• Ad
  • האם ניסאן החליטה לוותר על מחליפה ל-Z הספורטיבית?

    התבטאויות של בכירים בניסאן רומזות שהחברה לא מתכננת יורשת ל-370Z. האם מורשת ה-Z תגדע בקרוב, או שמישהו יתעשת וישמח את מעריציו הרבים לקראת חגיגות היובל להשקתו?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יום עצוב לחובבי הספורטיביות מארץ השמש העולה: ניסאן ככל הנראה לא מתכננת יורשת  ל-370Z.

    48 שנים בדיוק לאחר שה-Z הראשונה הושקה, פיליפ קליין, בכיר במחלקת התכנון של ניסאן, הודה בראיון למגזין רכב אוסטרלי שמחליפה ל-Z הנוכחית שהוצגה לפני כמעט 9 שנים ממש לא נמצאת כרגע בראש סדר העדיפויות של ניסאן.

    "ה-370 עדיין חיה מאוד ובועטת ולהרבה אנשים, כולל לי אישית, יש תשוקה מיוחדת לרכב הזה, אבל", מסביר קליין, "הביקושים נמוכים מבעבר ולא בטוח שהם מצדיקים מבחינה כלכלית הצגת יורשת".

    קליין הקפיד להרגיע וציין כי "לניסאן אין שום כוונה להפסיק לייצר מכוניות מרגשות, אבל אנחנו הולכים לעשות את זה בדרכים שונות. לניסאן יש מחויבות למותג ניסמו ויש לנו גם את ה-GT-R שאנחנו עדיין מאמינים בפוטנציאל שלה ומתכננים לה דור המשך".

    אמנם אין ספק שה-GT-R היא מכונית מרשימה מאוד ויש לה הילה וביצועים של מכונית על שבוודאי תורמת לתדמית מותג ניסאן, אולם יש לזכור שה-GT-R עולה פי 2 מה-Z כך שלא ממש מדובר בדגם שיכול למלא את החלל לקהל הלקוחות המסורתי של ה-Z.

    מורשת ה-Z החלה ב-1969 עם דגם ה-240 שבכלל נשא בחזית את לוגו דאטסון, מותג משנה של יצרן המכוניות היפני שהיה בשימוש בארה"ב (וגם באוסטרליה ובשווקים אחרים) עד תחילת שנות השמונים.

    ה-240, הזוכה בשנים האחרונות לעדנה בסצינת האספנות מחד ובקרב חובבי הדריפטינג מאידך, אמנם לא היתה נקודת ציון חשובה בתולדות מכוניות הספורט בעולם, אך הצליחה להעניק ביצועים טובים בתמורה לכל דולר ובניגוד למכוניות השרירים מתוצרת ארה"ב מאותן שנים היתה מסוגלת גם להפגין יכולות פניה מתקבלות על הדעת.

    עם זאת, החשיבות של ה-240 עבור ניסאן הייתה גדולה בהרבה מאשר ההכרה בקרב חובבי הנהיגה וההצלחה של הדגם הספורטיבי הייתה למעשה דריסת הרגל המשמעותית הראשונה של היצרן היפני הקטן באותם ימים מחוץ לגבולות ארץ השמש העולה.

    ה-240 הגיעה עם מנוע בנפח 2.4 ליטרים שהיה מתוחכם יחסית לתקופה וכלל גל זיזים עליון ושני קרבורטורים גדולי לוע שהפיקו 160 כ"ס, הספק מרשים ביחס לנפח באותם ימים.

    לקראת אמצע שנות השבעים, בשל תקנות זיהום אויר ובדומה למכוניות רבות אחרות, נאלצו גם בדאטסון/ניסאן לשנות את מערכת הדלק ולפגוע בהספק, דבר שהביא לירידה משמעותית בביצועים ובאופי הספורטיבי.

    כעבור שנתיים, לקראת סופו של הדור הראשון, הוחלפו הקרבורטורים במערכת הזרקת דלק מכנית שהחזירה מעט מהאופי והשאון המתבקשים ממכונית קופה.

    ב-1978 הוצגה ה-280ZX. הדור השני של מכוניות ה-Z יוצר במשך חמש שנים עד 1983 והציג מראה נאה ושיפורים מסוימים אך ייזכר בעיקר, לבד מגרסת הטורבו שהתווספה להיצע ב1981, כחלש יחסית וכלא מספיק ספורטיבי.

    הדור השלישי, ה-ZX300 החל את דרכו ב-1983 עם קריצה עזה לשוק היעד המרכזי באמריקה. בהתאם לכך המרכב השמין למימדי סופר סייז ואופי המכונית השתנה וזו הפכה לסוג של כורסה מהירה על גלגלים ונעדרה את הזריזות הפוחזת בסגנון ימי הקולג' שאפיינה את ה-240 המקורית.

    בתחילת שנות התשעים הגיע הדור הרביעי  שנקרא אף הוא ZX300 וזה היה גדול אפילו יותר מהשלישי במימדיו, אם כי מוצלח וספורטיבי יותר בכמעט כל היבט ומתחת למכסה הוא אכלס פנינה טכנולוגית בדמות מנוע בנפח 3 ליטרים צמד מגדשי טורבו שהגיע עם הספק של קצת מעל ל-300 כ"ס אך למעשה היה בנוי להרבה יותר כפי שהוכיחו משפרי רכב רבים.

    ב-2003 הוצג הדור החמישי אשר נשא את השם 350Z ובעיני רבים היווה חזרה לשורשים. לאחר כמה דורות אנמיים למדי ניסאן החזירה את הרוח השמחה והספורטיבית של ה-240 המקורית אל הגלגלים, והציגה איכויות ניהוג וביצועים מרשימים ביותר שסחפו אחריה קהל מעריצים.

    ב-350, לראשונה בסדרה, התבטלו המושבים התיאורטיים מאחור. המכונית הפכה לדו מושבית והוצעה בתצורות קופה ורודסטר.

    ב-2009 הוצג הדור השישי והנוכחי, ה-370Z, ולמרות שבמבט ראשון הוא מעט אכזב ונראה קצת כמו מתיחת פנים, לדעת רבים לא מוצלחת במיוחד, ל-350, מתחת למעטפת ה-Z החדשה הציגה עדכונים רבים במערך המתלים, קשיחות השלדה וכללה מנוע חדש – וי 6 אטמוספרי בנפח 3.7 ליטרים המפיק 332 כ"ס המשמש גם דגמים רבים של אינפינטי שהתגלה כגמיש, חזק ומאוד אמין.
    הגרסה הבכירה, ניסמו 370Z כוללת מנוע מחוזק המפיק 350 כ"ס, מתלים מונמכים ושדרוגים נוספים.

    דבריו של קליין בנוגע לעתיד המעורפל של ה-Z  מצטרפים להתבטאויות פסימיות של בכירים נוספים בניסאן לנושא כמו זו של כריסטיאן מיונייר, סגן נשיא מחלקת השיווק והמכירות בחברה, שאמר בתערוכת ניו יורק האחרונה כי "יורשת ל-370 לא נמצאת על הפרק בשלב זה", או זו של ריצ'ארד אמרי, מנהל ניסאן אוסטרליה לשעבר שאמר: "אני לא מכיר או יודע על תוכניות עתידיות עבור Z חדשה".

    למרות שדברי הבכירים די ברורים ולא ממש משתמעים לשתי פנים ועל אף שאחרי כמעט 9 שנים אין ספק שסממני הגיל נראים כבר על ה-370, כולנו תקווה שמישהו בניסאן יתעשת ברגע האחרון וידאג להמשך המורשת לכבוד החגיגות המתקרבות לציון יובל שנים לדגם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.