• Ad
  • רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש
    חטיבת המנועים החדשה של רנו, 'סוס', זונחת 125 שנות ניסיון בתכנון וייצור מנועי בעירה ופונה לעזרת חברה איטלקית קטנה. מדוע אסור לרנו לעשות את מה שמותר לג'נרל מוטורס? וגם: מה זה אומר לגבי עסקת רנו-ג'ילי לאיחוד חטיבות מנועי הבעירה שלהן?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חטיבת מנועי הבעירה החדשה 'סוס' (HORSE) – אשר הוקמה על ידי רנו מתוך הפיצול של יצרנית הרכב הוותיקה לשתי חברות, חתמה בשבוע שעבר על הסכם עם קבוצת דומאריי האיטלקית-בלגית וזו תפתח עבורה את הדור הבא של מנוע דיזל. כך זונחת רנו את תמצית עסק הליבה של החטיבה החדשה-ישנה שלה – שכלול של מנועי בעירה – ומוציאה את המו"פ שלה למיקור חוץ.

     

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

     

    קבוצת דומאריי (Dumarey), אשר הוקמה במקור תחת השם 'קבוצת Punch' כיצרנית של מתכות מנוקבות (ומכאן נובע שמה), נוסדה לפני כ-40 שנים ומאז הרחיבה את פעילויותיה השונות לתחומי ההנדסה ומנועי בעירה. בשנים האחרונות נמצאת פאנץ' בבולמוס של רכישת חברות מתמחות קטנות ובינוניות שננטשות על-ידי ספקיות המשנה ויצרניות הרכב, וכיום היא מפעילה מפעלים ומרכזי פיתוח בטורינו – איטליה, שטרסבורג – צרפת, וסילברסטון – אנגליה. בין השאר, פאנץ' רכשה בשנה שעברה מספקית החלקים הגרמנית הענקית ZF מפעל לפיתוח וייצור תיבות הילוכים שפועל בסמוך לעיר ליון שבצרפת, ומייצר רכיבים בעיקר עבור יצרניות משאיות ואוטובוסים.

    בחודש ספטמבר האחרון – במקביל לחגיגות ה-40 להיווסדה, החליפה פאנץ' את שמה ל'דומאריי' – כשמו של מייסד החברה, גווידו דומאריי, ושם המשפחה שמחזיקה בבעלות (פרטית) בחברה.

    קבוצת דומאריי מפתחת, ובחלק מן המקרים גם מייצרת, מערכות לניידות ולייצור חשמל ומערכות תמסורת (תיבות הילוכים), והיא גם מפתחות מנועי בעירה – בדגש על מנועי דיזל. דומאריי פיתחה גם טכנולוגיה מתקדמת בתחום מנועי בעירה פנימית שמונעים במימן ואלה משווקים תחת השם המסחרי Hydrocells.

    בסוף העשור הקודם פיתחה דומאריי, או בשמה הקודם – פאנץ' – את מנוע הדיזל החדש של ג'נרל מוטורס בנפח 3.0 ליטר, אשר הושק בשנת 2019 על-ידי יצרנית הרכב האמריקנית תחת השם המסחרי 'דוראמאקס' שבבעלות האמריקנים. מנוע זה, במבנה שישה צילינדרים בטור, פותח "מדף נייר חלק" בטורינו, איטליה, והוא מניע כעת את קו המוצרים הרווחי ביותר של ענקית הרכב מדטרויט – ואנים וטנדרים שנמכרים תחת מותגי GMC ושברולט.

     

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

     

    מנוע צרפתי מאיטליה

    במסגרת ההסכם שנחתם בשבוע שעבר תפתח דומאריי עבור רנו מנוע דיזל ארבעה צילינדרי בנפח 2.0 ליטר אשר יעמוד בדרישות התקינה 'אירו 7', והיא גם תוכל למכור אותו, ואת שאר מנועי הבעירה של 'סוס', ללקוחות אחרים שלה באופן עצמאי. מנוע הדיזל החדש ייקרא בשם הפיתוח M920, וצפוי להניע בין השאר את רנו 'טראפיק' ואת ניסאן NV400.

    ההסכם בין רנו לקבוצת דומאריי מפתיע רק מפני שחברת 'סוס', שהוקמה בשנה שעברה, נוצרה כדי לפתח, לייצר ולספק מנועים מתקדמים ותיבות הילוכים יעילות – בראש ובראשונה לקבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי ובהמשך – ככל שיבשיל ויתקיים האיחוד עם חטיבת המנועים של קבוצת ג'ילי – חברת Aurobay השבדית – גם לכל החברות בקבוצה הסינית אשר זקוקות למנועי בעירה.

    לחברת 'סוס' יש כבר כיום שמונה מפעלי ייצור בשבע מדינות ושלושה מרכזי מחקר ופיתוח שמתמחים במנועי בעירה ומחזיקים ידע שנצבר במשך יותר מ-100 שנות פיתוח וייצור. למעשה – פיתוח וייצור מנועי בעירה הוא עסק הליבה של החברה הזאת ואין בלתו. וזה מעלה שאלה חשובה: עם סט כל כך גדול של יכולות – מדוע זקוקים הצרפתים לעזרתה של חברה איטלקית קטנה?

     

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

    מצד שני, מדוע "אסור" לרנו לעשות את מה שמותר לג'נרל מוטורס, אשר כאמור פיתחה את אחד המנועים החשובים ביותר שלה אצל פאנץ' / דומאריי?

    אז ככה: הפיתוח של מנוע הדיזל מסדרת דוראמקס בוצע על-ידי חברת פיתוח איטלקית שנמצאה בשעתו בבעלות ג'נרל מוטורס והיוותה חלק ממערך המו"פ של ענקית הרכב האמריקנית, כלומר שזה נעשה במקור "בתוך הבית". ג'נרל מוטורס מכרה את החברה הזאת לפאנץ' יחד עם אותו פרויקט פיתוח, ואילו רנו ('סוס') פונה לעזרת דומאריי במסגרת מיקור חוץ – מן הסתם כדי לחסוך לעצמה עלויות מיידיות ובמקום להסתמך על יכולות וידע שכבר נמצאים "בתוך הבית" שלה.

    "הספינה" של רנו שטה בימים אלה על מים סוערים, במיוחד לאחר ביטול ההנפקה של חטיבת כלי הרכב החשמליים 'אמפר' ולנוכח שמועות ארסיות (שהוכחשו) בנוגע למיזוג אפשרי עם קבוצת סטלנטיס. קבוצת ג'ילי אמורה להשקיע מיליארדים ב'סוס', לקבל 40% בעלות ולאחד לתוכה את יצרנית המנועים השבדית שבבעלותה – Aurobay – אשר מייצרת מנועים לוולוו, לינק אנד קו ולמותגים נוספים של ג'ילי, והמטרה המשותפת היא לייצר 4 מיליון מנועי בעירה בשנה עבור קבוצות רנו-ניסאן-מיצובישי וג'ילי.

    בנוסף, חברת האנרגיה הלאומית הסעודית, ארמקו, אמורה להשקיע ברכישת 20% מן הבעלות ב'סוס', ושני ההסכמים – עם ג'ילי ועם ארמקו, אמורים להיחתם כבר בשבועות הקרובים (אבל טרם נחתמו סופית).

    יכול להיות שהסכם הפיתוח עם דומאריי מנותק ולא קשור לחבלי הלידה של חברת 'סוס' ויכול להיות שהוא מעיד על קושי תזרימי שמאלץ אותה לפתור בעיה נקודתית. במקביל, כדאי לשים לב לקבוצה האיטלקית-בלגית המתעצמת הזאת שגדלה ומתפתחת באמצעות איסוף חברות וחטיבות שנזנחות על-ידי הקבוצות הגדולות.

     

    לקריאה נוספת:

    מנוע המימן של AVL מספק 410 כוחות סוס. האם הוא יציל את מנוע הבעירה?

    חשבתם שכבר שמעתם הכל? אז מה לגבי מנוע דו-פעימתי שפועל על אמוניה?

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.