• Ad
  • האמר רוצה לחזור לצבא בגרסה חשמלית
    סגנית מזכיר ההגנה האמריקנית ביקרה במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס ושני הצדדים מינפו את הביקור כדי לדבר על כלי רכב חשמלי צבאי עתידי. הצבא האמריקני קיבל בינתיים את ה-ISV (רכב כיתת חי"ר) שמוביל תשעה חיילים על ציודם ומונע באמצעות מנוע טורבו-דיזל.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס דיפנס (GM Defense), חטיבת כלי הרכב הצבאיים אשר הוקמה מחדש בשנת 2017 תחת יצרנית הרכב האמריקנית, מתאמצת לפתח גרסה צבאית של 'האמר' החשמלי, על אף שככל שהדברים נראים כעת הדבר המשותף היחיד בין הרכב הצבאי לאזרחי יהיו השם שלו, ואולי גם טכנולוגיית הסוללות.

     

    האמר רוצה לחזור לצבא בגרסה חשמלית

     

    בשבוע שעבר ביקרה סגנית מזכיר ההגנה האמריקני, קתלין היקס, במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בעיר וורן, מישיגן, ושם – כך פורסם – היא "דנה בתוכניות החשמול של הצבא" ובאופן שבו מקווה ג'נרל מוטורס לשלב בכלים הצבאיים את טכנולוגיית סוללות ה-Ultium שהיא מפתחת לכלל כלי הרכב החשמליים מתוצרתה.

    ג'נרל מוטורס היא אחת מתוך עשר חברות שהשתתפו בחודש מאי השנה במכרז מוקדם של משרד הביטחון האמריקני לתוכנית חשמול של כלי רכב טקטיים, כאשר מצד אחד ברור היתרון המבצעי של כלים עם "חתימה נמוכה" מבחינת כל סוגי הפליטות – בעיקר רעש אבל גם חום. מצד שני, כלים כאלה חייבים להתגבר על בעיות משקל, וכמובן גם על מגבלות טווח, טעינה ולוגיסטיקה.

    אנשי ג'נרל מוטורס מינפו את הביקור המתוקשר כדי להזכיר שוב ושוב את 'האמר' החשמלי החדש שלהם, וגם את טכנולוגיית הסוללות העתידית אשר נכון לרגע זה נשמעת יותר ממותגת מאשר מחשמלת (אבל בוודאי צריך לקוות שהיא גם פורצת דרך). סגנית שר ההגנה, מצידה, מינפה את הביקור כדי להזכיר את תוכניות ההשקעה חסרות התקדים של ממשל ביידן בתשתיות באופן כללי ובחשמול כלי רכב באופן ספציפי.

    שני הצדדים זקוקים באופן דחוף לחשיפה חיובית: ג'נרל מוטורס בגלל התקלה הנרחבת של סוללות LG במכוניות מדגם 'בולט', וממשל ביידן מכיוון שהתוכנית המופלאה (באמת) שלהם להשקעה אדירה בתשתיות בכל רחבי ארה"ב קוצצה במידה רבה על-ידי הקונגרס.

     

     

    מכל מקום, נשיא חטיבת כלי הרכב הצבאיים של GM, סטיב דומונט, כינה את הרכב החשמלי שהחטיבה מנסה לפתח "רכב סיור קל חשמלי", או – למי שמעדיף ראשי תיבות צבאיים – "eLRV".
    כמובן שרכב צבאי חשמלי מצית לכל הפחות את הדמיון של כל חובבי הז'אנר החשמלי מצד אחד אבל גם את כל מי שאוהב את הרעיון ש"האמר" יתגייס מחדש, במהדורה מודרנית, לצבא, ובוודאי מתוך ראיה עתידית שציוד אמריקני כזה יגיע בסופו של דבר גם לצה"ל (ולשם שינוי לא ינטוף שמן וגריז).

    בהקשר זה לא מיותר להזכיר שגם בישראל מתקיימים פרויקטים שונים בניסיון להסב כלים קיימים להנעה חשמלית או לבנות כלים חשמליים חדשים לגמרי לשימושים צבאיים, ואחד מהם – כבר לפני לא מעט שנים – בוצע בשיתוף עידו כהן הרבה לפני שהוא מכר את 'זיבאר' שלו לתעשייה האווירית הישראלית.

     

     

    eLRV העתידי עשוי להתבסס על חלק מן הפלטפורמה של האמר החשמלי האזרחי אבל יצטרך להיות מותאם אחרת לחלוטין לשימושים צבאיים, ובסופ של יום ייראה הרבה יותר כמו ISV החדש שג'נרל מוטורס בונה לצבא האמריקני מאשר כמו האמר. כבר בשנה הקרובה, בהמשך למכרז שפרסם משרד ההגנה האמריקני, מתכוונת GM Defense לבצע ניסויים מעשיים ראשונים עם אבות טיפוס של eLRV שישתמשו בהאמר האזרחי כ"פרד" לצורך בחינת מערכות ומכלולים שונים.

    לאחר שמשרד ההגנה האמריקני יקבל את ההצעות של עשר החברות שניגשו למכרז הוא יפרסם מפרט מפורט לייצור מסחרי של רכב קרבי חשמלי, ומבין המציעות שיגיעו לשלב הסופי ייבחרו שתי יצרניות שייצרו את כלי הרכב בפועל. לדברי אנשי GM Defense – טעינה של כלי רכב חשמליים צבאיים יכולה להתבצע באופן דומה לדרך שבה הצבא מתדלק כיום מטוסים או כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית במיקומים לוגיסטיים מוגדרים, או באמצעות יחידות רכב ניידות עם גנרטורים לייצור חשמל.

     

    האמר רוצה לחזור לצבא בגרסה חשמלית

     

    בשנה שעברה זכתה חטיבת כלי הרכב הצבאיים של ג'נרל מוטורס בחוזה נחשק מאד, בהיקף של 214.3 מיליון דולר, לאספקת יורש מודרני של 'ג'יפ' ושל 'האמר' לצבא האמריקני. רכב הסיור החדש, שמכונה ISV (רכב כיתת חי"ר), מבוסס על טנדר קולורדו ZR2 ותוכנן להוביל חוליית חי"ר בת תשעה חיילים על ציודם. בשלב ראשון תייצר החברה 649 כלים עם אופציה לייצור נוסף של 2,065 כלי רכב בשמונה השנים הבאות.

    90% מן הרכיבים והמכלולים של ISV נלקחים "מן המדף" של ג'נרל מוטורס עצמה ושל מחלקת החלקים המיועדים למירוצים – 'שברולט פרפורמנס'. בולמי הזעזועים הכפולים, למשל, ורכיבי המתלים, נמכרים על-ידי שברולט פרפורמנס למשתתפי מירוצי ה'ראלי ריידס' באמריקה. הכלי מונע באמצעות מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 ליטר שמספק 186 כוחות סוס, והוא מחובר לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים.
    הכלי עצמו הונדס כך שאפשר להטיס אותו בתלייה ממסוק בלקהוק UH-60 ("ינשוף" בצה"ל), וקומפקטי מספיק כדי להיכנס לתוך הגוף של "צ'ינוק"CH-47 , ובג'נרל מוטורס מתגאים בעובדה שהוא סופק לצבא האמריקני ארבעה חודשים בלבד לאחר אישור הזכייה שלהם וחתימת החוזה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.