• Ad
  • אילון מאסק מבטיח סוללה מהפכנית שתאפשר בניית מכוניות חשמליות פחות יקרות. טסלה תייצר בעצמה את הקתודות ואת תאי הסוללה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחרי שבועות של ציפייה דרוכה בתוך כדי השתוללות חסרת תקדים של מניית 'טסלה' ערכו אמש (שעון ישראל) טסלה ואילון מאסק את מפגש המשקיעים השנתי תחת הכותרת "יום הסוללה".

     

     

    בימי קורונה, בהם כל החברות שמבקשות לבצע מצגות ופרזנטציות פומביות מתחבטות איך "לתת הופעה" הוכיחו מאסק ואנשיו שאפילו בתחום הזה יש להם מה לחדש: ההצגה, כשמה כן היא, בוצעה על במה בשטח הפתוח שסמוך למגרש חניה לא גדול במיוחד, וכמה עשרות מוזמנים ישבו דרוכים במכוניות מתוצרת טסלה וצפרו בצופרים במקום למחוא כפיים. כמובן שה"הופעה" שודרה במקביל בשידור אינטרנטי, ואפשר לצפות בכולה כאן.

     

     

    החדשות החשובות של מאסק – מי שבין השאר חולל את המפנה המשמעותי ביותר בתעשיות הרכב החשמלי והאנרגיה המתחדשת בעידן שלנו – נוגעות בראש ובראשונה בהבטחה לטכנולוגיית סוללה חדשה שתציע ביצועים משופרים ועלויות נמוכות יותר – עד כדי הפחתה של 56% במחיר יחידת אחסון אנרגיה.

    מעבר לחומרים ולשיטת הבנייה של הסוללה, הפחתת המחיר תושג גם בזכות ייצור תעשייתי בהיקף גדול שיביא יתרון לגודל, ובמקביל יעוצבו מכוניות חשמליות באופן שבו הסוללה תהיה חלק ממבנה המרכב שלהן – מה שיביא להפחתת משקל והוזלת עלות הייצור הכוללת של מכונית חשמלית.

     

     

    בשורה תחתונה, חשובה מאין כמותה, מאסק הבטיח שבתוך שלוש שנים תשיק טסלה מכונית "משכנעת" שתעלה 25,000 דולר (בארה"ב לפני מיסים או הטבות), אלא שמאסק עדיין צריך לשכנע אותנו שהוא והחברה שלו עומדים בלוחות זמנים מובטחים שלהם – מה שכמעט לא קרה, לצערנו, עד היום.

    עקב אכילס: מחיר הסוללות

    הסיבה המשמעותית ביותר לקצב האיטי שבו נכנסו מכוניות חשמליות לחיינו ב-15 השנים האחרונות היא מחיר הסוללות ותכולת האנרגיה הנמוכה שאפשר לאגור בהן. במחירים אלה, ועם חרדת טווח אופיינית למי שמגיע ממכונית ששורפת דלק – מכוניות חשמליות התקשו לעמוד עד כה בתחרות.

    מאסק הבטיח אתמול שטסלה תציג סוללה שלא מבוססת על קובלט – מחצב יקר ונדיר שכרייתו, בתנאים שמפרים זכויות אדם, גורמת גם לנזק סביבתי לא מבוטל. הוא הבטיח גם תהליך ייצור חדש ומפעל ייעודי לייצור קתודות לסוללות, וגם יחידת כוח חדשה למודל S, אשר עשויה להגיע למהירות של 320 קמ"ש.

     

     

    כל החידושים שטסלה מתחייבת להם יביאו, לטענת מאסק, לירידה של 56 אחוז במחיר לקילוואט-שעה, ולהוזלת עלויות הייצור ב-69 אחוזים, ובמקביל יהפכו את הסוללות לחזקות פי שישה ויגדילו את טווח הנסיעה של המכוניות ב-16%.
    צוואר הבקבוק של טסלה בכל הקשור לסוללות נובע, לטענת מאסק, מכך שמפעלי הייצור של יצרניות הסוללות בעולם כיום לא יכולים לעמוד בביקוש העולמי, וזה עלול למנוע מטסלה את האפשרות להרחיב את הפעילות שלה (בכל התחומים, לא רק ייצור רכב) ב-30-40% כפי שמתוכנן כרגע.

    כיום רוכשת טסלה את הסוללות שלה בעיקר מפנסוניק, וזה לא יסתיים מחר בבוקר, אבל כחברת אנרגיה היה ייצור עצמי של סוללות אחד היעדים החשובים של מאסק וטסלה. בעתיד הקרוב, כך מבטיח מאסק – טסלה תייצר את הסוללות החדשות שלה בעצמה, וזה יפחית משמעותית את העלויות עבורה ויקרב את מחיר המכירה של מכוניות חשמליות מתוצרתה לזה של מכוניות מונעות במנועי בעירה.
    טסלה תקים מפעל קתודות חדש לסוללות בצפון אמריקה, כחלק מהמאמץ לייעל את תהליכי הייצור ולהוזיל עלויות, ובמקביל היא משפרת את תהליך הייצור עצמו, כאשר היעד שלה הוא להשיג הוזלה בשיעור 76% במחיר הקתודות. כאמור, אחד החידושים החשובים הוא ביטול מוחלט של שימוש בקובלט בקתודות.

    תאי הסוללה החדשים שטסלה תייצר בעצמה יהיו קלים יותר לייצור, עם פחות חלקים, וזרימת האנרגיה בתוכן תבוצע בדרך שתפחית את החום. ברמת התא תושג יעילות אנרגטית גבוהה פי חמישה, והחברה צפויה להתחיל לייצר את התאים החדשים האלה במפעל גיגה וואט בפרימונט, קליפורניה. לדברי מאסק, המפעל ישיג בתוך כשנה היקף ייצור של 10 גיגה וואט במסגרת פיילוט, 100 גיגהוואט בשנת 2022, ו-3 טרה-וואט בשנת 2030.

     

     

    מאסק הזכיר לקהל שהחברה עדיין עובדת על תהליך הציפוי היבש של האלקטרודות ("אנחנו לא אומרים שזה לגמרי בכיס שלנו. יש עוד הרבה עבודה לעשות"), אבל הוא הבטיחה הפחתה בפקטור של 10 ב"טביעת הרגל" הפחמנית ושל כמות האנרגיה שנדרשת בתהליך הייצור.

    היות שמדובר בטסלה ברור שאי אפשר לצפות לפחות מכך שאפילו תהליך הייצור של סוללות חשמליות יהיה מהפכני. ואכן, אנשי החברה הבטיחו אתמול שבמפעל יוטמע תהליך ייצור עם "אפס עצירות" שבו ינוע התאים ברציפות לאורך קו הייצור "כמו בכביש מהיר ריק מתנועה". אפילו בתחום זה הבטיח מאסק ש"טסלה תהיה ראשונה מעל כולם בתהליך הייצור".

     

     

    אגב, לא מיותר להזכיר שבבעלותה של טסלה יש מכרה ליתיום במדינת נבאדה, אשר לטענתה יכול לספק מספיק חומר גלם כדי להניע את כל הרכבים החשמליים בארצות הברית. טסלה גם ממחזרת 100 אחוז מכלי הרכב שלה בעזרת חברות ייעודיות, ואף מפעילה פיילוט משלה בנבדה גם בתחום הזה.

    טסלה עדיין לא סגרה כנראה מיקום סופי להקמת מפעל הקתודות החדש, אך מאסק אומר שטכנולוגיית הסוללות החדשה, ומפעל הקתודות, יאפשרו לייצר מכונית חשמלית שמחירה לצרכן יהיה 25,000 דולר. בין השאר, יעד המחיר הזה, ושיפור ביצועי המכונית, יושגו על-ידי הפיכת מארז הסוללה לחלק אינטגרלי מן המכונית עצמה, מה שיאפשר להפחית 370 חלקי מרכב, לארוז את תאי הסוללה ביעילות גבוהה יותר, להפחית ב-10% את משקל המכונית, ולהאריך את טווח הנסיעה שלה ב-14%.

     

     

    בלי ציניות, ראוי להזכיר שמאסק הבטיח הבטחה דומה, ליעד מחיר כזה, כבר בשנת 2018, וגם אז הוא אמר שזה יקרה בתוך שלוש שנים. לא מיותר להזכיר גם שמאסק מבטיח לייצר, "בטווח הארוך" 20 מיליון כלי רכב בשנה, שזה בערך כפול ממספר כלי הרכב שמייצרת כיום פולקסווגן – קבוצת הרכב הגדולה ביותר בעולם.

    אז אפשר כמובן להתייחס להצהרות של מאסק כ"לא מדויקות", ולרמת האמינות של לוחות הזמנים שלו כמו לזו של פוליטיקאים ישראלים, אבל מצד שני – מאסק הוא מאסק: איש שהגאונות האקצנטרית שלו הצעידה את תעשיות הרכב, האנרגיה והחלל יותר מזו של כל אדם בודד אחר בעידן שלנו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יום הסוללה: טסלה נפטרת מהקובלט ותציע מכונית ב-25,000 דולר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.