בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת הכלכלה על אפשרות תגבור מערך התחבורה הציבורית באמצעות חברות היסעים פרטיות. זהו צעד נכון, אך חלקי ולא מספיק. מונחת בפנינו הזדמנות לייצר שינוי אדיר בהגעה לעבודה ובהפחתת הרכבים הפרטיים.
מעסיקים רבים במשק הבינו את הנזק בעקבות הפקקים, והחלו לתמרץ את עובדיהם להגיע לעבודה בהסעה מאורגנת ("שאטל"). חברות טכנולוגיה מוכרות כגון Ride, Via ו-Moovit מבצעות אופטימיזציה למסלול כך שיגיע מהר ככל הניתן ליעד תוך איסוף עובדים בנקודות הקרובות למקום מגוריהם. השאטל מהיר, נח לעבודה גם במהלך הנסיעה, מפחית את סיכוני ההדבקות בקורונה, ומאפשר גמישות רבה. מעסיקים אלה יגלו שמערכת המס מחשבת נסיעות אלה כהטבה לעובדים.
המציאות הישראלית שונה מרב מדינות העולם שעדכנו את מערכת המס בהתאם. בארה"ב, הסעות פטורות ממס עד לגובה של 270$ לעובד בחודש כל עוד עומדות בקריטריונים מוסכמים. גם בבריטניה השירות לא נחשב כהטבה לעובד. ההכנסות ממיסים הן פרוטות לעומת אפשרויות הצמיחה של המשק עם הטמעת שאטלים חכמים למקום העבודה.
במהלך פשוט ניתן לאפשר בתקנות המס הכרה בהוצאות הסעות עובדים, מבלי שיחשבו כהטבה לעובדים, בתנאי שברכב ישנם יותר מ-3 עובדים והנסיעות הן למטרת הגעה לעבודה וחזרה לבית בלבד.
בעניין אחר, בישראל יש 23,000 מוניות "ספיישל" אשר נפגעו קשה מהאטה במשק ומן ההגבלות על מספר הנוסעים ברכב. מקורות מדווחים על ירידה של 30%-50% בביקושים לנסיעות ועל נהגים רבים שנשארו מחוסרי עבודה. בעת האחרונה גובשו מהלכי תמיכה רבים ע"י הממשלה אך דווקא שוק המוניות לא זכה להתייחסות.
מומחים טוענים שנגיף הקורונה יישאר בצורה כזו או אחרת בשנים הקרובות, ומדובר בבשורה עגומה לנהגי המוניות. הכנסתם תשחק, ומחיר הרישיון ("מספר ירוק") ילך ויפחת ללא אפשרות למכור אותו ולקבל כסף נזיל בעקבות מצב השוק. לכן מוצע מתווה סיוע לבעלי הרישיונות, שבו המדינה תשקיע 1 מיליארד שקלים לרכישת 4,000 רישיונות מידי בעלי מוניות שהכנסתם נפגעה. לנהגי מוניות שמעוניינים בכך ישתחרר סכום לא מבוטל של כ-240,000 שקלים, מספר הרישיונות להפעלת מונית יקטן בכמעט 20%, ומחיר הרישיון לא יפגע. במקביל, כמות הנסיעות תתחלק מחדש בין נהגי מוניות קיימים ותאפשר הכנסה נאותה. צריך גם להיטיב עם בעלי מוניות ולפטור אותם מתשלום פער המס בעת המרת המונית לרכב פרטי.
כדי לאפשר ניידות מקסימלית לתושבים מרוחקים מן המרכז מוצע לאפשר פעילות של Uber Pool בישובים המרוחקים כ-15 ק"מ ממרכזי המטרופולין תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. ישובים אלה נעדרים תחבורה ציבורית יעילה, ולכן הסיכון שנוסעים שעד כה נסעו בתחבורה ציבורית יעברו כעת להשתמש בשירותי Uber קטנים ממילא. לצד זה יש לחייב את החברה לעשות כל שביכולתה להעלות את מקדם המילוי ברכביה. לצורך זה אפשר למסות כל נסיעה בסך 3 ₪, סכום שיפחת ככל שמקדם המילוי ברכב יגדל.
המתווה יאפשר לבעלי המוניות הזקוקים בכך כסף נזיל, יעלה את הביקושים למוניות וישמר את מחיר המספר הירוק. במקביל הוא ירחיב את אפשרויות הניידות של תושבי הפריפריה תוך איזון התחרות עם המוניות ע"י מערכת מיסוי חכמה.
The post אפשר להציל את נהגי המוניות appeared first on The move.