• Ad
  • יצרניות הרכב ברחבי העולם נערכות לאפשרות שלא יוכלו לקבל חלקים שמיוצרים בסין, מה שעלול לשבש את ייצור הרכב במזרח הרחוק ואפילו באירופה ובארה"ב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשעה שממשלת סין נאבקת למגר את וירוס ה'קורונה', שבו חלו עד כה עשרות אלפי בני אדם ומאות (או אלפים) מתו, תעשיית הרכב בסין וברחבי העולם נערכת לשיתוק מלא או חלקי.

     

    סין, כיום, היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, וב-11 מן המחוזות שלה מיוצרים מידי שנה כ-28 מיליון כלי רכב (מהם כ-24 מיליון מכוניות נוסעים) – שרובם המוחלט נמכר בשוק המקומי. במחוז חוביי ובעיר ווהאן, שם התפרצה המגיפה, מיוצרים אמנם רק כ-9% מכלל כלי הרכב האלה אבל הוא נחשב למרכז ייצור ולוגיסטיקה של מספר יצרניות רכב זרות, בהן פיג'ו-סיטרואן, ג'נרל מוטורס, ניסאן, רנו, הונדה וטויוטה. מעבר לכך, מאמצי ממשלת סין למיגור הווירוס מאלצים קרוב ל-60 מיליון אזרחים להישאר נעולים בבתיהם, ובכל אחת משלוש ערים מרכזיות נוספות דווחו עד כה יותר מאלף חולים בווירוס.

    "המזל" היחיד של תעשיית הרכב, כמו גם של הכלכלה הסינית בכלל, הוא שמגיפת הקורונה התפרצה בסמוך לחופשה השנתית הגדולה ביותר בסין, חופשת ראש השנה, שלקראתה ממילא מושבתים רוב מערכי הייצור, ולכן הם נערכים לכך מבעוד מועד מבחינת מלאים.
    יחד עם זאת, כל עוד שהשלטונות דורשים מאזרחים להסתגר בבתים, ועד שהממשלה הסינית תצליח להשתלט על העניינים, רוב הלקוחות הפוטנציאלים של כלי רכב חדשים לא צפויים לבצע רכישות, ומגמת ההצטמקות של השוק המקומי, שהחלה כבר לפני כשנתיים, עלולה להפוך לצלילה חדה – ודאי ברבעון הראשון.

    שוק הרכב הסיני, באופן כללי, נחשב לסגור מבחינה זאת שהוא מייצר בעיקר לצריכה מקומית וייצוא הרכב עד היום התמקד ב"שווקים ללא תקינה", כלומר במדינות מתפתחות ברחבי דרום מזרח אסיה, אפריקה, מזרח אירופה ודרום אמריקה. יחד עם זאת, בסין פועלות כמה מיצרניות המשנה הגדולות של תעשיית הרכב. לגדולה ביותר מביניהן, חברת 'בוש' הגרמנית, יש עשרות מפעלים ברחבי סין, מהם שניים בווהאן. גם ליצרניות-משנה גדולות אחרות, למשל ZF ו-Valeo, יש מפעלים גדולים ברחבי סין ומשם הן מייצאות חלקים גם אל קווי הייצור של חלק מיצרניות הרכב וגם למערכי המוסכים העולמיים שמשרתים את צי הרכב העולמי. דובר של חברת בוש מסר בסוף השבוע שמפעלי החברה בסין נותרו סגורים בהוראת הממשלה, אולם הייצור צפוי להתחדש ברובם "במהלך הימים הקרובים".

    אנליסטים של תעשיית הרכב העריכו בסוף השבוע שהתעשייה המקומית והעולמית תוכל לספוג עוד מספר ימים של השבתת מפעלים, אבל אם אלה לא יחזרו לתפוקה מלאה עד לתחילת חודש מרץ צפויים חלק מן המלאים לאזול וייגרמו הפסקות ייצור של דגמים שונים ברחבי העולם.
    נכון לסוף השבוע, דובר מטעם פיז'ו-סיטרואן אמר שהמפעל של החברה בווהאן יישאר סגור לכל הפחות עד ל-14 בפברואר, אם כי פעילות של החברה באירופה "עדיין לא מושפעת מן המצב בסין". לעומת זאת, מנכ"ל פיאט-קרייזלר, מייק מאנלי, אמר ביום חמישי שאם המשבר בסין יתמשך החברה תיאלץ להשבית "בתוך שבועיים עד חודש" את אחד ממפעליה באירופה. מאנלי לא נקב בשם של המפעל הזה, אבל נראה שזאת ראשיתו של "אפקט דומינו" שעלול להשפיע על תעשיית הרכב העולמית.

    דובר של חברת יונדאי הודה שהחברה עצרה בשבוע שעבר חלק מן הייצור של מכוניות במפעליה בדרום קוריאה כתוצאה מעיכוב באספקת רכיבים מסין, ואנליסטים מעריכים שכ-29% מכלל הרכיבים שמותקנים במכוניות מתוצרת יונדאי וקיה מקורם בסין. יצרניות רכב גדולות אחרות עדיין לא מדווחות על שיבושים בייצור מחוץ לסין אבל רובן מסרו שאנשיהן "עוקבים אחר ההתפתחויות". מנהל התפעול הראשי של טויוטה צוטט על-ידי דובר החברה כשאמר שטויוטה "בוחנת מקרוב את מלאי הרכיבים", ואילו בג'נרל מוטורס מדווחים על כך שמינו "צוותים שעובדים מסביב לשעון כדי לטפל במצב ולהימנע מצרות".

    מצד אחד, תעשיית הרכב העולמית למדה את הלקחים של אסון הצונאמי שהיכה בשנת 2004 בחופי בנגלדש, תאילנד ודרום מזרח אסיה, ועוד יותר מכך מאסון רעידת האדמה והצונאמי שהיכה בחופי צפון מזרח יפן וגרם לאסון פוקושימה בשנת 2011. היצרניות משתדלות שלא להיות תלויות באספקה ממקור אחד, ובמקרים כמו זה שלפנינו הן מגבירות את משיכת החלפים ממקורות שלא נפגעו. מצד שני, בייצור רכב מספיק לפעמים שיהיה חסר רכיב אחד כדי שאי אפשר יהיה להשלים בנייה של מכונית שלמה, והתלות בייצור הסיני עלולה, לכן, להיות קריטית.

    מכה לתעשיית הרכב החשמלי

    סין מובילה את העולם בכל הקשור למכירות, וגם לייצור, של רכב חשמלי בכלל ובפרט של רכיבים לרכב חשמלי – בעיקר סוללות ליתיום-יון, מנועים חשמליים, תיבות הילוכים ורכיבים למערכות האלקטרוניות השונות. חברת 'טסלה', אשר חנכה מפעל חדש לייצור רכב בסין רק בשנה שעברה, כבר הודיעה שהייצור שם צפוי להתעכב לפי שעה לנוכח התפרצות המגיפה.

     

     

    ככל שאפשר להבין כרגע, מצב אספקת הרכיבים מסין "עלול להחמיר לפני שהוא ישתפר". אנליסטים של חברת המחקר העולמית S&P אמרו שממשלת סין עלולה להורות על המשך שיתוק של מפעלים כדי לצמצם את היקפי ההידבקות בוירוס ה'קורונה', ובכלל זה גם של מפעלים שממוקמים בערים מרוחקות כמו שנחאי וטיאנג'ין. במקור, רוב מפעלי הייצור של רכב וחלקי רכב בסין אמורים היו לחזור לפעילות מלאה בחל בסוף השבוע שעבר ובמהלך השבוע הזה, ולכן אנחנו נמצאים ממש כעת ב"רגע האמת": ככל שמגיפת הקורונה תיאלץ את שלטונות סין לבוסס את האוכלוסיה ולהפסיק את הייצור התעשייתי במדינה כך גדלים הסיכויים לפגיעה, ואפילו לשיתוק, של חלק משרשרת ייצור הרכב ברחבי העולם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גם תעשיית הרכב חטפה את וירוס הקורונה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.