• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה בישר על החזרת הפיקוח על מחיר העמדת רכב לימוד נהיגה לטסט, שצפוי לרדת באופן הדרגתי מכ-500 שקלים ל-229 שקלים ב-2016. "תרומה חשובה להפחתת יוקר המחיה", הצהיר שר התחבורה, אך שכח לציין שהיה זה משרדו שגרם לייקור המחיר מלכתחילה. זה הזמן להגיש לשר את החשבון על כל השנים שבהן נגבו מצעירים עשרות מיליוני שקלים ללא סיבה

    בהודעה שפורסמה אתמול (ד'), בישר משרד התחבורה על הורדת המחיר שמשלמים תלמידים עבור שימוש במכוניתו של מורה הנהיגה בזמן מבחן מעשי ("טסט"). במהלך הדרגתי יופחת המחיר מכ-500 שקלים ל-300 שקלים כבר בימים הקרובים, ובשנים הבאות יחולו הוזלות נוספות – באוגוסט 2015 יופחת המחיר ל-265 שקלים, ובמאי 2016 יוזל השימוש במכונית לימוד הנהיגה ל-229 שקלים.

    "החלטנו להחזיר את הפיקוח על מחיר העמדת רכב ל'טסט' לאחר שהמחיר התייקר באופן משמעותי במהלך השנים האחרונות והפך לנטל עבור התלמידים וההורים", התגאה אתמול שר התחבורה, ישראל כץ. במשרד התחבורה ציינו שהשר כץ גם אמר כי "מדובר בתרומה חשובה של משרד התחבורה להפחתת יוקר המחיה, שתקל באופן משמעותי על התלמידים וההורים ותחסוך לכל אחד מהם מאות שקלים".

    צריך לא מעט חוצפה כדי לבשר על "תרומה חשובה של משרד התחבורה להפחתת יוקר המחיה". מי שגרם לכך שתלמידים נדרשים לשלם כיום כ-400 עד 500 שקלים עבור כחצי שעת שימוש במכוניתו של מורה הנהיגה הוא משרד התחבורה עצמו: במהלך תמוה ובלתי מוסבר הוסר הפיקוח על מחיר העמדת הרכב לטסט לפני כ-14 שנים, ומאז זינק המחיר בכ-400%.

    וזו אפילו לא הבעיה החמורה באמת בסיפור הזה. כבר בעשור הקודם הבינו במשרד התחבורה שהמהלך התמוה שלהם גרם לייקור דרמטי, וחמור מכך – נוצר מצב שבו למורי הנהיגה היה תמריץ להגיש לטסט תלמידי נהיגה שאינם מוכנים כראוי. במרכז המחקר של הכנסת התריעו לפני יותר מחמש שנים כי "בהיעדר פיקוח… עלה החשש כי ייווצר תמריץ כלכלי למורה הנהיגה להגיש תלמידים למבחן גם אם הם אינם כשירים דיים, שכן ההכנסה מכל מבחן נהיגה שקולה להכנסה מארבעה שיעורי נהיגה".

    ומה עשה משרד התחבורה? קיים דיונים, המון דיונים. ולמעשה, כבר לפני כארבע שנים (לכל הפחות) התקבלה החלטה להחזיר לפיקוח את מחיר העמדת רכב הלימוד לטסט. ומי קיבל את ההחלטה? שר התחבורה, ישראל כץ. פקיד בכיר באגף הרישוי בישר כבר בסוף 2010 כי "היום השר (כץ) כן קיבל החלטה שצריך להכניס את זה למסגרת פיקוח המחירים. לא חשבנו (בעבר) שצריך לפקח על זה. 14 שנים לא חשבנו שצריך לפקח על זה… אז השר (כץ) קיבל את ההחלטה שהוא רוצה לעשות את זה".

    למה עברו כארבע שנים (לכל הפחות) מאז התקבלה ההחלטה על החזרת הפיקוח, ועד שהגיעה ההוזלה המיוחלת? במשרד התחבורה בחרו שלא להתייחס בהודעתם להיסטוריה המפוקפקת של צו הפיקוח, אך אחת הסיבות לעיכובים הרבים היא ניסיונו של המשרד לפצות את מורי הנהיגה על אובדן ההכנסה הצפוי להם כעת. במשך תקופה ארוכה ניסו לכרוך את הורדת המחיר ברפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, שאמורה הייתה להיות מלווה בהעלאת מחירם של שיעורי הנהיגה. אלא שהרפורמה נזנחה כבר לפני כשלוש שנים, ומאז התנהל משרד התחבורה בסרבול אופייני.

    ולכן ראוי להגיש לשר התחבורה חשבון, ולגבות את עלות גרירת הרגליים של פקידי משרדו. על-פי נתוני המשרד, החזרת הפיקוח תחסוך לכלל תלמידי הנהיגה בישראל כ-70 מיליון שקלים בשנה: מדי שנה מקבלים רישיון כ-120,000 נהגים חדשים, אך לא לפני שהם נכשלים, בממוצע, בשני מבחנים מעשיים ועוברים, בממוצע, רק במבחן השלישי. ולכן, כ-360 אלף מבחני נהיגה כפול החיסכון הצפוי בכל מבחן (כ-200 שקלים), מביאים אותנו למעט יותר מ-70 מיליון שקלים בשנה.

    כעת יש לקחת את הסכום המרשים הזה ולהכפילו בארבע – מספר השנים המינימלי שחלפו מאז החליטו השר כץ ופקידי משרדו להחזיר את הפיקוח על המעדת הרכב לטסט ולהוזיל את המחיר. התוצאה היא כ-280 מיליון שקלים, ולידיעת השר כץ – תלמידי הנהיגה והוריהם מוכנים לקבל צ'קים, כרטיסי אשראי ומזומן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שר התחבורה חייב לכם 280 מיליון שקלים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.