• Ad
  • האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?
    עיצוב סביבת הנהג של הקרוסאובר החשמלי החדש שוולוו תחשוף בקרוב חושף גם את הפילוסופיה החדשה של וולוו שלא סומכת יותר על הנהג האנושי ומכינה אותו לעידן הנהיגה האוטונומית. בין לבין עלולה להיות תקופת כאוס מסוכנת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבוע שעבר חשפה וולוו קדימון לקרוסאובר החשמלי החדש שלה, EX90, אשר ייחשף פומבית בעוד כשבוע וחצי, ב-9 בנובמבר. EX90 הוא מחליפו החשמלי של הקרוסאובר הגדול של וולוו, XC90 שיוחלף גם על-ידי גרסת הנעת בעירה מחושמלת כלשהיא. הוא בנוי על פלטפורמת SPA2 החדשה של וולוו, שמשמשת גם את 'פולטסטאר', וייבנה לצד 'פולסטאר 3' במפעל של וולוו בארה"ב.

     

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

     

    וולוו עדיין לא פרסמה תמונות רשמיות של הקרוסאובר החדש – התמונות שמעטרות את ראש הכתבה הזאת הן של דגם התצוגה 'ריצ'ארג' שכנראה מעניק השראה לדגם הסדרתי, אלא של לוח המכשירים וסביבת הנהג של XE90, ואנחנו לא לגמרי בטוחים אם זה מייצג צעד גדול קדימה או שני צעדים לאחור. מצד אחד, אנשי וולוו מצהירים ש-EX90 תהיה "המכונית הבטוחה ביותר בתולדות וולוו", ומבטיחים שהמערכות האלקטרוניות המתוחכמות של הרכב יצמצמו את המעורבות שלו בכל סוגי התאונות ב-9% ובתאונות שמסתיימות בפציעה קשה או במוות ב-20%, וזאת בוודאי התחייבות רבת משמעות. מצד שני – סביבת הנהג החדשה לא כוללת כפתורים פיזיים אלא מעט כפתורי מגע, ותפעול רוב המערכות מבוצע באמצעות מסך המגע המרכזי.

    כזכור, אך לפני כשבוע הכריז מנכ"ל חטיבת פולקסווגן שהחברה שבראשה הוא עומד הפיקה לקחים מתגובות שליליות שקיבלה ממשתמשים לגבי כפתורי המגע שהוצגו עם הדור השביעי של 'גולף', ושבדגמים הבאים יוחזרו המתגים הפיזיים, לכל הפחות על גלגל ההגה. וולוו מציגה כעת צעד גדול בדיוק לכיוון ההפוך, אבל חכו רגע – זה עוד הרבה יותר מסובך ממה שאתם חושבים…

    בקדימון החדש של וולוו מוצג כאמור העיצוב של סביבת הנהג – לוח המכשירים לכל הפחות – וזו נראית נקיה לגמרי מכפתורים ונשלטת, כמקובל בימינו, על-ידי מסך מגע גדול מימין לנהג ומסך קטן מעל גלגל ההגה. הבעיה הגדולה של כל המסכים האלה היא שכאשר נהג רוצה להפעיל פונקציה כלשהי הוא לא יכול להמשיך להביט אל כל מה שנמצא לפניו ולהתרכז בנהיגה בעת שהוא מסיט יד ואצבעות אל כפתור פיזי. כך, במקום להשתמש בחוש המישוש מבלי להסיח את הדעת מן הנהיגה – נהג נאלץ להסיט מבט כדי להפעיל את מיזוג האוויר או את מערכת השמע גם בעזרת חוש הראיה.

     

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

     

    מצד שני, אנשי וולוו מספרים שהמכונית החשמלית החדשה שלהם תהיה טעונה בכמות בלתי נתפשת של אלקטרוניקה, ואף יותר מכך: יהיה לה "חוש שישי" שילמד, או לכל הפחות ישער, מה הנהג רוצה או צפוי לעשות, והמכונית תנגיש לו את האפשרות לבצע את זה. לדוגמא – אם בחוץ שורר מזג אוויר חם מאד, והנהג צפוי להגביר את עוצמת המיזוג – האלקטרוניקה של וולוו (אולי באמצעות בינה מלאכותית ואולי סתם על-ידי תכנות מראש של קביעות הגיוניות) תציג על המסך המרכזי את ממשק תפעול מיזוג האוויר כך שכל מה שהנהג יידרש לעשות זה לאשר את הגברת הקירור. במהלך נסיעה "ישרה ואופקית" יוצגו נתונים שקשורים למערכת השמע, למשל, וכאשר יש תזכורת ביומן שצריך להתקשר למישהו יוצג ממשק המשתמש של הטלפון.

    וולוו מכנה את פילוסופיית העיצוב והאינטראקציה עם הנהג שלה "מה שאתה צריך – מתי שאתה צריך את זה", ואנשי וולוו "מוכרים" את כל הפיצ'רים הנחמדים האלה כ"הכנה לעידן הנהיגה האוטונומית" (שנראה כרגע חמקמק ומתרחק יותר ויותר). כך מתוארת הפילוסופיה הזאת בהודעה לעיתונות שהחברה פרסמה: "המכוניות כיום עמוסות ביכולות, פונקציות וטכנולוגיות חדשות. אנחנו רוצים שהתכונות האלה יהפכו את החיים לקלים ובטוחים יותר במקום ליצור יותר הסחות דעת או בלבול. לכן חיוני שהמכונית תיתן מידע ברור ובהקשר הנכון שלו. בהתאם לכך שמנו בראש סדר העדיפויות את המעבר ממצב נהיגה ידני למצב נהיגה בסיוע (ובעתיד, נהיגה אוטונומית) כך שיהיה חסר מאמץ ואינטואיטיבי…"
    זה נשמע נהדר, אבל תזכירו לנו לרגע מה אמרתם לגבי הסחות דעת? האם באמת אפשר לשפר את בטיחות הנהיגה כאשר מסתערות על הנהג אלף סיבות להסיט את המבט מכל מה שמתרחש סביבו?

     

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

     

    לנו דווקא נראה שהתשובה של וולוו היא בסגנון של "צל"ש או טר"ש", ובתרגום לעברית אזרחית: או שזה יעבוד נהדר, או שנגלה שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות.

    מפני שהפתרון של וולוו לא מגיע מן הכיוון של "לתת לנהג יותר אחריות ולהקל עליו את מלאכת הנהיגה", אלא מן העולמות של "להוציא את הנהג מן המשוואה" ולסמוך על עוד ועוד מערכות אלקטרוניות שיעשו את העבודה במקומו. למעשה – אנשי וולוו אומרים בפה מלא שהם מכינים אותנו לעידן הנהיגה האוטונומית. פילוסופיית הבטיחות החדשה של וולוו, כפי שהיא מסתמנת מן הקדימון ל-EX90, נחלקת למערכות שמוודאות שלנהג יש דופק ומפקחות על כך שהוא די ערני כדי לנהוג, ולמערכות חישה שמבקרות את הסביבה הקרובה והרחוקה של המכונית כדי לשדר לנהג שפע של התרעות מפני מה שמתרחש סביב הרכב.

    בתוך הקוקפיט מותקנות שתי מצלמות שבוחנות כל הזמן את מצבו של הנהג ומתריעות אם הן מזהות שהוא מאבד ריכוז, למשל כתוצאה של עייפות, או אם דעתו מוסחת – למשל בניסיון להבין מה הדבר הבא שעליו לעשות בתפריט כדי להגביר את עוצמת הקירור, או לאן לכל הרוחות נעלמו כל הידיות והכפתורים שהוצבו בעבר על הקונסולה המרכזית.

    מערכת נוספת שמותקנת בתוך המכונית, ועליה בוודאי שאנחנו מברכים, היא מכ"ם שמזהה את הנוסעים ואמור לפתור את הבעיה הקשה של שכחת ילדים ברכב. אם המכ"ם מזהה שהמכונית נעולה ובמושב האחורי נותר ילד או בעל חיים – מערכת המיזוג מופעלת אוטומטית ועל המסך המרכזי מופיעה התראה. האם המערכת גם תשלח התרעות לבעל הרכב? נמתין ונדע.

     

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

     

    בנוסף שודרגה חבילת החיישנים של מערכות הסיוע לנהיגה המוכרות, שתכלול מעתה חמישה חיישני מכ"ם, שמונה מצלמות ו-16 חיישנים קוליים, בהם גם חיישני חניה. לכל אלה נוספה כעת חבילת חיישני לידאר שמשפרת את יכולת החישה של המכונית בתנאי תאורה בעייתיים, למשל בלילה או במזג אוויר סוער, ואנשי וולוו טוענים שחיישנים אלה מסוגלים לזהות צמיג שמונח על הכביש במרחק של 120 מטרים לפני הרכב או הולכי רגל במרחק של עד 250 מטרים במורד הדרך.

    תומאס סטוביצ'ק, מנהל "תחום חוויית המשתמש" בוולוו, מצוטט בהודעת החברה לעיתונות כאומר ש"מכיוון שהמכונית מבינה את סביבתה ואתכם טוב יותר מאי פעם אנחנו משפרים את הבטיחות באמצעות הפחתה של עומס מידע, חוסר התמצאות, והסחות דעת של הנהג… המטרה שלנו היא לספק את המידע הנכון בזמן הנכון. אנחנו רוצים שחוויית הנהיגה תהיה ממוקדת, פשוטה ובטוחה. באמצעות שילוב של חישה חיצונית ופנימית עם תוכנה שפותחה בוולוו אנחנו משיגים רמה חדשה של הבנה עליך ועל העולם הסובב אותך. השאיפה היא שהמכונית תהיה מסוגלת לקרוא כל סיטואציה ולספק לך מידע רלבנטי שמבוסס על הקלט הזה...".

     

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

     

    השאלה שלנו, ככל שמדובר בממשקי המשתמש, היא איך תתפקד EX90 במבחן הסחת הדעת מול XC70 של וולוו מלפני 17 שנים…

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם וולוו צועדת צעד קדימה או שני צעדים לאחור?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.