• Ad
  • עשרות תלונות של בעלי רכב עשויות להעיד על תופעה יקרה לתיקון, ובעיקר מסוכנת. בעקבות התביעה המקורית כנגד יונדאי נוספה תביעה דומה כנגד קיה. היצרניות טרם השיבו לטענות ותלונות חדשות מוסיפות לזרום
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני כחמישה חודשים פרסמנו כאן כתבה אודות טענות לכשל סדרתי במנועי ה-2.0 ליטר של יונדאי סונטה היברידית משנות הייצור 2015-2020, וזאת בעקבות בקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה בנושא כנגד יונדאי ונציגתה בישראל, חברת כלמוביל. באותה כתבה העלנו אפשרות שתקלה דומה תתקיים גם במנועים דומים שמותקנים במכוניות מדגם קיה אופטימה מאותן שנות ייצור.

     

     

    בעקבות הכתבה התקבלו עד כה במערכת TheCar עשרות תלונות של בעלי רכב – רובם המוחלט בעלי יונדאי סונטה ומיעוטם בעלי קיה אופטימה, אשר טוענים שנאלצו להחליף מנועים שהתפגרו ללא התראה מוקדמת ולשאת בנזקים של בין 19,000 ל-32,000 שקלים. רוב הפונים מתארים כשלים זהים לאלה שתוארו בבקשה לתובענה הייצוגית, כלומר נקישות ורעשים שנשמעו מכיוון המנוע או מנועים שפלטו עשן והפסיקו לפעול, וגרירה למוסך שלאחריה הסתבר שהמנוע פעל בלי שמן ולכן נהרס.

    אחדים מן המתלוננים טוענים בפנינו שנאלצו להחליף מנוע פעמיים בעקבות אותם סימפטומים, ואחדים טוענים שהמנועים שלהם כשלו למרות שהמכוניות שלהם טופלו "לפי הספר" – כלומר שהתקלה לא נבעה מהזנחה כלשהי מצידם או אי ביצוע טיפולים שגרתיים.

    עורכי הדין יאמן מסאלחה, צחי פיסטל ועדי ערמן, אשר הגישו את התובענה כנגד יונדאי, הגישו בחודש אוגוסט האחרון בקשה מאד דומה גם כנגד קיה. אנחנו, מצידנו, לאחר שלא זכינו להסבר ענייני מצד חברת כלמוביל, המתנו בסבלנות לתגובתן של יונדאי וכלמוביל לבית המשפט כדי ללמוד מהן אם יש ממש בטענות שנטענו, ולכל הפחות להבין כיצד נראים הדברים מן הצד שלהן.

    לאחרונה הסתבר שכולנו נצטרך לקחת נשימה עמוקה ולהתאזר בעוד קצת סבלנות: בהסכמת הצדדים נעתר בית המשפט לבקשתן של יונדאי ונציגתה בישראל ואישר להן דחיה במועד הגשת התגובה עד ל-6 בינואר הבא, כלומר בעוד כחודש וקצת. לקיה יש כשלושה שבועות נוספים, עד לסוף ינואר הקרוב, אם לא יהיו דחיות נוספות.

     

     

    הבעיה של התמשכות ההליכים היא לא הסקרנות או הסבלנות אלא שכמעט מידי שבוע נוחתת אצלנו תלונה נוספת של בעל או בעלת רכב שניצבים בפני דילמה לא קלה. רוב המכוניות שבעליהן פנו אלינו נרשמו בישראל בשנת 2017, כלומר שהן בנות 5 או יותר, ויש גם מכוניות משנות הדגם 2016 ואף 2015. החלפת מנוע במכונית כזאת היא לא רק הוצאה משמעותית אלא גם סכום שמהווה אחוז נכבד מערך המכונית ובעלי הרכב מתלבטים כיצד לפעול.
    ויש גם בעיה נוספת, הרבה יותר חמורה. בבקשה לתובענה נטען שבחו"ל הכריזו יונדאי וקיה על נהלי בדיקה ותיקון שלא מבוצעים בישראל, כלומר שהבעיה לא נפתרת באופן יזום או מעצמה אלא מוסיפה, כך נטען, לפגוע בכלי רכב נוספים. אם הטענות נכונות ואכן מדובר בכשל סדרתי הרי שהתקלה צפויה להוסיף ולהתרחב גם אל לקוחות נוספים שנוסעים ברכב ועדיין לא חושדים בדבר.

    מן התלונות שנאספו אצלנו, ומסקר שערכנו בין חלק מן המתלוננים, עולה שהתקלה מתגלית בבת אחת וללא התראה מוקדמת, בחלק מן המקרים אפילו זמן קצר לאחר שהמכונית יצאה מטיפול שגרתי שבו הוחלף שמן המנוע. בעלי רכב לא מעטים טוענים שאף נורה לא נדלקה ואף צפצפה לא השמיעה אפילו מארש קטן לפני שהם החלו לשמוע נקישות ורעשים מן המנוע עצמו.

    הניסיון מלמד שהליכים משפטיים אורכים זמן רב, וההמלצה שלנו לכל בעלי יונדאי סונטה וקיה אופטימה מן השנתונים 2015-2020 היא לצאת מן השאננות ולנקוט בגישת "הזהירות המונעת". אנחנו מציעים לכל בעלי הרכב האלה לגשת ממש כרגע למכוניות שלהם, לבדוק את מפלס השמן, ולהמשיך לבדוק שמן באופן קבוע לכל הפחות אחת לחודש או יותר גם אם המכונית מטופלת כסדרה במוסך מורשה. נכון – ההמלצה הזאת נכונה לכל בעל רכב עם מנוע בעירה: נסיעה עם מפלס שמן נמוך או בלי שמן הורסת מנועים. אבל כאשר מעיינים בחוות הדעת של מהנדס הרכב יניב מוסלי אשר צורפו לשתי הבקשות, נראה שבמנועים האלה עלולה להיות תקלת תכנון או ייצור נקודתית שעדיף שלא לאפשר לה לגרום נזק. אגב, תביעות דומות הוגשו כנגד יונדאי וקיה גם בארצות הברית והן מצוטטות בבקשות לתובענה הייצוגית.

     

     

    לנו יש בקשה מעורכי הדין של יונדאי וקיה אשר עמלים כעת על ניסוח התגובות לבית המשפט. אנא מכם, גם אם התבקשתם על-ידי לקוחותיכם לדחות על הסף את כל הטענות – בבקשה אל תטענו שתקלה כזאת אינה תקלה בטיחותית שלא מסכנת חיים. מסקר שביצענו בקרב חלק מן הפונים אלינו עולה שכמחצית מן המשיבים נתקעו עם הרכב שלהם במקום מסוכן, לדעתם, והוא נגרר משם למוסך. כ-21.4% מן המשיבים טוענים שהם גררו את הרכב למוסך לאחר שנתקעו איתה במקום בטוח, אלא שבאותה מידה הם היו עלולים להיקלע לסיטואציה אחרת. כל מנוע שכושל באמצע נסיעה עלול לגרום לתאונה, ואף אחד מכם, עורכי הדין היקרים, לא היה רוצה שמישהו מיקיריו יימצא בסיטואציה כזאת. אז אנא.

    אין טעם לפרט כאן שוב את מנגנון וסיבת הכשל במנועים האלה כפי שהם מתוארים על-ידי מהנדס הרכב יניב מוסלי בחוות הדעת שהוגשו, ומי שמתעניין יכול לקרוא על כך כאן. כן כדאי להזכיר שהכשל שמתואר – או גורם אחר – אחראים ככל הנראה גם לתופעה אחרת שגם לגביה התקבלו אצלנו תלונות של בעלי רכב: הרס הממירים הקטליטיים בעקבות חדירת אדי שמן לממיר.

    אנחנו ממתינים לתגובות של יונדאי וקיה ונשתדל לעדכן אודות התפתחויות בפרשה. אם אתם בעלי מכוניות מדגמי יונדאי או קיה עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר ונתקלתם בבעיה דומה – כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מנועים של יונדאי סונטה וקיה אופטימה ההיברידיות ממשיכים להתפגר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.