• Ad
  • פורד פוקוס מגיעה אל סוף הדרך. ברוך הבא עידן הרכב החשמלי
    פורד נערכת לעידן הרכב החשמלי וצפויה לסגור את המפעל שלה במערב גרמניה אם הממשלה המקומית לא תבין את הרמז
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית הרכב האמריקנית פורד אישרה בסוף השבוע שבכוונתה להפסיק בעוד מעט יותר משנתיים את ייצור אחת המכוניות המוצלחות ביותר בתולדותיה: פוקוס האירופאית. מהלך זה מאיים על עתיד חלק ממערך הייצור של פורד בגרמניה, אם כי ייתכן שהאיום הזה נועד בעיקר לאוזני הממשלה הגרמנית.

     

    פורד פוקוס מגיעה אל סוף הדרך. ברוך הבא עידן הרכב החשמלי

     

    פורד נערכת בימים אלה לעידן הרכב החשמלי ובין השאר הכריזה כבר על השקעה גדולה, של כשני מיליארד אירו, בהמרת מפעל הייצור שלה ליד העיר קלן שבגרמניה למרכז לייצור רכב חשמלי. במפעל זה ייבנו כבר החל מן השנה הבאה קרוסאוברים מתוצרת פורד על בסיס פלטפורמת MEB של פולקסווגן.

    במקביל מתכוונת יצרנית הרכב להסב גם את המפעל שלה בוולנסיה, ספרד, לייצור כלי רכב חשמליים. עם זאת, פוקוס הנוכחית מיוצרת במפעל אחר של פורד בעיר סארלואי (Saarlouis) שבמערב גרמניה קרוב לגבול צרפת, וכיום זה מפעל גדול יותר מן המפעל בקלן, שבו מיוצרת פיאסטה (ושם גם שוכן מרכז הפיתוח האירופאי של החברה).

    יו"ר פורד אירופה, סטיוארט ראולי, אמר בשבוע שעבר לתקשורת שהחברה לא מתכננת להחליף את פוקוס בדגם אחר כלומר שלמפעל הזה לא תהיה תעסוקה. לדבריו, כאשר יסתיים הייצור של פוקוס ייתכן שפורד תמכור את המפעל ליצרנית רכב אחרת.

    פוקוס בפרט, ופורד אירופה בכלל, סובלת אמנם מתדמית בעייתית בישראל בגלל תקלות משמעותיות בתיבות ההילוכים הרובוטיות שהותקנו על-ידי פורד בדור השלישי של המכונית (והוחלפו לימים בתיבות קונבנציונליות), אבל פוקוס לדורותיה השונים היא אחת המכוניות הטובות ביותר בתולדות פורד. פוקוס, יחד עם פולקסווגן גולף, שלטה במשך עשרות שנים בטבלת המכירות באירופה, אלא שהנהיה אחר קרוסאוברים פגעה ללא רחם בפלח השוק הזה וגרמה לרוב יצרניות הרכב לצמצם את הנוכחות ואת ההשקעות בו. בעשור הראשון של האלף הנוכחי יוצרה פוקוס באירופה בקצב של כחצי מיליון מכוניות בשנה, אולם בסיכום השנה שעברה יוצרו פחות מ-100,000 מכוניות כאלה באירופה, וזה מוכיח שאפילו הוספת גרסת 'אקטיב' המעט מוגבהת בדור הרביעי של פוקוס לא הצליחה לעשות את ההבדל.

     

     

    פורד מייצרת מכוניות בגרמניה מאז שנת 1928 כאשר החלה לייצר את 'מודל T' במפעל שהוקם בסמוך לעיר ברלין. כשנתיים לאחר מכן נחנך המפעל של פורד בעיר קלן, וזאת במקביל לסגירת המפעל בברלין והקמת מפעל מנועים בבריטניה. בשנת 1970 הקימה פורד את המפעל בסארלואי, שמעסיק כיום כ-4,600 עובדים (בנוסף לאלפי עובדים אצל ספקיות המשנה של פורד) ומייצר רק את 'פוקוס'. במהלך השנה קיימה פורד "מכרז" בין מפעל זה לבין המפעל בוולנסיה, ספרד, לקראת המעבר לייצור רכב חשמלי, והמפעל הגרמני הפסיד. המפעל הספרדי בונה כיום את המיניוואנים S-Max וגלאקסי שמבוססים על פלטפורמת מונדיאו (שבם היא יוצרה שם בעבר אך ייצורה הופסק זה מכבר), ואת הקרוסאובר קוגה, שמבוסס על פלטפורמת הפוקוס. לאחר ההמרה ייבנו בוולנסיה כל דגמי פורד החשמליים שמבוססים על תכנון והנדסה שלה עצמה.

    צריך להדגיש שההצעה של מפעל ליצרנית הרכב שהיא בעלת הבית שלו מבוססת במידה רבה על התמיכה והתנאים שמעניקות הממשלות המקומיות שמעוניינות לקיים תעסוקה בשטחן. מבחינה זאת ייתכן שאנשי פורד מאותתים לגרמנים שהם עתידים להפסיד אלפי מקומות עבודה אם לא יעשו מאמץ להשאיר את פורד ואת המפעל שלה עובד.

     

    פורד פוקוס מגיעה אל סוף הדרך. ברוך הבא עידן הרכב החשמלי

     

    במקביל לפעילותה בגרמניה ובספרד פורד מייצרת כיום מכוניות בטורקיה וברומניה, ובבריטניה היא מייצרת מנועים ותיבות הילוכים. ערב הקורונה, בשנת 2019, היא סגרה מפעל הרכבה ברוסיה ומפעל לתיבות הילוכים בצרפת, ושנה לאחר מכן את אחד ממפעלי המנועים שלה בבריטניה. בסך הכל פוטרו כ-12,000 מתוך כ-50,000 עובדים של פורד באירופה. לאורך עשרות השנים האחרונות פורד לא הצליחה להציג רווחית בשוק האירופאי, אולם בחברת "האליפסה הכחולה" מקווים שמעבר לייצור כלי רכב חשמליים, שמבוסס על אוטומציה גבוהה יותר ופחות כח אדם, יאפשר להם להיות יותר תחרותיים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פורד פוקוס מגיעה אל סוף הדרך. ברוך הבא עידן הרכב החשמלי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.