• Ad
  • האם BYD תשיק סוללות נתרן-יון תוך חצי שנה?
    BYD בעקבות טסלה: מנהלת משא ומתן עם פורד לרכישת מפעל הייצור הוותיק של היצרנית האמריקנית בגרמניה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עדכון 26/1: יש גם מתמודדות מעניינות נוספות

    פורד מנהלת משא ומתן עם מספר יצרניות רכב למכירת מפעל הייצור הוותיק שלה בסארלואי, שם היא בונה כעת בין השאר את פוקוס, ואחת היצרניות שמביעה עניין רב במיוחד היא BYD הסינית. כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל' – העיתון הכלכלי החשוב ביותר בעולם.

     

    BYD תשיק מותג יוקרה חדש כחלק מסדרת מותגים

     

    אם תצא עסקה כזאת לפועל היא תסמל את המגמה המדהימה שמתרחשת כעת בעולם ממש לנגד עינינו, של זינוק אדיר בכושר הייצור ובתיאבון של יצרניות הרכב הסיניות לעומת דעיכה ביכולות של יצרניות הרכב הוותיקות מאירופה וארה"ב.

    היצרניות הסיניות, שמקבלות רוח גב אדירה מתוכנית החומש של הממשלה הסינית הפדרלית, ממהרות לנצל את חלון הזמנים הקצר שבו יש להן יתרן טכנולוגי בולט על-פני כל האחרות בתחום הרכב החשמלי והן פורשות בזריזות וביעילות רשתות הפצה חדשות בשווקים הוותיקים והמבוססים. המתיחות מול הממשל האמריקני – שהחלה בעיקר בימי ממשל טראמפ, מנתבת את כל האנרגיות האלה לאירופה ומתבטאת ברכישת נכסים וחברות שלמות.

    פורד האמריקנית, אשר במשך שנים לא מעטות רשמה הפסדים באירופה, נמצאת במגמת מעבר לעידן הרכב החשמלי אבל כמובן משתרכת הרחק מאחורי היצרניות הסיניות. פורד מסבה מפעלים לייצור רכב חשמלי ובמקביל הכריזה כבר על הפסקת הייצור של פוקוס באירופה לכל המאוחר בשנת 2025. בהקשר הזה היה עתידו של מפעל הייצור שלה בסארלואי לוט בערפל מאז אמצע השנה שעברה – לאחר שקברניטיה הכריזו שהחברה בחרה את המפעל שלה בוולנסיה, ספרד, כדי לבנות בו את הדור הבא של כלי רכב חשמליים.

    ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח שמנהלים בחברת פורד צפויים להגיע בשבוע הבא לסין כדי לדון במכירת המפעל ל-BYD, חברה שמכפילה בשנים האחרונות את קצב והיקף הייצור שלה מידי שנה, ומוסיפה דגמים חדשים ומותגים חדשים.

     

     

    פורד מייצרת מכוניות בגרמניה מאז שנת 1928 כאשר החלה לייצר את 'מודל T' במפעל שהוקם בסמוך לעיר ברלין. כשנתיים לאחר מכן נחנך המפעל של פורד בעיר קלן, וזאת במקביל לסגירת המפעל בברלין והקמת מפעל מנועים בבריטניה. בשנת 1970 הקימה פורד את המפעל בסארלואי ומייצר כיום רק את 'פוקוס'. במהלך השנה קיימה פורד "מכרז" בין מפעל זה לבין המפעל בוולנסיה, ספרד, לקראת המעבר לייצור רכב חשמלי, והמפעל הגרמני הפסיד. פורד תשקיע במפעל הספרדי ותסב אותו לייצור רכב חשמלי, ולאחר מכן ייבנו שם כל דגמי פורד החשמליים שמבוססים על תכנון והנדסה שלה עצמה. במקביל פורד תסב את מפעל הייצור שלה שסמוך לעיר קלן לייצור רכב חשמלי, בשלב ראשון על בסיס פלטפורמות של פולקסווגן.

    אפשר להניח שאחת הסיבות שהנהלת פורד העדיפה לשמר ולהשקיע במפעל הספרדי על-פני המפעל הגרמני היא ההסדרים הסבוכים יותר של הסכמי עבודה בגרמניה. אבל גם הממשלה הפדרלית וגם הממשלה המקומית יעשו ככל שביכולתן כדי לתמוך בכל רוכש פוטנציאלי של המפעל הזה, שמעסיק כרגע כ-4,600 עובדים ויכול להגדיל משמעותית את מצבת כוח האדם אם יתגלגל לידיים הנכונות.

    כאמור, על אף ש-BYD להוטה להתקדם מול פורד ולמרות שהאמריקנים נוסעים לסין כדי לפגוש את הסינים, אנשי פורד טוענים שיש לא מעט מתעניינים אחרים בנכס שלהם. כמו בכל משא ומתן שמודלף לתקשורת כל צד מנסה לשפר את עמדת המיקוח שלו, ועד שדברים לא נחתמים אי אפשר לדעת לאן נושבת הרוח. עם זאת, BYD לא הסתירה את כוונותיה להגדיל במהירות את דריסת הרגל שלה באירופה עם מספר רב של דגמים, ובכל מקרה היא רודפת אחרי טסלה שהקדימה אותה עם מפעל גרמני פעיל.

    עבורנו, בישראל, אלה בכל מקרה בשורות טובות מפני שבין אם נקבל את המכוניות שלנו מסין, בשלב זה תחת מיסוי (מכס) מעט יותר גבוה, ובין אם הן תגענה מגרמניה – הגדלת כושר הייצור של יצרנית מאפשרת לה להיות יותר נדיבה בתנאים שהיא מציעה לשווקים עתירי מיסוי כמו שלנו. ל-BYD יש כבר מפעלי הרכבה באירופה, בהונגריה, שבהם היא מייצרת אוטובוסים חשמליים ומערכות חשמל, וגם אם עסקת פורד לא תצא לפועל לא חסרים מפעלים אחרים ברחבי העולם הישן שחרב הסגירה מונפת מעליהם בתוך כדי מעבר לעידן הרכב החשמלי.

     

    עדכון 26/1:

    Automobilwoche הגרמני פרסם שבין 15 מתמודדות על המפעל של פורד, BYD ביניהן, בולטות שתי קבלניות משנה משמעותיות שפועלות באירופה: 'מגנה' ו'נדקאר'.

    מגנה אינטרנשיונל, חברה בבעלות קנדית, היא אחת מספקיות החלקים הגדולות לתעשיית הרכב ובין השאר בונה מכלולים מורכבים וגם מכוניות שלמות עבור יצרניות רכב שונות. מגנה מרכיבה במפעל שלה ליד העיר גראץ שבאוסטריה (לשעבר מפעל של 'שטייר' שנרכשה על ידי מגנה) דגמים שונים של מכוניות עבור ב.מ.וו, מרצדס, יגואר, טויוטה ופיסקר.

    VDL Nedcar היא חברה הולנדית שהוקמה על בסיס מפעל שהיה שייך למיזם משותף בין וולוו ומיצובישי, וכיום היא מייצרת כקבלנית משנה מכוניות עבור ב.מ.וו ועבור חטיבת 'מיני' ששייכת לב.מ.וו.

    לשתי החברות האלה יש יתרון מסוים על-פני BYD במובן זה שהן עדיין מייצרות מכוניות עם מנועי בעירה פנימית ואילו BYD שואפת להתרחב בתחום הרכב החשמלי. המשמעות היא ש-BYD תצטרך לבצע השקעות ניכרות בהסבת המפעל של פורד בשעה שמגנה או נדקאר יוכלו להשתמש במפעל לבניית מכוניות מבלי שיזדקקו לשינויים.

     

    לקריאה נוספת:

    פורד מציגה: שיעורים בטעינת רכב חשמלי שלמדתי אצל טסלה
    היי שלום פורד פיאסטה, נעמת לנו מאד
    פורד תייצר בגרמניה רק מכוניות חשמליות

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.