• Ad
  • איך הגיעו מנועי רוטאקס למלטים איראנים חמושים באוקראינה?
    תעלומה: כיצד ייתכן שהאיראנים בונים כטב"מים חמושים שמונעים באמצעות מנועים מתוצרת 'רוטאקס' האוסטרית, חברה אחות של מותגי קאן-אם וסי-דו?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במהלך החודש האחרון הופל מעל הים השחור מטוס מופעל מרחוק (מל"ט, כטב"ם) מדגם 'מוהאג'ר 6' מתוצרת איראן, בעת שזה שימש את כוחות רוסיה שפלשו לאוקראינה. אנשי הצבא האוקראיני, והאמריקנים שמסייעים להם, נדהמו לגלות שכלי הטייס האיראני מונע באמצעות מנוע מדגם 912 של חברת 'רוטאקס' האוסטרית – חברה ששייכת לחברת 'בומברדיה' הקנדית (BRP) שנסחרת בבורסה בניו-יורק ומוכרת בישראל בזכות מותגי 'קאן-אם' ו'סי-דו'.

     

    איך הגיעו מנועי רוטאקס למלטים איראנים חמושים באוקראינה?

     

    בכתבת סיקור של רשת CNN האמריקנית מוצג כלי הטייס הלא מאויש שנתפס, והדבר המעניין ביותר מבחינתנו, כאמור, הוא שהוא מונע באמצעות מנוע מתוצרת רוטאקס האוסטרית, שהיא אחת הספקיות הבולטות בעולם למנועים תעופתיים מחד ושל רכבי פנאי מאידך. מנועי רוטאקס בתצורות שונות מניעים בין השאר רכבי SBS, קארטינגים, טרקטורונים, אופנועי ים, אופנועי שטח ואופנועים דו-שימושיים, וגם עשרות סוגים ומינים של כלי טייס זעירים ובינוניים כמו אולטרא לייטים, מצנחי רחיפה, מסוקים קטנים ומטוסים קטנים. רוטאקס גם מספקת מנועים למספר יצרניות אופנועים ורכבי פנאי מחוץ לקבוצת BRP.

    כפי שאפשר לראות בברור בכתבה ששודרה ב-CNN – האיראנים כלל לא ניסו להסוות את סוג או את דגם המנוע, ולא מדובר בחיקוי איראני או סיני אלא במנוע מן הסוג שמיוצר במפעל של רוטאקס בגונסקירכן, אוסטריה (רוטאקס מייצרת מנועים גם בסין ובמקסיקו). העניין הוא שבהנחה שהאוסטרים לא מפרים את האמברגו שהוטל על איראן, ולאחר מכן על רוסיה, מנועים כאלה לא אמורים להימצא על מערכות נשק מתוצרת איראן.

     

     

    אנשי בומברדיה הצהירו ש:"BRP לא אישרה ולא נתנה כל אישור למפיצים שלה לספק מנועים ליצרני מל"טים צבאיים באיראן או ברוסיה", אבל במבחן התוצאה מה שהניע את המוהאג'ר האיראני נוצר, כאמור, באוסטריה. כדי לפתור את התעלומה הורתה ממשלת בריטניה ליחידת מודיעין מיוחדת שלה לחקור מה מקור המנועים.

    לפי פרסומים בתקשורת מסתבר שקיים כעת בעולם "שוק שחור" למנועים גנובים מתוצרת החברה, ואנשי בומברדייה טוענים שהחברה שלהם "פתחה בחקירה בעקבות מידע שהגיע אודות גניבות מנועים". לדברי רוטאקס, לפחות 110 מנועים מדגמי 912 ו-914 מתוצרתה נגנבו ברחבי העולם בין שנת 2000 לשנת 2021, ועמוד מיוחד באתר האינטרנט שלהם מוקדש לפרסום המספרים הסידוריים של המנועים הגנובים. ברשימה הזאת מככבת בריטניה עם 33 מנועים שנגנבו מכלי טיס בשטח הממלכה המאוחדת, 29 נגנבו באיטליה, 28 בגרמניה, 13 בספרד ו-4 ברוסיה. איגוד טייסי המיקרולייט הבריטי, ואיגוד המטוסים הקלים בממלכה, הודיעו שהם אוספים מידע אודות הגניבות. וכך עושה גם צוות מיוחד של הממשלה הבריטית שמיועד למאבק בפשע המאורגן.

     

     

    מוהאג'ר 6 הוא מל"ט בגודל בינוני לטווחי טיסה ארוכים שיכול לשהות באוויר כ-12 שעות ברצף. הוא בנוי מחומרים מורכבים ומיועד לסיור אך אפשר לצייד אותו גם בשישה טילי אוויר-קרקע, כלומר שזה מל"ט חמוש. אורכו כ-5.5 מטרים ואורך מוטת הכנפיים שלו כעשרה מטרים. הוא שוקל 600 קילוגרם לפני דלק וחימוש וטווח הטיסה שלו הוא כ-2,000 קילומטרים.

    האיראנים החלו לייצר את דגם 6 בשנת 2018 והוא זכה ל"טבילת האש" שלו בשירות החות'ים בתימן, אבל ביולי 2019 הוא שימש גם כדי לתקוף את הכוחות הכורדים בצפון עיראק. ככל הידוע, הרוסים השתמשו במל"טים האלה גם כדי להנחות מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, מסוג 'שאהד 136', אל מטרות באזור אודסה במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה. לא ברור כמה מל"טים כאלה יוצרו באיראן וכמה מהם מונעים באמצעות מנועים מתוצרת רוטאקס, אבל אם התשובה היא "יותר מ-110" ייתכן שלאוסטרים יהיו בקרוב כמה דברים להסביר.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    איך הגיעו מנועי רוטאקס למל"טים איראנים חמושים באוקראינה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.