• Ad
  • עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב
    פוקסקון השלימה רכישת מפעל לייצור רכב באוהיו, ארה"ב, שם היא תייצר מכוניות חשמליות עבור יצרניות רכב ותיקות וחדשות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני שנה בדיוק דיווחנו כאן על כוונתה של ענקית האלקטרוניקה הטייוואנית 'פוקסקון' להיכנס לתחום הרכב ולהפוך ליצרנית מכוניות, וכעת זה קורה: פוקסקון הכריזה בסוף השבוע על השלמת רכישת מפעל הייצור של יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית 'לורדסטאון מוטורס' באוהיו, ארה"ב.

     

    עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב

     

    פוקסקון הוא שם שמוכר כמעט אך ורק לאנשי תעשיית האלקטרוניקה ולחובבי מחשבים, אבל זאת יצרנית רכיבי האלקטרוניקה הגדולה בעולם ובין השאר היא מרכיבה מכשירים מוגמרים עבור חברות טכנולוגיה ידועות ממנה. למשל, פוקסקון מייצרת את רוב האייפונים' של 'אפל' ואת קונסולות המשחק 'אקסבוקס', וגם לוחות אם ורכיבים שמותקנים במוצרים של רבות מיצרניות המחשבים הידועות. זה גם מה שמעניין בסיפור של 'פוקסקון' כ"יצרנית רכב": נראה שהיא מביאה אל תעשיית הרכב את הקונספט של "יצרנית מאחורי הקלעים" שאותו היא מיישמת מזה שנים בתעשיית האלקטרוניקה. במילים פשוטות: יש מצב שפוקסקון תהיה יצרנית רכב שתייצר מיליוני מכוניות בשנה אבל אתם לא תשמעו עליה.

    על-פי פרסומים בארה"ב פוקסקון שילמה ל'לורדסטאון' 230 מיליון דולר עבור המפעל שלה, והיא תשקיע כ-100 מיליון דולר במיזם לייצור כלי רכב חשמליים. לפני כשנתיים חשפה פוקסקון את פלטפורמת הרכב החשמלי הייעודית שלה, שכוללת גם פלטפורמת תקשורת ומולטימדיה לרכב, ובאוקטובר האחרון היא הציגה שלושה אבות טיפוס לכלי רכב חשמליים, בהם קרוסאובר, מכונית סדאן ואוטובוס. ייתכן שאחד מאלה, או כולם, ייוצרו במקביל בארה"ב ובסין.

    המפעל שנרכש נבנה על-ידי ג'נרל מוטורס לפני כ-50 שנים שבמהלכן יוצרו בו כ-16 מיליון כלי רכב. בשיאו העסיק המפעל הזה כ-10,000 עובדים, וכיום הוא מעסיק 400 עובדי ייצור, אנשי לורדסטאון, שיהיו מעתה עובדי פוקסקון.
    חברת לורדסטאון עצמה תוסיף להתקיים כסטרטאפ ולפתח כלי רכב חדשים, ובדגמים הקיימים היא תוסיף להיות אחראית על ההנדסה, ביצוע ניסויים ומבחנים, תיעוש, רכש ותקינה. 100 מיליון הדולרים הנוספים שפוקסקון משקיעה מיועדים למיזם משותף של לורדסטאון עם פוקסקון שבמסגרתו יפותחו כלי רכב חשמליים חדשים על בסיס הפלטפורמות החשמליות של פוקסקון.

     

    עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב

     

    במקביל, פוקסקון משתפת פעולה עם ג'ילי בסין ועם קבוצת סטלנטיס באמריקה ובאירופה כדי לבנות עבורן כלי רכב שיישאו ככל הנראה את שמות המותג שלהן בעוד שהיא עצמה תהיה קבלנית ותבנה אותם עבורן. בהמשך, כך מעריכים בתעשייה, פוקסקון עשויה להיבחר על-ידי אפל כספקית שלה לייצור מכוניות שמעוצבות ומתוכננות על-ידי אפל. כפי שכתבנו כאן, אפל אמנם שומרת את התוכניות שלה קרוב לחזה ותחת מעטה סודיות, אבל העובדה שהחברה שכרה לאחרונה מנהל בכיר מפורד מעידה לכאורה שהן בהחלט מתקדמות.

     

    לקריאה נוספת:

    תכירו את יצרנית הרכב פוקסקון

    המכונית החשמלית של אפל צצה מכל פינה

    פלישת חברות האלקטרוניקה

    לפוקסקון יש מיזם משותף עם חברת 'סטלנטיס' – האיחוד של פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן, שנקרא Mobile Drive, ובמסגרתו מפותחים רכיבים לכלי רכב חשמליים ורכיבי אלקטרוניקה לכלי רכב באופן כללי. מיזם זה ייצר רכיבי חומרה ותוכנה גם עבור סטלנטיס וגם בשביל יצרניות רכב אחרות, ואלה יכללו יישומים מבוססי בינה מלאכותית, תקשורת בתקן 5G, שירותי קישוריות, "הזדמנויות מסחר אלקטרוני ושילובם בסביבת הנהג", וחיבור של כל אלה לשאר מערכות הרכב.

     

    עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב

     

    בנוסף, לפוקסקון יש מיזם משותף עם יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית 'פיסקר' (Fisker) לפיתוח פלטפורמה חדשה לרכב חשמלי. פוקסקון תייצר בלורדסטאון את המכוניות שיימכרו תחת השם של פיסקר. לפוקסקון יש גם מיזם משותף עם חברת הסטרטאפ הסינית בייטון (Byton), שגם היא מפתחת רכב חשמלי מתקדם, וכאמור גם עם יצרנית הרכב הסינית השאפתנית ג'ילי, שאיתה היא מקימה מפעל ענק משותף בסין.
    פוקסקון שוקדת גם על פיתוח סוללת 'מצב מוצק' מתקדמת אשר נחשבת ל"משנה כללי משחק" בתעשיית הרכב החשמלי, והיא מקווה להשיק אותה בשנת 2024.

    כניסת פוקסקון לתעשיית הרכב מצטרפת לגל מעניין של חברות אלקטרוניקה בפרט וטכנולוגיה בכלל אשר מתחילות לייצר רכב. תופעה זאת מונעת על-ידי הגידול הדרמטי בתכולת ובערך של אלקטרוניקה בכלי רכב חדשים, ובפרט על-ידי המעבר לייצור רכב חשמלי. 'שיאומי' הסינית תשקיע בעשור הקרוב כ-10 מיליארד דולר בכניסה והתבססות בשוק הרכב החשמלי, וזאת לאחר שכבר נכנסה לעסקי הייצור של קטנועים חשמלים. 'וואווי' הסינית החלה לשווק מכוניות חשמליות באמצעות הרשת שלה, וכרתה הסכמי שיתוף פעולה עם יצרניות רכב סיניות. במקביל, תוכנית פיתוח הרכב האוטונומי של גוגל מתקדמת בקצב מהיר מזה יותר משש שנים, וכך גם של המתחרה הסינית שלה, 'באידו'.

     

    עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב

     

    מי זאת לורדסטאון?

    בעידן שבו בכל שני וחמישי "נולדת" חברה חדשה לייצור רכב בסין או בארה"ב (ורובן מספרות שהן מתכננות להאפיל על 'טסלה') מעניין לספר קצת על לורדסטאון מוטורס היות שלפעמים נדמה שהגבולות בין ייצור רכב להרפתקאות פיננסיות קצת מטשטשים. החברה הוקמה בשנת 2018 על ידי סטיב ברנס אשר ניהל לפני כן את מיזם הרכב החשמלי 'Workhorse' של ג'נרל מוטורס. שנה לאחר מכן רכשה לורדסטאון מג'נרל מוטורס את מפעל לורדסטאון הנטוש (הגם שנתח נכבד מסכום הרכישה מומן, למעשה, על-ידי הלוואה בהיקף של 40 מיליון דולר שג'נרל מוטורס העניקה לה). שנה לאחר מכן רכשה החברה את הזכויות הקנייניות לטנדר החשמלי W-15 שפותח במסגרת פרויקט Workhorse, ובתמורה  GM קיבלה 10% מן הבעלות בלורדסטאון מוטורס.

    באותה שנה, עוד לפני שייצרה כלי רכב אחד, התמזגה לורדסטאון עם חברת ארנק בורסאית לצורך הנפקת SPAC וכך נרשמה בבורסה בניו יורק לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר. בתחילת השנה שעברה החלו להתפרסם דוחות וידיעות אודות מעשי הונאה במניות ערך שמבוצעים לכאורה על-ידי החברה וטענות לפיהן היא מטעה משקיעים על ידי הצגת ביקוש מוגזם לכלי הרכב שלה. בסמוך לאחר מכן, למרות הכחשות החברה, פורסם שהיא נמצאת בסכנה לפשיטת רגל, מה שהוביל לפיטורי המנכ"ל ובכירים בהנהלת החברה.

     

    עכשיו זה רשמי: יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון היא יצרנית רכב
    לורדסטאון מוטורס הציגה אב-טיפוס של טנדר חשמלי בשנת 2019 והבטיחה להשיק אותו בשנת 2020. בסופו של דבר החל הייצור הסדרתי רק לקראת סוף השנה שעברה, וקצב ייצור משמעותי יותר יתקיים רק כעת, לאחר עסקת המכירה לפוקסקון. אפשר, לכן, לסכם את הסיפור של החברה הזאת בדרך הבאה מבלי לחטוא לאמת: מנכ"ל של מיזם שנתמך ברובו על-ידי יצרנית רכב מגייס קבוצת משקיעים ראשונית כדי למנף את המיזם הזה (שננטש בינתיים על-ידי היצרנית לטובת התרכזות בפרויקטים "בתוך הבית") ומתחיל למכור חלום. המוצר עדיין לא ממש קיים, אבל הקבוצה רוכבת על הסנטימנט החיובי החזק כלפי רכב חשמלי כל הדרך להנפקת ענק בבורסה, משתמשת בכסף כדי להתחיל לייצר את המוצר, ואז משתחררת מאחד מנכסי הליבה הפיזיים העיקריים של כל יצרנית רכב אמיתית: מתקן הייצור.

    בשורה תחתונה, המוצר של החברה הזאת – טנדר חשמלי בגודל בינוני (במונחים אמריקנים, פחות או יותר בגודל של שברולט סילברדו) – אשר פותח במקור בסיוע של יצרנית רכב ותיקה, ייוצר בסופו של דבר בקבלנות על-ידי ספקית משנה. ומה למדנו מכל זה? שאם חבורת להטוטנים – כשרוניים ככל שיהיו – יכולה להביא לעולם רכב חשמלי בייצור סדרתי, מאליו ברור שלחברות מבוססות ורציניות כמו אפל, סוני, גוגל, אמאזון, וואווי או שיאומי – ואפילו לחברות קטנות מהן – בוודאי ובוודאי אין בעיה להיות גם יצרניות רכב.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.