• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה הבטיח שמחירי המכוניות יוזלו. אז הוא הבטיח. כדי שזה באמת יקרה צריך להפחית את המיסוי, כלומר שזה לא באחריות שר התחבורה, וגם לא עומד לקרות.

    הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הרפורמה להגברת התחרותיות בשוק הרכב בישראל, מתנהלים בעצלתיים, וסיכוי לשינוי של ממש עדיין לא נראה באופק. בינתיים כבר כמעט ונשתכחה לה הבטחתו של שר התחבורה, ישראל כץ, לפיה תוזיל הרפורמה את מחיר המכוניות החדשות ב-20%, וכאשר משקללים את ירידת שערי המטבעות מתברר שמחירי חלק המכוניות החדשות דווקא עלו.

    האם עדיין כדאי לנהוג בהתאם להמלצת השר מלפני כמעט שנה (כפי שהופיעה בדף הפייסבוק שלו) ולדחות את רכישת המכונית החדשה עד שמחירה יירד? כנראה שלא, מפני שאין כמעט סיכוי שהמחירים יירדו בזכות פעולה ממשלתית כזאת או אחרת.

    מחירה הממוצע של מכונית ליבואן רכב בשנת 2012 היה כ-56 אלף שקלים – בעלות זו כלולים מחיר הרכב שמשולם ליצרן, ועלות הביטוח והמשלוח (CIF). לפי בדיקה שהגישה למשרד התחבורה חברה לייעוץ כלכלי, הרווח הגולמי הממוצע של יבואני הרכב (בנטרול השפעת המס) הוא כ-19% – כלומר שיעור רווח דומה למקובל בתעשיית הרכב העולמית, ואותו יש להוסיף לסכום הקודם.

    מכאן והלאה, מה שמזניק את מחירי הרכב לצרכנים בישראל הוא המיסוי: כל ישראלי שרכש מכונית חדשה בשנת 2012 שילם בממוצע מיסים בסך של כ-40 אלף שקלים (מס קניה, מכס ממדינות אחדות, ומע"מ). סך המיסים מוסיפים כ-70% לעלות המכונית עצמה ורווחי היבואן.

    כדי להפחית את מחיר המכוניות ב-20% צריך יבואן הרכב לוותר על כל הרווח שלו ולתרום עוד קצת, או שהיצרן צריך לספוג הוזלה של כ-15% בממוצע, או שהאוצר צריך לוותר על מיסים, וזה – כפי שכץ יודע היטב, לא קרה ואולי גם לא יקרה.

    כבר בשנת 2009, חודשים ספורים לאחר שנכנס לתפקיד, הצהיר השר כץ על כוונתו ליזום הפחתת מס משמעותית: מס הקניה, כך הבהיר, צריך לרדת מ-83% ל-60%. השר חזר על הצהרותיו בוועדות הכנסת, באירועים פומביים, וגם במסרים שפרסם בדף הפייסבוק שלו.

    הצהרות השר כץ לא הניבו דבר, מכיוון שמי שקובע את מדיניות המס היא ממשלת ישראל ולא משרד התחבורה. ממשלות ישראל לדורותיהן לא מיהרו לוותר על הכנסה קבועה ונוחה לגביה של מיליארדי שקלים. כך, למשל, ב-2013 גבתה הממשלה כשבעה מיליארד שקלים כמס קניה (ועוד הרבה כסף כמכס ומע"מ).

    "מה שבאמת מייחד את ישראל הוא מס קנייה כבד שמוטל על מכוניות, שני בשיעורו רק לזה המוטל בדנמרק", כתבו רק לאחרונה בארגון המדינות המפותחות (OECD), בסקירה של הכלכלה הישראלית. "מס הקנייה האפקטיבי הוא כ-60% בממוצע… מלבד היותו מקור הכנסה, יש מעט תועלת במס כל כך גבוה".

    לכל מי שתולה תקוות ברפורמה החדשה שאותה מקדם משרד התחבורה כדאי להזכיר שגם רפורמה קודמת של המשרד, שקידמה "יבוא מקביל" (יבוא של אותו מותג באמצעות יבואנים מתחרים) – לא הורידה את המחירים. דוגמא אחת לכך היא מחירי המכוניות של פורד בישראל: בשנה שעברה החל לפעול בארץ יבואן מקביל ("איילון מוטורס"), אבל מחירי המכוניות אצלם לא זולים משמעותית (או בכלל) מאלה של היבואן הישיר (דלק מוטורס).

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבטחות ללא כיסוי תקציבי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.