת יותר כסף מכפי שהיא מכניסה. "האביר הלבן" של ניו, ומי שצפויה לחלץ אותה מבעיית הנזילות המיידית שלה, היא קרן ההשקעות CYVN Holdings מאבו דאבי שצפויה להשלים השקעה בהיקף של 2.2 מיליארד דולר בניו ולהגדיל את נתח הבעלות שלה בחברה ל-20.1%.

    יחד עם זאת, כמו הרבה חברות סטארטאפ אחרות גם ניו שורפת נתח ניכר מן ההון שלה על מחקר, פיתוח והתרחבות ונכון להיום היא מחזיקה בקושי בנתח שוק של פחות מ-2%, נסמכת בעיקר על השוק הביתי שלה בסין ותחזית המכירות שלה לשנה הנוכחית לא מעודדת.

     

    עוד שני צעדים לקראת סוללות מצב מוצק: פולקסווגן מבטיחה סוללת 500,000 קילומטרים ללא אובדן טווח ויונדאי חשפה פטנט על סוללה בטוחה במיוחד

     

    גם פולקסווגן מתקררת

    היום (ג') הודיעה גם קבוצת פולקסווגן שבכוונתה לעכב את תוכניות ההנפקה של חטיבת PowerCo – אשר אחראית על פיתוח וייצור סוללות לרכב חשמלי, ולדברי אנליסטים שבוחנים את השוק זה מתרחש "על רקע הירידה  בתחזית המכירות בשוק הרכב החשמלי", והעובדה שעקומת הביקוש לרכב חשמלי פחות תלולה מכפי שהוערך עד כה.

    אנשי פולקסווגן מבהירים אמנם ש"העניין של משקיעים ב-PowerCo נותר נותר גבוה", ושההנפקה תיבחן מחדש בעתיד, והם גם מצהירים שדחיית ההנפקה לא משנה שום דבר בתוכניות הפיתוח והייצור של סוללות על-ידי החטיבה הזאת. PowerCo נמצאת כבר במהלך הבניה של שני מפעלי ייצור סוללות בגרמניה ובספרד, והחלה עבודות מוקדמות להקמת מפעל סוללות שלישי בקנדה.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.