• Ad
  • הגלגלים של ג'יפ גרנד צ'רוקי עלולים להתנתק
    אפילו באוסטרליה הרחוקה מתקנים התנתקות גלגלים שטרם הוכרזה בישראל, אבל במשרד התחבורה שלנו מפקירים את בעלי הרכב ואת שאר משתמשי הדרך
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    באוסטרליה נקראו השבוע לתיקון קרוב ל-3,000 ג'יפ גרנד צ'רוקי שעלו על כבישי היבשת בשנות הדגם 2021-2023 מפני שהגלגלים הקדמיים שלהם עלולים להתנתק ולגרום לתאונה. שבוע קודם לכן, ב-12 באפריל, החל בארצות הברית מבצע התיקון של קרוב ל-340,000 כלי רכב מאותו דגם אשר יוצרו בארה"ב החל ב-3 בדצמבר 2020 ועד ל-30 במאי 2023.

    סוכנים של ג'יפ בארה"ב, ובמספר מדינות נוספות בעולם, החלו להחליף "ברגי צביטה" במתלים הקדמיים מפני שהרכבה לקויה שלהם גרמה לחלקם נזק, ולאורך זמן הם עלולים להישבר ולאפשר לגלגלים הקדמיים להתנתק.

     

    הגלגלים של ג'יפ גרנד צ'רוקי עלולים להתנתק

     

    מבצע התיקון בארצות הברית כולל 249,752 יחידות של גרנד צ'רוקי L (3 שורות, 7 מושבים), ועוד 88,486 יחידות של גרנד צ'רוקי עם חמישה מושבים. כל הכלים האלה יוצרו בשני חלקים של קומפלקס תעשייתי של סטלנטיס בדטרויט, מישיגן, משם הם מיוצאים לכל שווקי הייצוא שבהם נוהגים בצד הנכון של הכביש.

    בנוסף, הדור החמישי של גרנד צ'רוקי מיוצר גם במפעל של סטלנטיס בעיר פונה שבמדינת מהרשטרה שבהודו, משם הוא מסופק לתת היבשת ולשאר השווקים שבהם נוהגים בצד הלא נכון של הכביש. ההחזרה לתיקון באוסטרליה מעידה לכאורה על כך שמדובר בתקלת הנדסה סיסטמתית של תהליך הייצור של ג'יפ, ולא בתקלה נקודתית.

    ככל שאפשר להבין מקריאה לתיקון שפרסם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני כבר ב-22 בפברואר השנה – תקלת הייצור גרמה לכשל של "ברגי צביטה" אשר מחברים מחברים כדוריים בזרועות הבקרה העליונות של המתלה הקדמי. ברגים כאלה אמורים להיות מוגנים מפני פתיחה עצמית, והם מהדקים שני חלקי ברזל ש"עוטפים" את המחבר הכדורי.

    התקלה בתהליך הייצור או הרכבה לא נכונה של הברגים גרמה ככל הנראה לכך שלפחות ב-1% מן הברגים נוצרים מאמצי קריעה או סדקים שמתפתחים לשבר. כאשר בורג כזה נשבר משתחרר המחבר הכדורי שהוא לופת, וזה שולח את אחד הגלגלים הקדמיים "לחופשי".

    התיקון שג'יפ מבצעת הוא החלפת ברגי הצביטה בברגים חדשים ותקינים, וזה מבוצע בכל כלי הרכב שיוצרו בפרק זמן של כמעט שנתיים וחצי.

     

    הגלגלים של ג'יפ גרנד צ'רוקי עלולים להתנתק

     

    צביטה בלב

    אל מדינת ישראל הגיעו כלי רכב מאותם דגמים שיוצרו בין אותם תאריכים, חלקם ביבוא אישי וחלקם ביבוא מקביל, וסדרות ייצור שונות שלהם נקראו אצלנו עד היום לעשרות קריאות לתיקון שונות ומשונות – חלקן די מפחידות (כמו היפרדות מוט הגה) ואחרות פעוטות יחסית שנוגעות לתקלות אלקטרוניקה. אף אחת מכל אלה לא קשורה לברגי הצביטה.

    אנחנו, ב-TheCar, דיווחנו כבר ב-3 במרץ השנה על התקלה הזאת ועל הקריאה לתיקון שפרסם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני כבר ב-22 בפברואר השנה, אבל גם ב-1 במאי, כחודשיים וחצי לאחר ההכרזה בארצות הברית – אין במאגר המידע של משרד התחבורה הישראלי אף אזכור לקריאה לתיקון של התקלה הזאת. במבחן התוצאה מסתבר שבמשרד התחבורה שלנו לא נותר ככל הנראה אף פקיד שמספיק אכפת לו לבדוק עם ג'יפ מדוע היא לא טרחה להכריז על קריאה כזאת בארץ.

    אגב, למקרה שזה אולי לא ברור מאליו – בהודעה של ג'יפ ללקוחות שלה בארה"ב נכתב ש"התנתקות גלגל עלולה לגרום לתאונה", ואילו בנוסח הקריאה לתיקון באוסטרליה נכתב ש"זה עלול לגרום לניתוק הגלגלים מהרכב תוך כדי נסיעה, וכתוצאה מכך לאובדן שליטה… אובדן שליטה ברכב מגביר את הסיכון לתאונה, גרימת פציעות חמורות או מוות לנהג ו/או לנוסעי הרכב או למשתמשי דרך אחרים"…

     

    הגלגלים של ג'יפ גרנד צ'רוקי עלולים להתנתק

     

    הקריאה לתיקון של ג'יפ היא ממש לא אחת יחידה שלא מבוצעת בישראל בגלל שיקולים של יצרניות רכב אלא דוגמא אקראית למציאות שבה משרד התחבורה מפקיר את אזרחי ישראל ומאפשר ליצרניות רכב לעשות ככל העולה על רוחן. כך, למשל, כפי שפרסמנו כאן, יבואנית ג'יפ לישראל – חברת סמלת – שלחה לא מכבר בעל ג'יפ רנגלר שנקרא לתיקון בארה"ב "להביא את הריקול" שלו מחו"ל (למרות שהקריאה הזאת מופיעה ככל הנראה במחשבי החברה). אותו לקוח, אגב, פנה במספר דרכים אל משרד התחבורה כדי שיאכוף כלפי סמלת את החוק אבל עד היום לא נענה. "מפקירים" כבר אמרנו?

    את תגובת ג'יפ ומשרד התחבורה נוסיף אם וכאשר יתקבלו כאלה.

     

    לקריאה נוספת:

    כמה רחוק אפשר לנסוע עם פנצ'ר?

    מכונית סינית תוצרת אירופה: האם תעשיית הרכב הסינית רוצה לכבוש את העולם?

     

    נתקלתם בתקלה סדרתית ברכב? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הגלגלים של ג'יפ גרנד צ'רוקי עלולים להתנתק. האם סטלנטיס ומשרד התחבורה מפקירים את אזרחי ישראל?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.