שברולט בולט – הסוף?

שברולט בולט – הסוף?

ג'נרל מוטורס צפויה להכריז בקרוב שהיא מנתקת את הזרם של המכונית החשמלית הטהורה המודרנית הראשונה שלה. מה שמסתמן כאחד הכישלונות המפוארים והיקרים ביותר בתולדות הרכב החשמלי יעלה לכל המעורבים בו יותר מ-3 מיליארד דולר
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ג'נרל מוטורס הכריזה השבוע על תוכניות הייצור שלה למפעל 'אוריון' במישיגן, ארה"ב, שבו מיוצרת כיום שברולט בולט – המכונית החשמלית הטהורה המודרנית הראשונה שלה – והן לא כוללות את המכונית הזאת. רוב הסיכויים שכבר במהלך פברואר יוכרז על הפסקה מוחלטת של ייצור של הסופר-מיני החשמלית, וזאת רגע לאחר השקת מתיחת הפנים של דגם 2022 שלה, ובשעה שבמקביל מתנהל מבצע תיקונים מורכב ויקר של כ-150,000 מכוניות כאלה.

 

שברולט בולט – הסוף?

 

בולט, אשר החל מן השנה שעברה הוצעה בשתי תצורות מרכב, פותחה החל משנת 2012 במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בקוריאה (לשעבר 'דייהו מוטורס') בשיתוף פעולה עם ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית (ויצרנית הסוללות) LG. היא הושקה לראשונה בארה"ב בשלהי 2016 ולמשך תקופה קצרה נמכרה גם באירופה תחת השם אופל 'אמפרה e' (אך לאחר מכן ג'נרל מוטורס מכרה את אופל לפיג'ו-סיטרואן).

בשנה וחצי האחרונות התגלו מספר כשלי ייצור בסוללות של LG, ואלה גרמו להתלקחויות של עשרות מכוניות. זה אילץ את שברולט לבצע מספר קריאות לתיקון אבל ככל הידוע – גם לאחר שכבר השקיעו בכך מאות מיליוני דולרים -LG וג'נרל מוטורס לא הצליחו לפתור באופן סופי ומוחלט את התקלה וייאלצו להחליף את הסוללות. לקראת סוף השנה שעברה, קצת אחרי שהוכרזה מתיחת פנים לדגם הזה, ביקשו אנשי ג'נרל מוטורס מלקוחותיהם שלא לחנות את ה'בולטי' שלהם במקומות סגורים או במקומות שבהם התלקחות מכונית עלולה לגרום לנזקים משניים.

ל'בולט' יש שתי גרסאות נוספות, בתצורת מיני-קרוסאובר ועם בסיס גלגלים מעט יותר ארוך: בולט EUV, אשר הושקה לראשונה לפני כשנה, וזאת מכונית עם סוללות LG שמיוצרות במפעל של LG בארצות הברית, ו'ביואיק ולייט 7' (Velite 7) אשר פותחה במיוחד עבור השוק הסיני והחלה להימכר שם בשנת 2020.

בולט והדגמים הנוספים הם "מכוניות חשמליות מוסבות", כלומר שהפלטפורמה שלהם הונדסה במיוחד עבור כלי רכב חשמליים קטנים אבל מבוססת במידה רבה על פלטפורמת 'גמא 2', שעליה נבנו בשעתו דגמי הסופר-מיני של הקבוצה כמו שברולט ספארק, אופל קורסה, שברולט טראקס ודגמים נוספים. הדגמים החשמליים מבוססים על נגזרת של הפלטפורמה שנקראת BEV2 – והשם הזה ירש את שמה של פלטפורמת BEV1 ההיסטורית (משנת 1996) שעליה נבנתה החשמלית הטהורה הראשונה של ג'נרל מוטורס – EV1.

 

שברולט בולט – הסוף?

 

BEV2 אמורה הייתה להוות בסיס לחלק נכבד מ-18 דגמים חשמליים שג'נרל מוטורס הבטיחה (בשנת 2017) להשיק עד לשנת 2023, ועליהם אמורים היו להיבנות (בשנת 2026) מיליון כלי רכב חשמליים בשנה. אלא שכוונות אלה לא מומשו, והדגמים המובטחים לא הושקו. אנשי ג'נרל מוטורס הבטיחו גם להשיק עד לשנת 2021 את פלטפורמת BEV3, אשר אמורה הייתה להיות חדשה לגמרי וטובה יותר בכל מובן, אולם זאת הוחלפה בסופו של דבר בפלטפורמת 'אולטיום' החדשה שכוללת דור חדש של סוללות.

בולט יוצרה בקצב של כ-20-30,000 מכוניות בשנה החל משנת 2016 במפעל 'אוריון' של ג'נרל מוטורס במדינת מישיגן, לצידה של שברולט 'סוניק', ואילו הסוללות שלה יוצרו במקור במפעל של LG בדרום קוריאה. בשנת 2020 החלה, כאמור, סדרת קריאות לתיקון שנמשכת עד היום, ובמסגרתה נקראו לתיקון כל דגמי בולט משנות הייצור 2017-2022 ודגמי בולט EUV שיוצרו בשנה שעברה. התוכנית כרגע היא להחליף את כל הסוללות של כל המכוניות בסוללות חדשות (לכל הפחות תאי סוללה חדשים), ומדובר במבצע שאורך כ-14 שעות לכל מכונית והעלות שלו (שתיפול כולה על LG) מוערכת בכשני מיליארד דולר (!).

לקריאה נוספת:
הסוללות המתלקחות של LG: ג'נרל מוטורס תדרוש 1.8 מיליארד דולר פיצויים

 

שברולט בולט – הסוף?

 

מעבר לנזק הכספי אפשר להעריך שאת הנזק התדמיתי שנגרם לדגם הזה יהיה קשה עד בלתי אפשרי לתקן. לא מיותר להזכיר גם שבמהלך השנים פורסם שג'נרל מוטורס הפסידה כמה אלפי דולרים על כל 'בולט' שהיא מכרה, ולפי פרסומים שונים מעבר לנזק זה נגרם לג'נרל מוטורס הפסד כספי בהיקף של כמיליארד דולר רק בגלל תקלות הסוללות והקריאות לתיקון. בסיכומם של דברים, גם אם מתעלמים מעלויות הפיתוח של הדגם, נראה שהצדדים המעורבים בפרויקט הזה צפויים להפסיד יותר משלושה מיליארד דולר וזה מסתמן כאחד הכישלונות המפוארים והיקרים ביותר בתולדות הרכב החשמלי.

בדרך למגרש הגרוטאות?

שברולט עצרה את הייצור של 'בולט' כאשר החלה הקריאה לתיקון האחרונה, ולא מכבר אף הכריזה שאין בכוונתה לחדש אותו לכל הפחות עד לחודש פברואר. מוקדם יותר השבוע הכריזו קברניטי ג'נרל מוטורס על השקעה של כ-7 מיליארד דולר בהסבת מפעל אוריון למפעל שייצר אך ורק כלי רכב חשמליים, ובאותה הזדמנות נאמר שהתוכניות האלה "יוצאות לדרך באופן מיידי", אך גם שהייצור של 'בולט' ימשיך "במהלך תקופת ההסבה".

מפעל אוריון צפוי להיות המפעל השני של ג'נרל מוטורס שמוסב לייצור רכב חשמלי ולייצר טנדרים חשמליים כמו שברולט 'סילברדו' ו-GMC סיירה. בנוסף, מוקדם יותר החודש פרסמו אנשי ג'נרל מוטורס הודעה לפיה הם מתכוונים לשווק דגם חשמלי של שברולט אקווינוקס, וזה כבר קרוסאובר בגודל קומפקטי שיכול להימכר במחירים גבוהים מאלה של 'בולט' וכך להותיר בידי החברה רווח.

ג'נרל מוטורס טרם הגיבה לידיעות לכן לא ברור אם ומתי יוכרז על מותה של 'בולט', אבל די ברור שלא יהיה קל לשכנע לקוחות חדשים להמר ולקנות מכונית לא מתקדמת מבחינה טכנולוגית, אשר סוחבת על ראשה כובע בוער.

 

שברולט בולט – הסוף?

  • Ad