• Ad
  • טעינה חשמלית של טסלה
    חברת האנליסטים BloombergNEF חישבה את הירידה הצפויה בעלויות הייצור של סוללות ואת השפעת ההקמה של מפעלי ייצור ייעודיים, ולהערכתה מכונית עם מנוע בעירה תהיה יקרה יותר ממכונית חשמלית בשנת 2027.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשעה שמדענים בכל רחבי העולם, וגם בישראל, נאבקים לפתח את הכימיה האידאלית לסוללות בכלל, ולרכב חשמלי בפרט, נראה שמתרחק מאיתנו תאריך היעד של "יום השוויון", שבו עלויות הייצור של מכונית חשמלית יהיה זהה לזה של מכונית עם מנוע בעירה פנימית.

     

    מכונית חשמלית שברולט בולט

     

    חטיבת המחקר BloombergNEF פרסמה לאחרונה דוח שמנתח את כלל עלויות הפיתוח והייצור של רכב חשמלי ואף לוקח בחשבון מספר גורמים שהיו מעט עלומים עד כה. מסקנת האנליסטים היא שתקנות מחמירות והולכות לצמצום פליטות מאלצות, כצפוי, את יצרניות הרכב למהר יותר ויותר עם פיתוח, ייצור ומכירת כלי רכב חשמליים, ובכל זאת רק בשנת 2026 יהיה זול יותר לייצר מכונית חשמלית גדולה, או טנדר חשמלי, מאשר מקבילם שמונע באמצעות מנוע בעירה, ורק בשנת 2027 תתקיים אותה נקודת מפנה גם עבור מכוניות קטנות וקומפקטיות.

    מחקרים קודמים, שניסו למצוא תשובה לאותן שאלות ופורסמו בשנתיים האחרונות העריכו שנקודת המפנה הזאת תחול כבר בשנת 2023 או 2024, ואסור להקל ראש בדחייה של שנתיים שלוש של התוצאה – מכיוון שהיא תשפיע על תפוצת הרכב החשמלי בעולם וגם על דברים נוספים.

    אין זה סוד שהמרכיב היקר יותר ברכב חשמלי הוא הסוללה, וכן מערכת החשמל שתומכת בניהול שלה. עלות הסוללות עצמן מהווה כיום בין 25% ל-40% מסך העלות של רכב חשמלי, אך לעומת זאת כל שאר רכיבי מערכת ההנעה של רכב חשמלי זולים יותר. מכוניות חשמליות זוכות לסובסידיות ברוב מדינות אירופה, ועד לא מכבר זכו גם להטבות גדולות בסין – שהייתה המדינה הראשונה למנף את המהפכה הזאת לטובת תעשיית הרכב שלה.

    המחקר החדש של BloombergNEF הוזמן על ידי חברת Transport & Environment, ארגון ללא כוונת רווח שפועל בבריסל, בלגיה, ומקדם אג'נדה של צמצום פליטות מזהמים והגנה על כדור הארץ. הדוח מציין שהמחיר לצרכן של מכונית חשמלית ממוצעת באירופה עומד כיום על 33,300 אירו (131,500 שקלים לפני סובסידיות) לעומת מחירה של מכונית בעירה ממוצעת שהוא 18,600 אירו (73,500 שקלים). מדינות אירופה מעניקות, כאמור, סובסידיות לרוכשי רכב חשמלי (בבריטניה מתקיים כעת דיון ציבורי נוקב בגלל כוונת המדינה לצמצם את הסיוע הזה), אך בגלל משבר קורונה חלקן מסבסדות גם רכישה של מכוניות חדשות עם מנועי בעירה.

    לפי המחקר של BloombergNEF צפויות שתי הטכנולוגיות להגיע בשנת 2026 לנקודת שוויון ומכוניות משני הסוגים צפויות לעלות כ-19,000 אירו. בשנה שלאחר מכן יוסיף מחירן של מכוניות חשמליות לרדת, ועד לשנת 2030 תעלה מכונית חשמלית ממוצעת 16,300 אירו לפני מס. לעומת זאת – מכונית עם מנוע בנזין תעלה בסוף העשור 19,900 אירו.

    לקריאה נוספת: ב.מ.וו. מבטיחה אב טיפוס לסוללת מצב מוצק עד לשנת 2025

     

    טעינת רכב חשמלי

     

    כאמור, התחזית של BloombergNEF פחות אופטימית מאלה שנחזו עד לא מכבר על-ידי אנליסטים אחרים. בדוח שפרסמו אנשי בנק ההשקעות UBS בחודש אוקטובר האחרון הם העריכו שתוספת העלות של ייצור מכונית חשמלית בגלל מרכיב הסוללה תעמוד על 1,900 דולר בלבד עד לסוף השנה הבאה, ותעלם לגמרי עד לשנת 2024. המשותף לכל האנליסטים הוא צפי להמשך מגמת ההוזלה של סוללות חשמליות בשנים הבאות, ולהערכת אנשי BloombergNEF המחיר של קילוואט שעה של יחידת אחסון חשמלי צפוי לרדת ב-58% עד לסוף העשור ביחס לנקודת המוצא בשנה שעברה (שנת 2020). "הגביע הקדוש" אליו שואפת כעת התעשייה, היא ירידה אל מתחת לרף של 100 דולר לקילוואט שעה, אשר צפויה לדעת רבים מן האנליסטים כבר בשנה הבאה (ולדעת BloombergNEF עלולה להתעכב).

    לקריאה נוספת:

    המכונית החשמלית שלך תספק חשמל לרשת

    טויוטה תשיק בקרוב מכונית חשמלית שתיטען תוך 10 דקות

    אגב, אחת הסיבות לעלות הגבוהה יחסית של סוללות לרכב חשמלי היא אמצעי הייצור המוגבלים עדיין, כמו גם העובדה שהשוק כולו נשלט על-ידי מספר קטן של ספקים. יצרנית הסוללות הגדולה בעולם כיום היא CATL הסינית, וספקיות בולטות אחרות הן LG Chem הדרום קוריאנית, פנסוניק היפנית ו-BYD הסינית. מצב זה עורר את ממשלות אירופה והאיץ אותן להשקיע מיליארדי אירו בתמיכה בהקמת מפעלי ייצור לסוללות לרכב חשמלי ברחבי היבשת.

    חדשות טובות לאוהבי החשמליות

    נזכיר שבדוח של USB נאמרו דברים מאד ברורים לאוזני יצרניות הרכב: "יצרניות רכב שמנסות להיאחז במכירות ש כלי רכב עם מנועי בעירה מסתכנות בהתחזקות של יריבות כמו טסלה ופולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אשר התחייבה להשקיע 33 מיליארד אירו בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות… לא נותרו הרבה סיבות לרכוש מכונית עם מנועי בעירה אחר שנת 2025", נכתב שם.

    כזכור, גם אילון מאסק, מנכ"ל טסלה הוסיף את חלקו לעידוד תומכי הרכב החשמלי לפני כשמונה חודשים, ב"יום הסוללה", כאשר הציג דור חדש של סוללות עם תכולת אנרגיה גבוהה במיוחד ועמידות גדולה יותר למחזורי טעינה רבים. טכנולוגיה זאת, אשר אמורה להבשיל בתוך כשנתיים (תאריכי היעד סביב אילון מאסק נוטים להידחות, אבל רוב הפנטזיות שלו הופכות למציאות).

    באותו מעמד נגע מאסק בשתי נקודות חשובות שקשורות במחירי הסוללות, האחת מהן היא עלות חומרי הגלם הנדירים כמו קובלט, והאחרת היא שיטות הייצור. לגבי החומרים, ראשית לכל צפויה בעתיד כימיה שתסתמך פחות על קובלט וניקל, ובמקביל צפוי שיפור דרמטי בכושר המחזור של סוללות – עד רמה של כ-100% מן המינרלים והמתכות היקרות, ולגבי שיטות הייצור – טסלה הציגה חזון לתהליך הרכבה אוטומטי יעיל במיוחד, שיוזיל את העלויות.

    לקריאה נוספת: פולקסווגן פיתחה עמדת טעינה ביתית דו-כיוונית לרכב חשמלי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.