• Ad
  • ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך
    רוב בעלי מאזדה כנראה שלא יפוצו בכלל, עורכי הדין הולכים הביתה עם 1.2 מיליון שקלים, ולחלק מן הנפגעים יש רק 60 ימים כדי להימלט ממלכודת משפטית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    תביעות ייצוגיות הן כלי חשוב כדי לאזן, ולו במעט, את יחסי הכוחות הלא שקולים בין יצרניות ויבואניות הרכב לבין בעלי רכב שנפגעים מכשלים סדרתיים שבאשמת היצרניות. למרבה הצער – חלק מן התביעות משרתות את עורכי הדין שמגישים אותן ואת היצרניות – אבל לא את כל הנפגעים.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    כך, למשל, אם אתם הבעלים של אחד מדגמי מאזדה משנות הדגם 2013-2021 וציפוי העור על גלגל ההגה, ידית ההילוכים או ידית בלם היד ברכב שלכם מתפוררים – יש מצב שלא רק שלא תקבלו שום פיצוי – התביעה הייצוגית שהוגשה כביכול בשמכם תמנע מכם כל אפשרות לתבוע את מאזדה ואת נציגיה.

    מוקדם יותר השבוע פורסם פסק דינה של השופטת יעל טויסטר ישראלי מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד בתביעה ייצוגית שבה נטען קיים פגם אסתטי חמור וסדרתי בכמה מדגמי מאזדה שגורם לדהייה או קילוף של העור שמכסה את גלגל ההגה, ידית בלם היד וידית ההילוכים בחלק מרמות הגימור.

    השופטת טויסטר אישרה הסכם פשרה שנחתם בין עורכי הדין שהגישו את ההליך לבין מאזדה ונציגיה, אלא שהתוצאה המצערת היא שרוב הנפגעים כנראה נותרו בלי שום פיצוי. חמור מכך: סביר שרוב הנפגעים כלל לא יודעים שהוגשה בשמם תביעה, שההסדר הזה פוגע בהם כלכלית, ושעורכי הדין שפעלו בשמם הולכים הביתה עם שכר טרחה בגובה 1.2 מיליון שקלים.

    אחד הנעלמים בפרשה הזאת הוא מספר כלי הרכב שיזכו לפיצוי בפועל. עורכי הדין מדברים אמנם על פוטנציאל ל-100,000 מכוניות שנפגעו אבל את מלוא שכר הטרחה שלהם הם יקבלו גם אם יתוקנו רק 881 כלי רכב. מדובר בהפרש של יותר משני סדרי גודל, וזה לא עניין של מה בכך.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

    התפוררות

    התביעה הייצוגית כנגד מאזדה ונציגיה הוגשה בספטמבר 2021 ונטען בה לכשל ייצור שמדבר בעד עצמו. ברור שדיפון עור על גלגל ההגה, ידית ההילוכים וידית בלם היד לא אמור להתפורר, וברור גם שאופן תחזוקת הרכב או היקף הנסועה שלו לא רלוונטיים לתופעה הזאת. כתב התביעה כלל את חוות דעתו של השמאי דני גורביץ אשר, בין השאר, הפנה אל עלון שירות טכני שבו מתארים אנשי מאזדה את התקלה ומנחים את מוסכי השירות כיצד לטפל בה.

    בעלוני השירות נכתב במפורש שהכשל אותר בדגמי מאזדה 3 שיוצרו בשנים 2014-2016, מאזדה 6 שיוצרה בין 2014 ל-2017, מאזדה CX-5 שיוצרו בין 2013-2016, ו-CX-3 שיוצרו בין 2016-2021 (עלונים אחרים מתייחסים גם לשנות ייצור אחרות).

    מאזדה ודלק מוטורס דחו כמובן את הטענות וטענו מצידן שלא מדובר בפגם סדרתי אלא לכל היותר בתופעה שעלולה להיגרם "בחלוף שנות השימוש כתוצאה ממגע ידני באביזרי סביבת הנהג".

    לאחר תגובת התובעים יצאו הצדדים להליך גישור שבסיכומו נחתמה פשרה מבלי שנציגי מאזדה הודו בעובדות.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    תיאור הסדר הפשרה בפסק הדין נגוע כנראה בטעות מפני שנכתב בו שקבוצת הנפגעים מוגדרת כמי שגיל הרכב שלהם במועד פסק הדין עולה על 8 שנים (כלומר משנות הדגם 2017 ומטה), אלא שמתווה הפיצוי שמתואר בהמשך, מציג סיפור אחר. לפי פסק הדין, מאזדה ונציגיה יחליפו על חשבונם את גלגל ההגה, ידית מוט ההילוכים וידית בלם היד שבהם קיימת תופעה של קילוף/דהייה בכל רכבי מאזדה שגילם נמוך מ-6 שנים ממועד מסירת הרכב (כלומר משנת הדגם 2019 ואילך), וזאת למרות שלגבי כל הדגמים, למעט מאזדה CX-3 – מדובר בכלל בשנות ייצור מוקדמות יותר. תנאי הזוי נוסף הוא שכלי הרכב האלה גמאו פחות מ-160,000 קילומטרים.

    במילים פשוטות, התועלת של ההסדר הזה היא רק לבעלי רכב משנות הדגם 2019-2021 מפני שכלי רכב אחרים ממילא מכוסים במסגרת אחריות היצרנית או שהתופעה לא רלוונטית אליהם.

    בנוסף, במהלך תשעה חודשים בלבד – כלומר עד לספטמבר 2024 – מורחבת אותה אחריות גם לכלי רכב שגילם נמוך מ-8 שנים, וגם זה רק בתנאי שהם נסעו פחות מ-160,000 קילומטרים.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

    מה הקשר בין כמות הנסועה לבין קילופים של ציפוי העור? כנראה שאין קשר אבל זאת דרך טובה להיפטר מנפגעים.

    ומה לגבי בעלי מאזדה 3 ומאזדה 6 שיוצרו בין 2013-2016? בעיה שלהם. ובעלי CX-5 משנות הייצור 2013-2016? בעיה שלהם. ובעלי CX-3 שיוצרו עד לשנת 2017? נו, מה לא מובן כאן? אמרנו לכם: זאת בעיה שלהם!

    אגב – איך אמורים בעלי מאזדה עם קילופי עור לדעת שהם כלולים בכלל בהסדר הזה? טוב ששאלתם: דלק מוטורס תפרסם איפה שהוא בנבכי אתר האינטרנט השיווקי שלה הודעה מתאימה (תחת הלשונית "שירות"), אך בעלי רכב נדרשים להקליד את מספר הרישוי של הרכב שלהם כדי לבדוק אם הוא כלול בהסדר.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    תחייכו. אכלתם אותה

    כרגיל במצבים כאלה, פסק הדין מהווה מה שנקרא בשפה משפטית "מעשה בית דין", ובשפה של בני אדם זה אומר שברגע שמאזדה ודלק מוטורס עומדות בהתחייבויות המאוד מצומצמות שהן לקחו על עצמן – אף אחד לא יוכל לתבוע אותן באף הליך משפטי אחר בישראל.

    אז מה יעשה מי שהרכב שלו נסע עד כה 170,000 קילומטרים או שהרכב שלו כבר בן 8 שנים ויום אחד?

    יחפשו את החברים שלהם.

    ומה עם עורכי הדין?

    בהסדר הפשרה המקורי נקבע שהם הולכים הביתה עם שכר טרחה בהיקף של 1,199,956 שקלים בתוספת מע"מ, וש-75% ממנו ישולמו להם באופן מיידי, וזה אפילו אם אף נפגע לא יגיע למוסך של מאזדה עם גלגל הגה מתקלף.

    אנשי היועצת המשפטית לממשלה ניסו לתקן מעט את העיוות הזה והזהירו שייתכן שבמציאות יממשו רק מספר מצומצם מאד של חברי קבוצה את ההטבה. לנוכח זאת הם הציעו ששיעור שכר טרחת עורכי הדין ייגזר מהפיצוי בפועל שישולם לחברי הקבוצה ולא משווי תיאורטי. בנוסף הם הציעו ליידע את חברי הקבוצה לגבי הסכם הפשרה לא רק באמצעות אתר האינטרנט של מאזדה ומודעות בעיתונים יומיים אלא גם באמצעות דיוור אישי.

    השופטת טויסטר לא קיבלה את שתי הדרישות ההגיוניות האלה, אבל דווקא בהסדר הפשרה עצמו מצוי סדק צר שדרכו יכולים מי שנפגעים מן ההסדר להציל את עצמם – אם הם רק יבינו מבעוד מועד את חומרת מצבם.

    תנאי לאישור ההסדר הוא שאם 50 נפגעים או יותר יודיעו לבית המשפט שהם לא מעוניינים להיכלל בקבוצת התובעים הייצוגיים, ובית המשפט יתיר להם לפרוש מהקבוצה, דלק מוטורס ומאזדה יוכלו לבטל מצידן את ההסדר.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    התובעים והנתבעים טוענים שהשווי של החלפת כל ה"סט" של גלגל הגה, ידית הילוכים וידית בלם יד הוא 3,405 שקלים ושהגודל התיאורטי של כל קבוצת הנפגעים הוא 100,000 מכוניות. במקרה כזה, אם מאזדה תחליף את כל האביזרים לכל הנפגעים אין ספק שהתביעה תניב לבעלי הרכב ערך מכובד של 340 מיליון שקלים.

    אבל מה יקרה אם רק 100 נפגעים יקבלו פיצוי בפועל ואחרים בכלל לא צריכים תיקון או שהם כן צריכים תיקון ולא יקבלו אותו?

    העובדה היא שעורכי הדין, וגם השופטת, צופים אפשרות כזאת (אחרת היו מסכימים ששכר הטרחה שלהם ייגזר באחוזים מן הערך האמיתי), ולכן נקבע שמחצית שכר הטרחה (כ-600,000 שקלים) תשולם באופן מיידי, והמחצית האחרת תשולם רק לאחר שימומשו הטבות בהיקף של שלושה מיליון שקלים (ולא 340 מיליון או 34 מיליון).

    מימוש הטבות בסך שלושה מיליון שקלים – לפי המפתח שהציגו התובעים והנתבעים לבית המשפט, מייצג תיקון של 881 מכוניות בלבד מתוך צי פוטנציאלי של 100,000 כלי רכב, וזה עלול להוביל לשתי מסקנות שכל אחת מהן גרועה מן האחרת. האפשרות הראשונה היא שכל המהומה הזאת היא על לא מאומה – ואין בכלל בעיה אמיתית שדרשה את כל ההתעסקות המשפטית הזאת. במקרה כזה "הקורבן" האמיתי הם מאזדה ודלק מוטורס שנאלצו לשלם כמה מיליוני שקלים רק כדי להוריד מטרד מן הגב שלהן.

    אפשרות אחרת, גרועה עוד יותר, היא שהמספר האמיתי של כלי רכב שניזוקו גדול הרבה יותר אבל הסדר הפשרה "תפור" באופן שמקפח את רוב הנפגעים. אם אפשרות זאת תתברר כנכונה התוצאה היא שימוש בכלי של תביעות ייצוגיות באופן שמשיג בדיוק את התוצאה ההפוכה מזו שלשמה הוא נועד.

    יש גם אפשרות שלישית, והלוואי שהיא הנכונה: קיימים אלפי נפגעים, רובם יקבלו פיצוי הולם, ושכר הטרחה של עורכי הדין מתגמד לעומת התועלת הציבורית. הבעיה היא שבית המשפט לא טרח להציב אף מבחן לתוצאה, ולא דרש מן הצדדים לפרסם באופן פומבי את מספר הנפגעים הסופי שייהנו מהסדר הפשרה. בהיעדר פרסום פומבי שכזה מוטל צל כבד על מוסד התובענות הייצוגיות כולו.

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    אז מה לעשות?

    אם במאזדה שלכם יש קילוף של העור שמצפה את גלגל ההגה, ידית בלם היד או ידית ההילוכים, והרכב שלכם בן 6-8 שנים – יש לכם רק 9 חודשים כדי לדרוש פיצוי. לאחר מכן תוכלו לחפש את החברים שלכם.

    אם הרכב שלכם נסע כבר יותר מ-160,000 קילומטרים או שהוא בן 8 שנים ויום (או יותר) אתם יכולים לחפש את החברים שלכם כבר היום, אבל לכל הפחות תוכלו להימלט מן המלכודת המשפטית אם תודיעו לבית המשפט שאתם מבקשים להיות מוחרגים מן ההסדר הזה. הודעות החרגה יש לשלוח בכתב למזכירות בית המשפט (בדואר או בפקס) עם העתק רשום לעורכי הדין שהגישו את התביעה – אבל חשוב להזדרז מפני שלצורך זה יש לכם 60 ימים בלבד.

     

    הסדר הפשרה דופק אתכם? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

     

    לקריאה נוספת:

    ניצחון אדיר לבעלי הרכב: סטלנטיס תחזיר כסף לנפגעי כשל האוריאה

    האם דגמי יונדאי וקיה משמיעים רעשי פיצוץ בגלל הצטברות אדי דלק?

    כשל מסוכן בהיגוי של מיצובישי אאוטלנדר החדש: ומה לגבי ניסאן?

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • ההגה וידית ההילוכים במאזדה שלך מתקלפים? זאת בעיה שלך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.