• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

שלווה על שפת הנחל. פיסה של יופי לאורך נחל ירקון בסמוך למעיינות. קטע נחל שבו המים עודם נקיים

קצת אווירה: גזע האקליפטוס החסון כמעט נשק למים הרגועים, השתקפותו יצרה תמונה של שני גזעים שמשתלבים לעץ אחד. קרני השמש נגעו והבהירו קטעים במי הנחל. עלי האקליפטוס השתקפו במים, נדו פעמיים ברוח הקלה.
    סמוך לגדה הזדקרו מן המים צמחי קנה, בקצותיהם מתנדנדת בנחת פריחה דומה למברשת של צמח הקנה. עלי נופר שייטו נינוחים על המים, משמשים משטח המראה ונחיתה לשפיריות צבעוניות שרחפו בגובה נמוך מעל המים כהליקופטרים זריזים.
    סוקרות את מרחבי המים בציוץ עליז כמה סופיות קטנות, ציפורים זריזות כנף שמוצאות מסתור בין צמחי הקנה. ברווז יגע מזדחל בקריאות גע-גע בצל הצמחים, מידי פעם טובל את ראשו במים כשנוצות ישבנו באוויר.
    כל התכונה הזו כלואה בתוך פיסת נוף קטנה ושלווה. לפתע החריד את השלווה משב רוח שניסה להניס את חום היום.
    תמונת הנוף הקפואה רעדה, גזע האקליפטוס המשתקף במים חולל בריקוד בטן משוגע. תמונתם הכהה, המשתקפת, של העלים במים התנפצה לאלפי תמונות זעירות, נעות כלהקת דגים. צמחי הקנה יציבים, בטוחים בגובהם וחוסנם, נדו מאופקים ברוח, כשהפריחה דמוית המברשת חוללה בפראות בראשם.
    הרוח חולל גם בצמרות האקליפטוס, וגשם של עלים יבשים ירד לקרקע. תמונת השלווה התרסקה. אחרי דקות גוועה הרוח, המים נרגעו, תמונת הנוף התייצבה, ולתוך היופי השליו חדרו בני זוג, כל אחד מהם נושא כסא לבן. הם התיישבו מול המים והוסיפו שלווה לשלווה. תמונה קטנה של רגיעה על שפת הירקון.

סיפור המקום: אנו בקטע של נחל ירקון שסמוך לנביעה שלו בראש העין. שיפוע אפסי במורד דרכו ההיסטורית של הנחל, מערבה אל הים, מאלץ אותו להתפתל ולהתחתר כאן ב'פיתולי אומגה' נואשים. פיתולים אלה ילדו את השם הערבי הציורי אל עוג'ה, (שפירושו: הנהר המתפתל).
    חלק זה של הנחל, סמוך לגשר שעל כביש 40 ומעל לכביש 5, נקי מזיהום.
    בעבר הרחוק, בימי חורף גשומים, עלה הנחל על גדותיו והציף שטחים מסביב לערוצו, מה שיצר ביצות טובעניות. בתקופה קדומה חלפה כאן דרך עתיקה, 'דרך הים', אשר הוליכה אל העיר יפו.
    סמוך למקורות הירקון נבנו המבצרים אנטיפטרוס ואפק, כדי לשמור על הדרך ועל השליטה במקורות המים.
    כיום, הנחל רגוע, מרוסן. מעיינותיו נשאבים אל מערכת המים הארצית, ורק מעט מהם מוזרם לחלק זה כדי לשמר בו מעט חי וצומח.
    על גדות הנחל הוכשרו פינות חמד נסתרות ופראיות, ואל כל היופי הזה מומלץ להגיע עם כסא והרבה סבלנות כדי לקבל רגיעון טבעי שמעניק לנו הנחל.

הדרך למקום: מכביש 5 יורדים דרומה במחלף ירקון, נוסעים מעט בכביש 40 ופונים שמאלה לפי השילוט "כפר הבפטיסטים, מקורות הירקון". כאשר מגיעים לכניסה לפארק מקורות הירקון פונים שמאלה אל כביש קטן, גדר כפר הבפטיסטים מימין, ונוסעים עד למגרש חניה קטן. מכאן מתחיל מסלול רגלי.

ועוד משהו: לטיהור מי הנחל נבנו בריכות שיקוע גדולות שאליהן מוזרמים מים אחרי טיהור, שם הם עוברים סינון נוסף. בצומת עידנים פונים לכביש 402 לכיוון איזור תעשייה נאמן. ברמזור פונים שמאלה חולפים על פני מפעל 'סנו'. ממשיכים. בסוף הכביש נמצא מגרש חניה שממנו יוצא כביש זעיר. ממשיכים בדרך עפר לכיוון שתי גבעות סמוכות למבנים. שם נמצאות הבריכות.

משהו חביב: לארוך השביל עוברים במנהרה "חצובה" בצמחי הקנה. לאורך השביל עצי אקליפטוס חסונים, מקום לפיקניק, שילוט שמסביר את פיתולי האומגה של הנחל. מגיעים אל מבנה גדול: זהו בית הבטון הראשון שנבנה בארץ-ישראל, כדי  לאכסן בו את משאבות המים.

• Ad

קון יר-קון יר-קון

רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו.

אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.