בשבוע שעבר דיווחנו כאן על קנסות בהיקף של מאות מיליוני דולרים שהטיל מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני על יונדאי ועל קיה בגלל שהתרשלו בדיווח ותיקון תקלות סדרתיות במנועים שלהן, והנה הוכחה שהמסר עבד: יונדאי הכריזה אמש על קריאה לתיקון של 130,000 כלי רכב שיוצרו בין 2011 ל-2016 בגלל כשל של מסבים ומוט חיבור בתוך המנועים.
כעת מסתבר שבחלק ממנועי ה-1.6 ליטר, 2.0 ליטר ו-2.4 ליטר – למעשה רוב המנועים שיונדאי וקיה מייצרות – עלול להתקיים כשל תכנון או כשל ייצור סדרתי שגורם לבלאי מואץ של מסבים או של מוט חיבור – ככל הנראה במערכת התזמון – ול"בריחה" של מוט החיבור ממקומו אשר עלולה לגרום לכך שהוא ינקב את בלוק המנוע וכמובן יגרום לנזק מוחלט שלו. במינהל הבטיחות הפדרלי חוששים ממצבים שבהם ניקוב בלוק המנוע יגרום לנזילת שמן שתגרום להתלקחות מנועים. אנשי יונדאי זיהו את קבוצת המנועים החשודה כפגומה והכריזו על קריאה לתיקון של 130,000 כלי רכב בארצות הברית, וזה לא אומר שישנם כלי רכב נוספים כאלה מחוץ לארצות הברית אבל גם לא אומר שאין.
הדגמים שנקראים לתיקון הם: סנטה פה משנת הדגם 2012 (שיוצרו בין 10 בינואר 2012 ל -3 ביולי 2012), ולוסטר משנות דגם 2015 ו-2016 (שיוצרו בין 26 במאי 2014 ועד ל-13 ביולי 2016), וסונטה היברידית משנות הייצור 2011 עד 2013 וכן 2016 (יוצרו 25 בפברואר 2015 עד 25 באפריל 2016). צריך לומר שהפיזור הרב של הדגמים והמנועים הוא לכל הפחות משונה, ומצמצם מאד את הסיכוי שמדובר בתקלת ייצור מקומית. למרות זאת, אנשי יונדאי טוענים שהייתה בעיית ייצור מקומית, אותה תקלה שגרמה לכשל האחר באותם מנועים, ובגללה נותרו בתהליך הייצור שבבי מתכת שסתמו מעברי שמן במנוע. כתוצאה מכך נגרם גם בלאי למסבים, שהוא זה שעומד מאחורי התקלה המדווחת.
החשש הוא שמדובר רק בקצה קרחון, ולמעשה התופעה נפוצה הרבה יותר, ואולי אף קיימת תקלה ברכיב ספציפי שמותקן במנועים שונים (אחד המסבים, למשל, או מוט החיבור) אשר מגיע אל קו הייצור ממספר ספקים שונים, שרק אחד מהם כשל. פיזור המנועים ותאריכי הייצור עלול לנבא שבעתיד הלא רחוק אנחנו צפויים לשמוע על קריאה לתיקון דומה אצל קיה, שמשתמשת במנועים דומים, ואולי גם להרחבת היקף הקריאה לתיקון למספר רב יותר של כלי רכב.
במסמכים שפורסמו באתר של NHTSA נכתב שבעלי רכב שהמנוע שלהם נפגם צפויים לשמוע קולות לא שגרתיים של דפיקות מן המנוע, ובמקרים מסוימים ידלקו על לוח המכשירים נורות אזהרה עוד לפני כשל מנוע או שריפה. הבדיקה של מינהל הבטיחות בוצעה – וצריך לומר שהיא לקחה הרבה מאד זמן (כמעט שלוש שנים) – בעקבות עתירה שהוגשה על-ידי ארגון צרכנים, וזאת לאחר שבמינהל הצטברו כבר תלונות של יותר מ-3,000 בעלי רכב על שריפות מנועים, ונצבר מידע אודות 103 פצועים והרוג אחד.
בעלי הרכב שנוגעים בדבר יקבלו הודעות בעוד כחודש וחצי, אלא שזה יקרה בוודאות רק בארצות הברית, שם, כאמור, יונדאי כבר חטפה את הסטירה שלה ולא תיקל סיכונים נוספים. מה יהיה בשאר מדינות העולם, והאם מדובר בכשל שקיים גם בישראל? רק לאנשי יונדאי וקיה פתרונים. התיקון עצמו, אגב, כרוך בבדיקת המנועים במוסך של רשת השירות של יונדאי, החלפת מסבים במקרה שניזוקו, והתקנת מערכת לזיהוי נקישות שתתריע מפני בלאי כזה אם יתקיים בעתיד.
צרות בצרורות
כמאמר הפתגם העממי: "כאשר יורד גשם הוא נשפך", ובנוסח אחר: "צרות באות בצרורות". כאילו שלא הספיקה ליונדאי פרשת המנועים הבוערים והנה רודפת אותה תקלה סדרתית נוספת, הפעם במערכות הבלמים של 'קונה' החשמלית ו'נקסו' המימנית.
אתמול (ג') פרסמה יונדאי קריאה לתיקון של 40,000 מכוניות מדגמי 'קונה' חשמלית שיוצרו בין מאי 2019 לנובמבר 2020, ושל 10,138 'נקסו' מימניות שיוצרו בין ינואר 2018 לנובמבר 2020, וזאת לצורך תיקון תקלה סדרתית במערכת הבלמים. במכוניות אלה מותקנת מערכת בלימה רגנרטיבית, אשר אוספת אנרגיה חשמלית ומוליכה אותה לסוללה בעת בלימה. אנשי יונדאי גילו פגם בתוכנה של מערכת הבלימה, גם כאן מדובר בסכנה לשריפה, והם יתקנו אותה במסגרת הקריאה לתיקון. קיה, אגב, תתקן 1,895 מכוניות מדגם 'סול' החשמלי בגלל אותה תקלה. אנשי יונדאי וקיה לא דיווחו על תאונות או נפגעים כתוצאה מפגם זה.
לא מיותר להזכיר שיונדאי כבר פרסמה לפני כשבועיים קריאה אחרת לתיקון של יותר מ-74,000 מכוניות מדגמי 'קונה' חשמלית ברחבי העולם, וזאת לאחר שיותר מתריסר כלי רכב כאלה עלו באש בקוריאה, בקנדה ובמדינות שונות באירופה בשנתיים האחרונות.
נתקלתם בתקלת מנוע דומה? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com