קבוצת המירוצים ISRAEL F1 היא הקבוצה הראשונה מעולם שנרשמה ב-FIA כקבוצה ישראלית, תחת דגל ישראל. תריץ את בר ברוך באליפות ה-F4 לשנת 2015 בשאיפה לקחת את המקום הראשון
צילום: רונן טופלברג
קבוצת המירוצים המקצוענית הישראלית הראשונה מעולם, ISRAEL F1, נחשפה היום לראשונה במסיבת עיתונאים בתל-אביב. את הקבוצה ייסד גיל ברוך, אשר הריץ במהלך עונת 2014 את בנו בר, כעת בן 19, בסבב הראשון של עונת הפורמולה 4 החדשה.
פורמולה ישראל F1 הוקמה על בסיס קבוצה איטלקית שנקראה טורינו טים, אשר הריצה בעבר ארבע מכוניות בפורמולה רנו ובפורמולה אבארט במסגרת אליפויות לאומיות באירופה.
קבוצה זו נרכשה על-ידי גיל ברוך בשלב ראשון במטרה להריץ את בר ברוך במעלה מירוצי הסינגל סיטר (מירוצי הפורמולות השונות שבפסגתם, כמובן, הפורמולה 1), אבל גם מתוך חזון ארוך טווח לאפשר לנהגים ישראלים מוכשרים להגיע לאותן ליגות.
פורמולה 4 היא מסגרת צעירה אשר הוקמה בשנה שעברה על-ידי התאחדות המירוצים הבינלאומית FIA בעיקר במטרה להוות דרגת כניסה לפורמולות, וגם כתחליף לפורמולות הנמוכות שמבוססות על יצרן בודד, כמו פורמולה רנו ופורמולה פורד. בשנת 2014 התקיימה הסידרה רק באיטליה, שהייתה המדינה הראשונה לאמץ את הסטנדרטים ולארח את הפורמולה. בשנה הנוכחית, 2015, תתקיים סידרת מירוצים נוספת של פורמולה 4 גם בבריטניה.
באליפות האיטלקית, שבה משתתפת הקבוצה הישראלית, מונעות כל המכוניות באמצעות מנועי 1.4 ליטר מוגדשים מתוצרת אבארט, ואילו בסידרה הבריטית יונעו כל המכוניות באמצעות מנועי פורד. האליפות האיטלקית כוללת שבעה סבבים בעונה, ובכל אחד מהם מתקיימים שלושה מירוצים בכל סוף שבוע.
בר ברוך, כיום חייל בצה"ל במסלול ספורטאים מצטיינים, החל את דרכו במירוצי קארטינג בישראל. בשנת 2012 הוא נבחר על-ידי ב.מ.וו, יחד עם 11 נהגים צעירים נוספים מתוך אלפים רבים, לקורס באקדמיית המירוצים של החברה.
את עונת 2014, לראשונה בפורמולה 4, רץ בר במסגרת טורינו טים (שנקראה כבר Israel F4), והוא סיים אותה במקום ה-15 מבין 23 נהגים מתמודדים.
בעונת 2015 ירוץ בר במסגרת קבוצת ישראל F1, ולדברי גיל ברוך היעד שלו, ושל הקבוצה, הוא לנצח את האליפות הזאת ולזכות במקום הראשון. לדבריו מדובר ביעד ריאלי, ובמדרגה ראשונה לקראת עונת 2016 שבה יתחרה בר בפורמולה 3.
במקביל ישתתפו בר והקבוצה גם באליפות איטליה בפורמולה דומה לפורמולה 3, שנקראת ITALY TROPY, בקטגוריית F2 שבה מוגבלות המכוניות למנועים אטמוספריים בנפח 2.0 ליטר.
לצורך זה תריץ השנה קבוצת ישראל F1 מכונית פורמולה 4 חדשה, מתוצרת TATUUS, אשר נבנתה בשנה שעברה לפי דרישות הפורמולה, וכן מכונית פורמולה 3 מדגם דאלארה 308.
בר יתחרה, כאמור, עונה מלאה בפורמולה 4, ובמקביל יתאמן ויתחרה גם בפורמולה 'איטליה טרופי'. הקבוצה תשתתף בשבעה מירוצי פורמולה 4 באיטליה (הראשון מבינהם ב-3 במאי, במסלול ליד רומא) ובארבעה מירוצי TROPY, הראשון בהם ב-31 במאי על המסלול במונזה.
יש מקום פנוי
לדברי גיל ברוך עד עתה הושקעו בקבוצת ישראל אף 1 יותר מ-4 מיליון ש"ח, בעיקר בהקמת הקבוצה ובלוגיסטיקה, וכן בכלי הרכב והציוד. לדבריו, עונת מירוצים מלאה בפורמולה 4 עולה, בהערכה גסה, כ-350 אלף אירו, אולם בשנה הבאה (2016) הם יציעו לנהג ישראלי מוכשר לרוץ עונה מלאה תמורת מחצית הסכום הזה.
החזון של הקבוצה, גם ברמה העסקית, הוא להקנות לנהגים צעירים – בעלי משאבים מתאימים – את האפשרות להתחרות באירופה ולתחזק מכונית וקבוצת אנשי תמיכה, תוך שהם מתמודדים מול קבוצות אירופיות בעלות ניסיון רב ומשאבים כלכליים.
לדברי גיל ברוך, מכונית הפורמולה 4 של הקבוצה יכולה להתאים לשימוש במשך תשע עונות מירוצים. היות שהכוונה היא שבעונת 2016 ירוץ בר במסגרת אליפות פורמולה 3 כלשהי הרי שכבר בשנה הבאה מתכוונת הקבוצה להריץ נהג צעיר נוסף – והשאיפה היא למצוא כישרון צעיר מתחום הקארטינג בישראל.
לדבריו, בעולם התחרותי של מירוצי מכוניות קיים חלון גילאים קצר מאד שבו אפשר לבנות קריירת מירוצים מקצוענית, ולאחריו פוחתים סיכויי ההצלחה באופן ניכר.
גם השנה, כפי שאפשר להבין, יש שתי מכוניות ונהג אחד כלומר שעדיין קיימת אפשרות לשלב נהג ישראלי נוסף בקבוצה. לדברי גיל ברוך, מתקיימים כרגע מגעים עם נהג ישראלי לגבי השתתפות במירוץ אחד או שניים במסגרת הקבוצה עוד השנה, ואם אלה יבשילו נדע על כך "בקרוב".
עשו היסטוריה
קבוצת ישראל אף 1 היא קבוצת המירוצים הישראלית הראשונה מעולם שנרשמה בהתאחדות הבינלאומית לספורט מוטורי. הקשרים עם ה-FIA בוצעו באמצעות ממסי, נציגת ההתאחדות בישראל, ולאחר רישום הקבוצה היא קיבלה, כראוי, את הרישיון מס' 1 לקבוצה ישראלית.
היות שבישראל אין מסלול מירוצים ולא מתקיימים מירוצים, ממוקמת הקבוצה הישראלית בטורינו, צפון איטליה, ומשם היא יוצאת למירוצים השונים.
הקבוצה הישראלית גייסה עד כה לשורותיה שמונה אנשי צוות איטלקים, רובם אנשי טים טורינו ובהם ארבעה מכונאים, איש "Setup" (אשר מכוון את המכונית בהתאם לדרישות הספציפיות של כל מסלול), מדריך נהיגה, טבח ונהג, וכן שני מהנדסי מכונות ישראלים אשר היו בין מקימי פרוייקט ה'פורמולה סטודנט' הראשון בישראל במסגרת לימודי ההנדסה באוניברסיטת בן-גוריון.
נכון לרגע זה אין עדיין לקבוצה נותני חסות משמעותיים, ומסיבת ההשקה שלה נערכה בחסות חברת 'אוטו איטליה', היבואנית של פרארי ומזראטי לישראל אשר שייכת לחברות יוניברסל מוטורס וסמל"ת (יבואניות קבוצת ג'נרל מוטורס ופיאט, בהתאמה). בשלב זה כוללת החסות של אוטו איטליה בעיקר את ארוח מסיבת העיתונאים ואת יחסי הציבור להשקה.