• Ad
  • פלטפורמת רכב חשמלי של פוקסקון
    החברה שבונה את 'אייפון' עבור אפל ואת 'אקסבוקס' של מיקרוסופט מסתערת על תעשיית הרכב החשמלי במלוא העוצמה. גל חברות אלקטרוניקה מנסות את כוחן בייצור רכב.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פוקסקון (Foxconn), יצרנית הרכיבים האלקטרוניים אשר בין השאר בונה את 'אייפון' ומכשירים אחרים של אפל, את 'אקסבוקס' של מיקרוסופט, וכן מחשבים ומכשירים סלולרים של מספר שמות מותג מן המובילים בעולם – נכנסת בעוצמה רבה אל תעשיית הרכב החשמלי.

    (עדכון 18 מאי 15:30)

     

     

    היום (ג'), במסיבת עיתונאים וירטואלית משותפת, פרסמו פוקסקון וחברת 'סטלנטיס' – האיחוד של פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן. פרטים אודות הקמת שותפות שנקראת Mobile Drive אשר תפעל כספקית רכיבים לתחום הרכב (Tier 1). מוביל דרייב תפתח ותיצר מערכות תוכנה וחומרה הן עבור סטלנטיס והן עבור יצרניות רכב אחרות, ואלה יכללו יישומים מבוססי בינה מלאכותית, תקשורת בתקן 5G, שירותי קישוריות, "הזדמנויות מסחר אלקטרוני ושילובם בסביבת הנהג", וחיבור של כל אלה לשאר מערכות הרכב.

    פרסום זה מגיע כשבוע בלבד לאחר כריתת ברית עם יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית פיסקר (Fisker) לפיתוח פלטפורמה חדשה לרכב חשמלי וייצור משותף של מכוניות בארצות הברית, וזמן קצר לאחר חשיפת שותפות עם חברת הסטרט-אפ הסינית בייטון (Byton), שגם היא מפתחת רכב חשמלי מתקדם. בנוסף, פוקסקון כרתה שותפות חדשה לייצור רכב בסין עם יצרנית הרכב השאפתנית ג'ילי, והשתיים מקימות מפעל ענק משותף.

    פוקסקון היא חברה טאיוואנית, ולמרות זאת היא פעילה מאד ומוערכת מאד בסין, שם היא מעסיקה יותר ממיליון עובדים במספר מפעלי הרכבה. כמעט בכל הפרויקטים שבהם פוקסקון מעורבת היא מקפידה להימצא "מאחורי הקלעים", על אף שבחלק מן המקרים היא מייצרת מוצרים מוגמרים שנמכרים תחת כמה משמות המותג הגדולים והמפורסמים ביותר בעולם. בנוסף ל'אייפון' ול'אייפד' של אפל, ול'אקסבוקס' של מיקרוסופט, פוקסקון מייצרת מכשירים סלולריים ומוצרים נוספים שנמכרים תחת השמות של 'וואווי' ו'שיאומי', רכיבים עבור מחשבים ניידים ואישיים שנמכרים תחת מותגי 'לנובו', 'אייסר' ו'דל', והיא מוכרת שבבים ("צ'יפים"), לוחות אם ומערכות אלקטרוניקה מורכבות לאמזון, סיסקו, גוגל, HP, אינטל, מוטורולה, נינטנדו, סגה, סוני, טושיבה, 'ויזיו' ועוד.

    בתעשיית הרכב נרשמה אכזבה לנוכח הציפיה המוקדמת שהשותפות החדשה עם סטלמטיס תבנה מכוניות מוגמרות שישאו את שמות המותג של פיאט-קרייזלר ואולי גם של פיג'ו-סיטרואן. זאת מכיוון שפוקסקון, אשר פיתחה בעצמה פלטפורמה מודולרית מודרנית לרכב חשמלי – שנקראת MIH, יכולה, ומן הסתם גם מעוניינת, לבנות עליה מכוניות חשמליות (הפלטפורמה שהיא הרכיב המרכזי ברכב), וההשערה הייתה שהם גם יהיו אחראים לעיצוב המכוניות, לחלקים ורכיבים מכאניים ואלקטרוניים, כמו גם לניהול שרשרת האספקה עבור המיזם, למעט שיווק המכוניות.

     

     

    מכל מקום, Mobile Drive היא חברה שרשומה בהולנד והינה פרי של משא ומתן שהחל בין פוקסקון לבין פיאט קרייזלר לפני למעלה משנה אך יישומו נדחה עד לאחר הקמת 'סטלנטיס' בינואר השנה.

    שותפות כזאת, אם תסתכם רק בבניית מערכות לרכב ולא כלי רכב מוגמרים, לא תסייע לסטלנטיס, שסובלת מייצוג עלוב מאד בשוק הסיני בכלל ובפרט בפלח השוק החשמלי החשוב והצומח במהירות. למרות שכיום זה שוק הרכב הגדול ביותר בעולם רק 3% מהכנסות סטלנטיס מגיעות משם.

    פוקסקון הציגה באוקטובר האחרון אב-טיפוס לפלטפורמה לרכב חשמלי שאותה פיתחה, וזו עשויה להוות בסיס למכניות החשמליות של המיזם המשותף.

    ה"אס" המעניין ביותר בשרוול של פוקסקון, שיש לו משמעות אסטרטגית בתעשיית הרכב החשמלי העולמית, הוא הבטחה להציג "סוללת מצב מוצק" כבר בשנת 2024, ואם זה יתממש מדובר בסוללה שתאפשר טעינה מהירה מאד ואורך חיים ארוך משמעותית מזה שמוכר לנו מסוללות ליתיום-יון.

     

     

    נלחמת בארבע חזיתות

    שלושת המיזמים הסינים של פוקסקון, עם ג'ילי, בייטון ועם סטלנטיס, נתמכים בסבירות רבה על ידי הממשלה הסינית, ואסור לזלזל ביחסים המיוחדים של פוקסקון עם ממשלות מקומיות ועם הממשלה הפדרלית בזכות היותה מעסיק ענק בסין. ככל הידוע, ומן הסתם נדע על כך עוד בהמשך, פוקסקון שואפת להימצא במיקום מאד ייחודי בתעשיית הרכב העולמית – בין מקומה הטבעי כספקית חלקים (Tier 1) לבין היותה יצרנית רכב בהיקף מלא (OEM). אין כיום בעולם אף חברה שנמצאת בפוזיציה הזאת (מגנה, במידה צנועה, נמצאת שם כמי שמייצרת מכוניות מוגמרות עבור יצרניות רכב, אבל היא לא מוכרת מכוניות תחת שם המותג שלה), ומעניין יהיה לראות אם פוקסקון תתמוך גם במותג עצמאי משלה.

     

    פוקסקון ופיסקר

     

    בנוסף לארבעת המיזמים האלה צפויה פוקסקון לספק חלקים ליצרניות רכב אחרות, רובן קטנות, כמו למשל במסגרת שיתוף פעולה עם חברת הסטארט-אפ ויצרנית הרכב פארדיי אנד פיוצ'ר (Faraday & Future) במסגרת מיזם משותף עם ג'ילי.
    פרויקט מעניין נוסף של פוקסקון, במסגרת שיתוף הפעולה עם פיסקר האמריקנית, אמור להביא לעולם בשנת 2023 מכונית חשמלית מתקדמת למדי שתוצע בארה"ב תמורת 30,000 דולר בלבד (לפני הטבות מס). כאמור, לטובת פרויקט זה פותחה פלטפורמה חשמלית ייעודית (שנקראת FP28), ורוב הסיכויים שהייצור יתחיל במפעל נטוש של יצרנית רכב אמריקנית במדינת וויסקונסין בארה"ב. בהמשך מתוכננים מספר אתרי ייצור נוספים ברחבי העולם, כולל כנראה גם בסין ובהודו, והצפי המצהר הוא להיקף ייצור ראשוני של רבע מיליון מכוניות בשנה. מכוניות אלה יימכרו בצפון אמריקה, אירופה, סין והודו.

    כניסתה של פוקסקון אל תעשיית הרכב מצטרפת לגל מעניין של חברות אלקטרוניקה בפרט וטכנולוגיה בכלל שנכנסות בשנים האחרונות לייצור רכב. תופעה זאת מונעת על-ידי הגידול הדרמטי בתכולת ובערך של אלקטרוניקה בכלי רכב חדשים, ובפרט על-ידי המעבר לייצור רכב חשמלי. בין השאר בולטות במגמה הזאת חברות אלקטרוניקה ומוצרי צריכה כמו 'וואווי' ו'שיאומי' הסיניות, או 'אפל' האמריקנית (שתוכניותיה די מעורפלות בינתיים), וחברות טכנולוגיה כמו 'גוגל' האמריקנית ו'באידו' – מקבילתה הסינית.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון תהיה יצרנית רכב משמעותית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.