• Ad
  • האם מנועי ה-2.4 ליטר של יונדאי וקיה מתפגרים גם בישראל?
    למרות תלונות רבות וקריאות לתיקון שבוצעו בחו"ל, יונדאי וקיה לא מבצעות בישראל קריאות לתיקון של מנועים שלהן. לטענתן, שעליה ייאבקו בבית המשפט - אין בישראל "תופעה" של מנועים פגומים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעקבות תובענות ייצוגיות שהוגשה בישראל כנגד יונדאי וקיה בקשר למנועי ה-2.0 ליטר של דגמי סונטה ואופטימה ההיברידיות הוגשה לאחרונה גם בקשה לתובענה בנוגע למנועי ה-2.4 ליטר שמניעים בעיקר את דגמי 'סנטה פה' ו'סורנטו' של שתי היצרניות.

     

    האם מנועי ה-2.4 ליטר של יונדאי וקיה מתפגרים גם בישראל?

     

    בקשת האישור החדשה הוגשה על-ידי עורכי הדין יאמן מסאלחה, צחי פיסטל ועדי ערמן, אשר הגישו את גם התובענות בנושא מנועי ה-2.0 ליטר של יונדאי וקיה, וזאת מספר חודשים לאחר שתובענה דומה מאד בנוגע למנועי ה-2.4 ליטר, אשר הוגשה בידי עורך הדין דוד מזרחי, נמחקה בהסכמת הצדדים.

    כבר בתחילת הדברים חשוב להדגיש שיונדאי וקיה נדרשו לבצע בארצות הברית קריאות לתיקון של מנועי 2.0 ו-2.4 ליטר פגומים, ואף נתבעו והגיעו לפשרות בתביעות ייצוגיות שהוגשו כנגדן. שם, בארה"ב ובקנדה, הן מתקנות על חשבונן מנועים שכשלו, מפצות בפיצוי כספי בעלי רכב ששילמו מכיסם על תיקונים, והאריכו את אחריות היצרן לכל אורך חיי הרכב. מצד אחד – יונדאי וקיה טוענות – וזה גם מה שהביא למחיקת התובענה הקודמת בנושא מנועי ה-2.4 ליטר בישראל – שמנועים ששווקו אצלנו יוצרו במפעל אחר ואין בהם את הכשל הסדרתי שנמצא בארצות הברית. מצד שני – במערכת TheCar התקבלו בשנים האחרונות מספר תלונות של בעלי רכב שטוענים שמנועי ה-2.4 ליטר שלהם כשלו ללא התראה מוקדמת למרות שטופלו באופן סדיר.

    בשלב זה מסרבת 'כלמוביל', יבואנית יונדאי לישראל, להגיב להליך המשפטי החדש, ואילו מחברת 'טלקאר', יבואנית קיה, נמסר בתגובה ש"טלקאר וקיה לא מכירות בכל בעיה במנועים נשוא התביעה בישראל, ושיעור התקלות בהם נמוך ולא מעיד על קיומה של תקלה סדרתית או אחרת. לא היה מקום להגיש את התביעה הייצוגית בנדון, אשר הועתקה מהליכים בארה"ב".

     

    מה השתבש במנועים של יונדאי וקיה?

    בין אם התקלות במנועי יונדאי וקיה קיימות רק במנועים שיוצרו בארה"ב ובין אם הן נפוצות יותר – אין ספק שמבחינת יונדאי וקיה מדובר בנזק עצום – כלכלית וגם תדמיתית. מבלי להיכנס לפירוט טכני, הכשל שבו הכירו היצרניות בארה"ב ובקנדה משלב כנראה בין תקלת הנדסה ובחירת חומרים לבין תקלת ייצור (או רק אחת מבין השתיים). התוצאה היא שהטלטלים והבוכנות במנועי ה-2.0 וה-2.4 ליטר לא מקבלים מספיק שימון, ולכן נהרסים. הנזק של הלקוחות גדול ומחייב במקרים רבים החלפת מנוע, וזאת הוצאה שנעה בסדרי גודל של בין 15,000 ל-25,000 שקלים בממוצע.

     

    האם מנועי ה-2.4 ליטר של יונדאי וקיה מתפגרים גם בישראל?

     

    בבקשת האישור לתובענה בנושא מנועי ה-2.4 ליטר נכתב שמדובר ב"פגם מובנה, חמור, סדרתי, בעל משמעויות בטיחותיות דרמטיות, ויקר מאוד לתיקון", ובהקשר הזה חשוב לומר אמירה עקרונית ולא פחות דרמטית: ייתכן שבסופו של דבר לא יצליחו התובעים בכל התביעות בישראל להוכיח את טענותיהם, ויתברר שיונדאי וקיה צודקות בכך שמדובר בתקלות שקיימות רק בארצות הברית. אבל אם יוכח שאנשי יונדאי וקיה מסתירות תקלות ידועות להן שקיימות גם בישראל – המשמעות תהיה שהקוריאנים מבדילים בין דם לדם ושבטיחות אזרחי ישראל פחות חשובה להם מזאת של אזרחי ארצות הברית.

    מנוע שכושל באמצע נסיעה מסכן את יושבי הרכב וגם את משתמשי הדרך האחרים, וזאת הסיבה שמינהל הבטיחות בדרכים בארה"ב אילץ את יונדאי וקיה לבצע קריאה לתיקון של מנועים. למרות זאת, שתי היצרניות לא הכריזו עד היום על אף קריאה לתיקון של מנועים בישראל. האם מדובר ב"ניהול סיכונים" שמבוסס על היכרות עם האימפוטנטיות של משרד התחבורה שלנו, או באמונה טהורה ושלמה שבאמת אין בעיה? נקווה שהאפשרות השנייה נכונה מפני שהמשמעות של האפשרות הראשונה קשה מאד.

    ובחזרה אל בקשת האישור, שבה נטען שהתקלה הסדרתית מתקיימת בעיקר בדגמי יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו מהדור השלישי, משנות הדגם 2012-2020, אשר מונעים באמצעות מנועי 2.4 ליטר בנזין מדגם G4KJ. "פגם מובנה חמור זה", נטען שם, "מוביל לכשל במנוע ללא כל התראה מוקדמת ו/או חיווי כתוצאה מחוסר שימון מסבי הטלטל של המנוע ו/או כתוצאה מפגם בחומר ממנו עשויים מסבי טלטל המנוע ו/או מסיבה אחרת. כתוצאה מכך מדובר בשעון מתקתק המוביל לנזק קריטי למנוע הרכב, פעמים רבות תוך כדי תאוצה או נסיעה בדרך…

    הגם שהמשיבות מודעות היטב לקיומו של הפגם מזה מספר שנים, בוחרות הן שלא לפעול ליידוע פוזיטיבי של בעלי הרכבים על חשיפתם לפגם המסוכן, שבמקרי קיצון אף עלול להביא לשריפה במנוע הרכב; לא לפעול לבדיקה/תיקון יזום של הפגם; לא להציע לטפל בפגם על חשבונן כשזה מתגלה; וכן לא להאריך את תקופת האחריות בגין פגם זה".

    התובענה נסמכת, בין השאר, על חוות דעתו של מהנדס הרכב יניב מוסלי, אשר בדק את אחד המנועים שכשלו וקבע שהנזק הסופני שנגרם לו, ואילץ את בעלי הרכב להחליף מנוע, נובע מתקלה ובעיית שימון. מוסלי מזכיר גם את הסימפטומים שבהם נתקלו בעלי הרכב – ואלה דומים מאד למה שתואר בתביעות בארצות הברית – וגם את אחת משיטות התיקון שננקטו שם כדי למנוע את הבעיה – שינוי הרגישות של חיישן נקישות המנוע ועדכון תוכנת מנורת "בדוק מנוע".

     

    האם מנועי ה-2.4 ליטר של יונדאי וקיה מתפגרים גם בישראל?

     

    כמו בפרשת מנועי ה-2.0 ליטר גם כאן טוענים כמעט כל הנפגעים שהם לא קיבלו כל התרעה על מחסור בשמן, אף נורית לא נדלקה ואף צליל אזהרה לא נשמע. לטענתם, החשיפה הראשונה שלהם לבעיה הייתה, במקרה הטוב, צליל נקישות מן המנוע – וזה מעיד על כך שהנזק כבר נגרם. בחלק מן המקרים התרחש הכשל במנוע זמן קצר לאחר טיפול תקופתי.

    עוד טוענים התובעים ש"המשיבות מודעות היטב לקיומה של התקלה האמורה, בפרט בשים לב לכך כי הן פרסמו לגביה חוזרים טכניים ואף ביצעו קריאות לתיקון בחו"ל, אך בישראל הן בוחרות שלא לקחת אחריות על הפגם ודורשות, במפגיע, מבעלי הרכב אשר פונים אליהם, כי יתקנו את הפגם על חשבונם, על אף העלויות הכבדות הכרוכות בכך".

    יונדאי וקיה, ונציגותיהן בישראל, אמורות להגיש את תגובתן לבקשת האישור במהלך החודש הבא, ואנחנו נעדכן כאשר יהיו התפתחויות חשובות בפרשה. בינתיים, אם אתם הבעלים של יונדאי או קיה עם מנוע 2.4 ליטר משנות הדגם 2012-2020 וברכב שלכם התגלתה תקלת מנוע כזאת, כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם מנועי ה-2.4 ליטר של יונדאי וקיה מתפגרים גם בישראל?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.