Ad

מינהל הבטיחות הכריח את ג'נרל מוטורס להחליף כריות-אוויר ב-6 מיליון טנדרים וקרוסאוברים

עוד גל תיקונים בפרשת 'טקאטה': אנשי GM התנגדו, אבל הם ייאלצו להשקיע 1.2 מיליארד דולר כדי להחליף כריות-אוויר בדגמי שברולט, GMC וקאדילק
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

למרות התנגדותה של ג'נרל מוטורס היא הודיעה השבוע שתקבל את פסיקת מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני (NHTSA) אשר הורה לה להחליף כריות-אוויר מתוצרת טקאטה בכמעט 6 מיליון טנדרים מדגמי שברולט סילבראדו, GMC סיירה, שברולט טאהו, שברולט סאברבן, שברולט 'אוולאנש', GMC יוקון וקאדילק אסקלייד משנות הדגם 2007-2014.

 

 

דרישת מינהל הבטיחות תעלה לג'נרל מוטורס כ-1.2 מיליארד דולר, שהם כשליש מן הרווח הנקי של החברה השנה.

כידוע לכל מי שעוקב אחר "פרשת כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה" – יצרנית הכריות היפנית ניסתה לחסוך כסף על מנגנוני הניפוח של כריות-האוויר מתוצרתה, ולכן פיתחה חומר נפץ שמבוסס על חנקת אמוניום – אותו חומר שהרים לפני מספר חודשים לאוויר חצי מן העיר בירות שבלבנון. אנשי טקאטה, וכמה משותפיהם, בעיקר אנשי הונדה, ידעו לאורך השנים שמדובר בחומר נפץ לא יציב ובעייתי, אבל הסתירו את המידע הזה מן הרשויות ואף שיקרו לגביו, והתוצאה היא עשרות הרוגים, מאות פצועים קשה, והקריאה לתיקון הגדולה והיקרה ביותר בתולדות תעשיית הרכב העולמית.

החל משנת 2016 ניסו אנשי ג'נרל מוטורס ארבע פעמים לדחות או למנוע את רוע הגזירה, בטענה שמנגנוני הניפוח של כריות האוויר שמותקנים בכלי רכב תוכננו בדרך ייחודית ושונה ממנגנונים אחרים, ולכן הם לא מהווים סכנה לנהגים ולנוסעים בהם. אלא שאנשי ה-NHTSA האשימו בתגובה את אנשי ג'נרל מוטורס בהעמדת האינטרס הכלכלי שלהם לפני הבטיחות של לקוחותיהם.

באחת הפעמים שבה ניסו אנשי ג'נרל מוטורס לשכנע את מינהל הבטיחות להימנע מקריאה לתיקון הם טענו שבפועל התפוצצו בתאונות שונות כמעט 67,000 כריות-אוויר בלי שמנגנוני הניפוח שלהן גרמו לפציעות, ובהזדמנות נוספת צרפה את נתוני הניסויים שביצעו אנשי חברת גרומן ב-4,270 מנגנונים כאלה, וגם בהם – טענו אנשי ג'נראל מוטורס, לא התגלו פגמים.

אנשי מינהל הבטיחות, לעומת זאת, טוענים שלפי ההסכם שנחתם בשנת 2015 מול חברת טקאטה, לפני שזאת פשטה רגל כתוצאה מן הפרשה, הוסכם להחליף את כל מנגנוני הניפוח שמבוססים על חנקת אמוניום.

 

 

משמעות ההחלטה היא שכל מנגנוני הניפוח מתוצרת טקאטה שמבוססים על חומר נפץ מסוג חנקת אמוניום חייבים להיות מוחלפים בארה"ב, ולכך עשויה להיות השפעה דרמטית על הליכים משפטיים, חלקם גם בישראל, שמתנהלים כנגד יצרניות רכב שונות. בשנים האחרונות, כולל גם בתביעות ייצוגיות שהוגשו כנגד יצרניות רכב שונות, מנסות יצרניות רכב לטעון שאין דין סוג אחד של מנגנוני ניפוח – כאלה שיוצרו בטכנולוגיה מסוימת ובמפעל ספציפי, כדין מנגנוני ניפוח אחרים אשר אמנם מכילים את אותו החומר אבל הונדסו בדרך אחרת ונארזו במפעל שונה.

ל-NHTSA לקח אמנם 4 שנים כדי להגיע להחלטה הסופית, ובשלב זה היא נוגעת לסוג מנגנוני הניפוח שבו השתמשו אנשי ג'נרל מוטורס בדגמי טנדרים ספציפיים – אבל יש בכך בשורה חשובה למיליוני בעלי רכב נוספים, וככל הנראה גם בשורה לא טובה, ויקרה, למספר יצרניות רכב נוספות.

אנשי מינהל הבטיחות מסרו בהודעה לעיתונות שהם ניתחו נתונים רבים שהוצגו להם, ובכלל זה ביצעו גם ניתוח הנדסי וסטטיסטי וערכו "בדיקות הזדקנות" ובחנו ממצאים ונתונים מן השטח. ו"בהתבסס על מידע זה… NHTSA הגיע למסקנה שמנגנוני הניפוח המדוברים של ג'נרל מוטורס, לאחר שנחשפו לאורך זמן לחום וללחות, יוצרים סיכון לאותו סוג פיצוץ (קטלני) שנגרם על-ידי מנגנוני הניפוח מתוצרת טקאטה". המינהל הקציב לג'נרל מוטורס חודש בודד בלבד כדי להודיע ללקוחות שלהם על תחילת ביצוע הקריאה לתיקון.

אנשי ג'נרל מוטורס, בתגובה, הודיעו ש"למרות שהחברה סבורה שאין צורך בקריאה לתיקון על סמך הרישומים העובדתיים והמדעיים, היא תעמוד בהחלטת NHTSA… ביטחונם ואמונם של מי שנוהגים בכלי רכב מתוצרתנו ניצב לנגד עינינו בכל מה שאנחנו עושים בג'נרל מוטורס", נמסר בהודעה של החברה.

 

 

אם ברשותכם כלי רכב מן הדגמים ושנות הייצור האלה – למען הזהירות המונעת כעדאי לפנות ליבואנית, חברת יוניברסל מוטורס, ולקבל מהם הזמנה לביצוע החלפת הכריות על-חשבון יצרנית הרכב, או אישור פוזיטיבי לפיו הכל תקין והם לוקחים אחריות על כל תקלה עתידית או נזק לאדם.

במקרה של בעיות נא פנו אלינו לכתובת: Editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad